Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени

https://www.24chasa.bg/novini/article/7291782 Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени www.24chasa.bg

Насекомите на планетата намаляват опасно бързо, което заплашва с катастрофален срив на екосистемите в природата. Над 40% от видовете насекоми намаляват, една трета са застрашени от изчезване. Темпото на изчезване е 8 пъти по-високо от това при бозайниците, птиците и влечугите.

Всяка година общият брой на насекомите на Земята намалява със стряскащите 2.5%. Това означава, че не е изключено те да изчезнат в края на този век, пише "Дневник".

Изводите са от първото подобно глобално научно изследване, позоваващо се на най-добрите налични данни и публикувано в списание Biological Conservation. То обхваща подробните проучвания предимно в Европа и Северна Америка, но също така и някои теренни наблюдения в Австралия, Азия, Бразилия и Южна Африка.

Насекомите, които се смята, че са поне 17 пъти повече от хората, са изключително важни за функционирането на всички екосистеми, но също така са трудни за наблюдение и оценяване. Но напоследък се появиха публикации за срив на популациите им в Германия и Пуерто Рико (изчезване на 98 % от наземните насекоми за 35 години) и има сериозни признаци, че явлението е глобално.

Основната причина, посочена в публикацията, е интензивното земеделие и особено масираното използване на пестициди. Струпването на населението в градовете, както и промените в климата са дугите ключови фактори. "Докато не променим начините, по които произвеждаме храни, насекомите като цяло ще поемат по пътя на пълното изчезване в рамките на няколко десетилетия. Последиците ще са катастрофални, меко казано", пишат авторите на статията.

Те са събрали 73-те най-добри научни публикации по темата и от тях се вижда, че пеперудите са едни от най-засегнатите. В обработваемите земи на Англия например в периода 2000-2009 година видовото им разнообразие е намаляло с 58%. Същото се случва с пчелите, като в щата Оклахома през 2013 г. са били открити едва половината от регистрираните през 1949 видове.

Някои видове се адаптират и увеличават популациите си, но се предполага, че упадъкът е също толкова сериозен при мравки, мухи, бръмбари, щурци. В тропиците, където още не е навлязло интензивното земеделие, промените в климата са водещият фактор на намаляването. Насекомите са се пригодили към сравнително стабилна среда и притежават ограничена способност да се променят, както е било наблюдавано в Пуерто Рико.

Като пример колко тревожно е положението един от авторите споделя, че неотдавна със семейството си изминали с кола 700 км по време на ваканция в Австралия и нито веднъж не му се наложило да пуска чистачките, за да почисти от насекоми предното стъкло.

Следващото излизане в открития космос на руския екипаж от МКС ще е през май

Поредното излизане в открития космос на руския екипаж от Международната космическа станция /МКС/ е запланувано за месец май, предаде ТАСС. Извънбордовата дейност ще бъде осъществена единствено от космонавтите от Роскосмос и ще бъде извършена от руския сегмент на МКС. В "космическата разходка" ще се включат Олег Кононенко,

Мястото, където кацна сондата "Чанъе-4", вече се казва Млечния път

Китайската корпорация за аерокосмически науки и технологии нарече Млечния път мястото на обратната страна на Луната, където кацна космическият апарат "Чанъе-4", съобщи ТАСС. Името на китайски език е Тянхъ, уточнява БТА. Три кратера около мястото на кацане на "Чанъе-4" също са получили имена. Те са Чжинюй,

Ще хващат престъпници по вените на ръцете

Нов метод ще позволи на криминалистите да залавят престъпници не по пръстовите им отпечатъци, а по конфигурацията на вените върху опакото на ръцете им, пише в. "Дейли мейл". Британски учени от университета в Ланкастър разработиха революционния способ, при който няма да е нужно да бъдат снемани отпечатъци,

Робот помага на срамежливи да си намерят партньор

Странна тенденция се оформя сред незадомените японци да търсят запознанство и да говорят с евентуален партньор чрез робот, съобщи в. "Дейли мейл", цитиран от БТА. Общо 28 доброволци на възраст между 25 и 39 години са участвали в новаторския начин за запознанство, представен в Токио. Той се оказал доста успешен,

НАСА: Ще се върнем на Луната, и то за да останем там задълго

Американският проект за усвояване на Луната ще бъде открит за участие за всички заинтересовани международни партньори, съобщи директорът на НАСА Джим Брайдънстайн, цитиран от световните агенции и БТА. Тази мисия ще включва не само окололунната станция "Гейтуей", но и цялата инфраструктура, свързваща Земята с нейния естествен спътник.

Археолози откриха фреска, изобразяваща митологичния ловец Нарцис, в Помпей

Археолози откриха фреска, изобразяваща митологичния ловец Нарцис, който се влюбил в собственото си отражение, в резиденция в древния град Помпей, предаде Асошиейтед прес. Откритието е направено в преддверието на къща, в която миналата година археолози попаднаха на фреска, описваща чувствена сцена между древноримския бог Юпитер,

Франция затяга законите за интернет тормоз

Франция обяви днес, че затяга законите за тормоз в интернет, след разкритията, че група млади медийни служители и журналисти притеснявали свои колежки, предаде АФП, цитирана от БНР. Двама френски министри заявиха, че новите правила ще бъдат представени преди края на юни и ще принудят социални мрежи като „Фейсбук“ и „Туитър“ да изтриват постове с

Откриха цял скелет на динозавър до река в Танзания

Сравнително добре запазен скелет на тревопасен динозавър, открит в скала край река в Танзания, разкрива важни особености за еволюцията на най-едрите същества, живели някога на Земята, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Новооткритият динозавър е наречен Mnyamawamtuka moyowamkia. Той има дълъг врат и опашка.

Факти за изследването на Марс