Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени

https://www.24chasa.bg/novini/article/7291782 Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени www.24chasa.bg

Насекомите на планетата намаляват опасно бързо, което заплашва с катастрофален срив на екосистемите в природата. Над 40% от видовете насекоми намаляват, една трета са застрашени от изчезване. Темпото на изчезване е 8 пъти по-високо от това при бозайниците, птиците и влечугите.

Всяка година общият брой на насекомите на Земята намалява със стряскащите 2.5%. Това означава, че не е изключено те да изчезнат в края на този век, пише "Дневник".

Изводите са от първото подобно глобално научно изследване, позоваващо се на най-добрите налични данни и публикувано в списание Biological Conservation. То обхваща подробните проучвания предимно в Европа и Северна Америка, но също така и някои теренни наблюдения в Австралия, Азия, Бразилия и Южна Африка.

Насекомите, които се смята, че са поне 17 пъти повече от хората, са изключително важни за функционирането на всички екосистеми, но също така са трудни за наблюдение и оценяване. Но напоследък се появиха публикации за срив на популациите им в Германия и Пуерто Рико (изчезване на 98 % от наземните насекоми за 35 години) и има сериозни признаци, че явлението е глобално.

Основната причина, посочена в публикацията, е интензивното земеделие и особено масираното използване на пестициди. Струпването на населението в градовете, както и промените в климата са дугите ключови фактори. "Докато не променим начините, по които произвеждаме храни, насекомите като цяло ще поемат по пътя на пълното изчезване в рамките на няколко десетилетия. Последиците ще са катастрофални, меко казано", пишат авторите на статията.

Те са събрали 73-те най-добри научни публикации по темата и от тях се вижда, че пеперудите са едни от най-засегнатите. В обработваемите земи на Англия например в периода 2000-2009 година видовото им разнообразие е намаляло с 58%. Същото се случва с пчелите, като в щата Оклахома през 2013 г. са били открити едва половината от регистрираните през 1949 видове.

Някои видове се адаптират и увеличават популациите си, но се предполага, че упадъкът е също толкова сериозен при мравки, мухи, бръмбари, щурци. В тропиците, където още не е навлязло интензивното земеделие, промените в климата са водещият фактор на намаляването. Насекомите са се пригодили към сравнително стабилна среда и притежават ограничена способност да се променят, както е било наблюдавано в Пуерто Рико.

Като пример колко тревожно е положението един от авторите споделя, че неотдавна със семейството си изминали с кола 700 км по време на ваканция в Австралия и нито веднъж не му се наложило да пуска чистачките, за да почисти от насекоми предното стъкло.

Учени се усъмниха в големите технологични умения на неандерталците

Международна група учени постави под съмнение големите технологични способности на неандерталците, съобщи Физ.орг. Специалистите доказаха, че получаването на брезова смола като онази, която ползвали неандерталците, е по-прост технологичен процес, отколкото се смяташе досега. Учените събрали брезова кора и я нагряли сред плоски речни камъни,

Експерти: Изкуствен интелект "убиец" заплашва света

"Амазон" и "Майкрософт" са сред компаниите, които могат да са начело на глобална надпревара във въоръжаването, базирано на изкуствен интелект, пише в доклад на холандска неправителствена организация, предаде БГНЕС. Най-големите 50 високотехнологични компании са класирани от неправителствената организация "Pax" по три критерия: Могат ли да

Китайският пазар на роботи ще достигне 8,6 милиарда щатски долара през 2019 г.

Китайският пазар на роботи се очаква да достигне 8,68 милиарда щатски долара тази година, с прогнози за среден годишен ръст от 20,9% за периода 2014г. – 2019г., се казва в доклад на Китайския институт по електроника, информира Радио "Китай". Процъфтяващият китайски пазар на роботи ще представлява около 29,5% от световния през 2019 г

"Минутка за Китай" - Световно изложение по роботика (Видео)

Днешната минутка за Китай представя Откриването на световното изложение по роботика, което започна на 20 август и ще продължи до тази

Децата в китайските села прекарват повече време с мобилните устройства

Децата в селските райони прекарват повече време на мобилните устройства и компютрите в сравнение с връстниците им в градовете, информира Радио "Китай". Това сочат резултатите от проучване на Китайския национален детски център, според които след края на учебните часове младежите в цялата страна прекарват повече време в занимания с електронни игри и

Потребители от цял свят се оплакват от проблеми с Инстаграм

Потребители на Инстаграм от целия свят се оплакаха, че социалната мрежа не работи нормално, пише Риа новости, цитирана от dariknews.bg. Проблемите започнали около 0:40 часа българско време на 22 август, като бързо се натрупали оплаквания от САЩ, Великобритания, Франция, Германия, Холандия, Русия и други държави.

Роботът Фьодор полетя в космоса с думите на Гагарин: Готов. Поехали, Поехали! (Видео)

Роботът Фьодор повтори преди старта на космическия кораб "Союз МС-14" знаменитата фраза на първия космонавт Юрий Гагарин, предаде ТАСС. "Готов. Поехали, Поехали!" каза андроидният робот в момента на отделянето на ракетата-носител от стартовата площадка . По време на своя път към орбиталното пространство Фьодор предаде на Земята част от

Роботът Фьодор полетя в орбита (Видео)

Ракета "Союз-2.1а" с кораба "Союз МС-14" беше изстреляна днес от космодрума в Байконур, предаде ТАСС. Този тип ракета носител за пръв път се използва за извеждане на пилотиран кораб в орбита, уточнява БТА. Полетът е без екипаж, но на борда се намират човекоподобният робот Фьодор (Skybot F-850) и товари за Международната космическа станция.

Астронавти на НАСА включиха електрозахранването на нов модул за скачване на МКС