Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени

https://www.24chasa.bg/novini/article/7291782 Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени www.24chasa.bg

Насекомите на планетата намаляват опасно бързо, което заплашва с катастрофален срив на екосистемите в природата. Над 40% от видовете насекоми намаляват, една трета са застрашени от изчезване. Темпото на изчезване е 8 пъти по-високо от това при бозайниците, птиците и влечугите.

Всяка година общият брой на насекомите на Земята намалява със стряскащите 2.5%. Това означава, че не е изключено те да изчезнат в края на този век, пише "Дневник".

Изводите са от първото подобно глобално научно изследване, позоваващо се на най-добрите налични данни и публикувано в списание Biological Conservation. То обхваща подробните проучвания предимно в Европа и Северна Америка, но също така и някои теренни наблюдения в Австралия, Азия, Бразилия и Южна Африка.

Насекомите, които се смята, че са поне 17 пъти повече от хората, са изключително важни за функционирането на всички екосистеми, но също така са трудни за наблюдение и оценяване. Но напоследък се появиха публикации за срив на популациите им в Германия и Пуерто Рико (изчезване на 98 % от наземните насекоми за 35 години) и има сериозни признаци, че явлението е глобално.

Основната причина, посочена в публикацията, е интензивното земеделие и особено масираното използване на пестициди. Струпването на населението в градовете, както и промените в климата са дугите ключови фактори. "Докато не променим начините, по които произвеждаме храни, насекомите като цяло ще поемат по пътя на пълното изчезване в рамките на няколко десетилетия. Последиците ще са катастрофални, меко казано", пишат авторите на статията.

Те са събрали 73-те най-добри научни публикации по темата и от тях се вижда, че пеперудите са едни от най-засегнатите. В обработваемите земи на Англия например в периода 2000-2009 година видовото им разнообразие е намаляло с 58%. Същото се случва с пчелите, като в щата Оклахома през 2013 г. са били открити едва половината от регистрираните през 1949 видове.

Някои видове се адаптират и увеличават популациите си, но се предполага, че упадъкът е също толкова сериозен при мравки, мухи, бръмбари, щурци. В тропиците, където още не е навлязло интензивното земеделие, промените в климата са водещият фактор на намаляването. Насекомите са се пригодили към сравнително стабилна среда и притежават ограничена способност да се променят, както е било наблюдавано в Пуерто Рико.

Като пример колко тревожно е положението един от авторите споделя, че неотдавна със семейството си изминали с кола 700 км по време на ваканция в Австралия и нито веднъж не му се наложило да пуска чистачките, за да почисти от насекоми предното стъкло.

Снимка: Уикипедия

Учени: Всички градове от библейския Ханаан са били заселени от един и същ народ

Международен екип палеогенетици получи първите детайлни данни от генетичната история на Близкия изток, което е позволило на учените да изяснят, че всички градове от библейския Ханаан са били заселени от един и същ народ, се казва в публикация на сп. "Сел". "Ханаанците, въпреки че са живели в различни градове-държави

Марк Зукърбърг, Снимка: Фейсбук

Зукърбърг: Социалните мрежи не бива да бъдат "арбитри на истината"

Шефът на Фейсбук Марк Зукърбърг заяви, че големите социални мрежи не бива да се превръщат в пазители на политическата реч в интернет. Той каза това в контекста на заплахата на президента на САЩ Доналд Тръмп да наложи регулации на тези компании, предадоха ДПА и БТА. "Не смятам, че Фейсбук или която и да е интернет платформа трябва да бъде арбитър

СНИМКA: Pixabay

Руски учени предлагат нов модел за възникването на Луната

Руски учени потвърдиха с компютърна симулация, че е възможно Луната да е възникнала успоредно със Земята, а не в резултат на сблъсък на нашата планета с небесно тяло, предаде ТАСС, цитирана от БТА. "Руските учени предложиха и обосноваха нова концепция, според която Луната се е образувала едновременно със Земята като двойна система в резултата на

Изследователи от университета Йейл откриха мястото, където живее стресът СНИМКА: Pixabay

Учени откриха къде живее стресът

Изследователи от университета Йейл откриха мястото, където живее стресът, съобщи електронното издание МедикълЕкспрес. Резултатите от изследването бяха публикувани в сп."Нейчър Къмюникейшънс". Скенерите на мозъка на хора, гледали силно стресиращи и тревожни образи като например озъбено куче, мръсни тоалетни или наранени лица

Псувните помагат да се понесе болката

Грубото псуване може да намали болката, защото възбужда вегетативната нервна система и освобождава емоциите. До този извод стигат британски психолози от университета в Кил. Проучването е публикувано в списанието Frontiers in Psychology. По-ранни експерименти показват, че изричането на клетва също може да има болкоуспокояващ ефект

Снимката е илюстративна Източник: Pixabay

Учени осъществиха лазерна спектроскопия на радиоактивни молекули с кратък живот

Международен екип учени от ЦЕРН успя за пръв път в света да осъществи измервания чрез лазерна спектроскопия на радиоактивни молекули с кратък живот - на радиевия монофлуорид, съобщи пресцентърът на европейската научната организация. Досега специалистите не съумяваха да използват лазерната спектроскопия при изучаването на споменатите молекули

Размерите им започват от 70-ти номер, така че всеки, който ги обуе, ще трябва да стои поне на метър и половина дистанция КАДЪР: Youtube

Обущар направи специални обувки за социална дистанция - 70-ти номер (Видео)

Григоре Луп, майстор обущар от село Кюйещ, окръг Клуж, е изобретил "обувки за социална дистанция", които помагат на притежателите си да спазват наложените от властите правила, съобщава Медиафакс. Снабдени с много дълго бомбе, обувките принуждават своя притежател да стои на разстояние от хората около себе си, като и те спрямо него

До две години Китай може да произвежда масово 7-нанометрови процесори

Предложение за увеличаване на инвестициите в индустрията за производство на процесори, отправиха депутати на провеждащата се в момента в Пекин сесия на ОСНП. Това, според тях, ще помогне на китайски компании да започнат масово производство на 7-нанометрови интегрални схеми до две години и заместят вноса от САЩ

Американска компания започна изпитания на ваксина срещу COVID-19 в Австралия

Американска биотехнологична компания започна изпитания с хора на експериментална ваксина за новия коронавирус в Австралия, съобщи Асошиейтед прес. През първата фаза на изпитанията ваксината ще бъде инжектирана на 131 души в Мелбърн и Бризбейн. Проверява се безопасността на ваксината. Лекарите ще следят и за признаци за нейната ефективност

Кукувица прелетя 12 000 км.

Специалисти следят кукувица, прелетяла повече от 12 000 км. от Южна Африка до Монголия, където се развъжда, съобщи Би Би Си. Птицата, наречена Онон на монголска река, е прелетяла над 16 държави, оцеляла е над Индийския океан и се е справила със силни ветрове. Тя е отлетяла от Замбия, където зимува, на 20 март