Изкуствен интелект поставя по-ефикасно от педиатрите диагнози на детски болести

Софтуерна програма, разработена от американски учени, се оказа ефикасна колкото педиатрите за поставяне на диагнози на деца, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

"За първи път изкуствен интелект успява да наподоби разсъжденията на лекар при поставяне на диагноза", обясни проф. Кан Чжан от Калифорнийския университет в Сан Диего.

Програмата е съставена въз основа на данни от 1,3 милиона прегледа на деца в голям педиатричен център в гр. Гуанчжоу, Южен Китай.

Изкуственият интелект постига "висока степен на точност" при поставянето на диагнози за често срещани заболявания като грип - 94%, варицела - 93% и шап - 97%. Той е ефикасен и за разпознаване на опасни болести като бактериален менингит - 93%.

"В бъдеще изкуственият интелект ще играе все по-голяма роля", каза проф. Чжан."Със съответното обучение, мисля, че той ще може да изпълнява повечето от функциите на лекаря. Той няма да замени лекарите . . . но ще може да им помага да работят по-добре, по-бързо и с по-ниски разходи".

И други изследвания показаха, че изкуственият интелект е ефикасен колкото хората или повече от тях и традиционни прегледи за поставяне на някои диагнози. През януари в друга публикация в списанието на Американския национален онкологичен институт се описва как с помощта на компютърен алгоритъм се постига по-висока откриваемост на рак на маточната шийка. Компютърът установява с 91% точност предраковите клетки въз основа на снимки, спрямо 69% точност на лекар-специалист, и 71% за традиционни изследвания, като цитонамазка.

Новото в програмата на проф. Кан Чжан и колегите му е принципът на автоматична обработка на спонтанната реч на пациентите при преглед. Това означава, че машината може да анализира естествена реч спрямо предефинирани думи и фрази. Така тя може да синтезира всякакви медицински данни - резултати от изследвания на кръвта, рентгенови снимки, както и описания на симптоми, медицинска история на пациента или бележки на лекаря.

За изследването е използван китайски език, но принципът може да се приложи и за други езици, като английски и френски.

Експерти: Силен Ел Ниньо е малко вероятен през тази година

Вероятността климатичен феномен Ел Ниньо с глобален затоплящ ефект да се появи през следващото тримесечие е между 60 и 65 процента, предаде Ройтерс, позовавайки се на Световната метеорологична организация (СМО). Според най-новата оценка на глобалните данни обаче е малко вероятно през тази година да се появи силен Ел Ниньо, предава БТА.

Учени извлякоха проба от морска вода на 20 000 години

Учени извлякоха морска вода на 20 000 години от проби древни скали, взети от дъното на Индийския океан, съобщи Лайв сайънс. Дълбочинните проби са взети от подводните варовикови депозити, които изграждат Малдивския архипелаг. След като са ги извадили на изследователския кораб, учените са ги нарязали,

Защитни гени помагат на делфини да оцелеят в екосистеми

Установяването на гените, които помагат на делфините да оцелеят, може да позволи на учените да идентифицират потенциални заплахи за популацията им, сочат резултатите от изследване. Резултатите му са публикувани в Ecology and Evolution. Делфините се нуждаят от някои гени за имунната система, за да оцелеят в особени екосистеми.

Маслиненозелените стени могат да намалят сметките за отопление

За идеалната температура в стаята допринася и цветът на стените, който може да даде усещане за физическа топлина или прохлада, съобщи в. "Мирър". Най-силно усещане за топлина създава маслиненозеленият цвят, а за хлад - тъмносиният, предава БТА. "В маслиненозеленото има топли нюанси, като жълто и кафяво.

Учени: Настъпва нова епоха в историята на Земята

Работна група изследователи от Международната комисия по стратиграфия гласува с мнозинство на гласовете за признаване настъпването на антропоцена - нова геоложка епоха, свързана с човешката дейност, съобщи "Сайънс алърт". Решението ще бъде официално оповестено през следващите две години. По мнението на учените,

Учени откриха уникален феномен на Марс

Учени от университета на Аризона откриха процеси на Марс, които нямат свои аналози на Земята, съобщи Сайънс алърт, цитиран от БТА.  Сред тези процеси е относителното бързото преместване на пясъчни дюни в условия на разредена атмосфера. Специалистите проследили промените в 54 дюнни полета, обхващащи 495 дюни с височина от 2 до 120 метра.

Учени откриха най-древните сложни организми на Земята

Учени откриха най-древните останки от многоклетъчни форми на живот, които са с половин милиард по-ранни от предишната находка рекордьор, съобщи Сайънс алърт. Въпросните вкаменелости от гъби Ourasphaira giraldae датират отпреди 900 милиона - 1 милиард години. По-рано бе известно за гъби, чиито изкопаеми останки бяха открити в Шотландия и датират

Астероид с диаметър 1,6 км ще премине днес край Земята

Астероид с диаметър 1,6 километра ще премине днес на разстояние от 5,3 милиона километра от Земята, съобщи НАСА, цитирана от агенция ЮПИ. Небесното тяло е кръстено от учените 1999KW4 и притежава своя собствена луна. Астероидът ще бъде видим до 7 юни. Въпреки че той е класифициран като потенциално опасен, няма вероятност от сблъсък с нашата планета,

Палеонтолози откриха в Анхуей човешки останки на 300 000 години

Китайски палентолози са открили в източната провинция Анхуей над 30 човешки останки на възраст около 300 000 години. При разкопките, които се провеждат в окръг Дунджъ, са намерени също над 100 каменни предмета и фосили на около 40 вида бозайници, предава bulgarian.cri.cn. Учените смятат, че останките са били погребани под срутила се пещера.

Специалисти установиха кой е най-смъртоносният вид пушене

Пушенето на цигари без филтър убива по-често от употребата на цигари с филтър, съобщи сайтът MedicalXpress, цитиран от БТА.  До този извод стигнаха учени от Медицинския университет на Южна Каролина в Чарлстън. Но наличието на филтър не прави тютюнопушенето безопасно. Пушенето на цигари с филтър доста често предизвиква белодробен рак.

"Спейс екс" изведе в орбита 60 спътника за глобалния интернет (Видео)