Различните маркетинг стратегии за двата пола носят печалба
Неразделението на половете може да е модерно и по-политически коректно, но за една компания обикновено е по-рентабилно, ако промотира продуктите си отделно за мъжете и жените.
Научно доказано е, че двата пола пазаруват по различен начин. Мъжете се интересуват повече от техническите спецификации и начина, по който едно нещо работи. От друга страна, жената просто иска да знае каква работа ще ѝ свърши продуктът, който купува. Но пък се задълбочава във всеки възможен практически детайл, преди да вземе решение, докато мъжът се фокусира върху определени приоритети.
Интересно е обаче, че и при двата пола осъществяването на
дадена покупка
се основава на
емоциите
Вземането на всякакви решения, включително и при пазаруване, е процес, случващ се в дясното полукълбо на мозъка - това, което отговаря за визуализацията, експериментирането и комуникацията. Именно те поставят основата на емоциите.
При пазаруване лице в лице продавачите имат много важна роля - те трябва да провокират правилните емоции, за да ни накарат да си купим нещо. При онлайн маркетинга за тази цел се използват изображения, видеа и музика, които да събудят въображението на клиента.
Ключовото за търговците в случая е да знаят кои точно емоции да провокират при различните полове. Един от най-известните цитати от култовата книга на Джон Грей “Мъжете са от Марс, жените - от Венера” е: “Мъжете са мотивирани, когато се чувстват необходими, докато жените са мотивирани, когато се чувстват ценени”.
Преведено на езика на продажбите, за жените това значи отлично обслужване, добри съвети, обратна връзка, оферти и програми за лоялност, награди, ваучери за отстъпки за рожден ден и т.н. За мъжете преводът е решаване на проблеми от всякакъв вид и по всякакъв начин.
Затова е добре една реклама да представи
първо основната
информация,
когато е насочена
за мъже,
например с какво най-новият модел автомобил е по-добър от стария. Жената обаче по-скоро би се впечатлила от голямото пространство, което стига за столчето на бебето, количката и всички играчки.
След като това е грабнало вниманието ѝ, тя ще се поинтересува и от останалите детайли, за да вземе информирано решение, след като е натрупала информация. Мъжът обаче не решава чрез такова наслагване, а чрез изключване - ако приоритетните елементи за него липсват, той просто ще се насочи към друг продукт.
За силния пол е много важна и половата идентификация. Продуктът, който купува, трябва изрично да е определен като “мъжки”. За жената това няма толкова голямо значение, което ѝ дава по-широк избор на стоки - стига да са достатъчно полезни.
Роля играят и самият магазин и 5процесът на пазаруване. Например за силния пол е важно да има къде да се паркира в близост и колко и с какво е зареден магазинът. Дамите от своя страна могат да бъдат спечелени от консултант-продавача - стига той да е възпитан, любезен и достатъчно запознат с артикулите. Едно от обясненията за това е, че
жените вземат
предвид повече
чуждото мнение
и съвети
при вземането на решения, докато мъжете разчитат главно на себе си.
Визията на продукта също често се различава в зависимост от това за кого е предназначен. И това не е случайно - дамите предпочитат ярки багри, нетипичен и разчупен шрифт, разнообразни форми. За мъжете са подходящи тъмни, студени и металически цветове, остри ръбове и изчистени линии.
За момчетата са важни съревнованието и конкуренцията - ето защо в рекламите, показващи група хора, ако те са мъже, се занимават със спорт или друга състезателна дейност. Когато таргет групата е жени, това се избягва.
Защо разликата във възприятията е толкова голяма? Три основни
различия във
физиологията
на двата пола
могат да отговорят на този въпрос. В стресови ситуации мъжете имат способността просто да изключат мозъка си. Жените нямат това умение и не могат да се успокоят, докато случващото се не бъде анализирано от всеки възможен ъгъл. Те споделят и се съветват с приятели и познати, докато измислят най-подходящия ход за действие.
Втората голяма разлика е, че жените имат две области на мозъка, посветени на вербалната комуникация - по една зад и над всяко ухо. При мозъка на мъжете обаче има само една малка част и може би затова момчетата изричат по 7 хил. думи на ден, докато момичетата бърборят доста повече - до 20 хил.
Освен това спомените при жените се изграждат на базата на емоции. Това се случва понякога и при мъжете, но доста по-рядко. Техните спомени са процедурни и базирани на нуждата нещата да се изпълняват ефективно, а проблемите да бъдат решени. Това е причината мъжете да се фокусират повече при изпълнението на дадена задача и да им е по-трудно, когато им се налага да вършат повече неща едновременно.