Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени

https://www.24chasa.bg/novini/article/7291782 Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени Насекомите на планетата изчезват опасно бързо, твърдят учени www.24chasa.bg

Насекомите на планетата намаляват опасно бързо, което заплашва с катастрофален срив на екосистемите в природата. Над 40% от видовете насекоми намаляват, една трета са застрашени от изчезване. Темпото на изчезване е 8 пъти по-високо от това при бозайниците, птиците и влечугите.

Всяка година общият брой на насекомите на Земята намалява със стряскащите 2.5%. Това означава, че не е изключено те да изчезнат в края на този век, пише "Дневник".

Изводите са от първото подобно глобално научно изследване, позоваващо се на най-добрите налични данни и публикувано в списание Biological Conservation. То обхваща подробните проучвания предимно в Европа и Северна Америка, но също така и някои теренни наблюдения в Австралия, Азия, Бразилия и Южна Африка.

Насекомите, които се смята, че са поне 17 пъти повече от хората, са изключително важни за функционирането на всички екосистеми, но също така са трудни за наблюдение и оценяване. Но напоследък се появиха публикации за срив на популациите им в Германия и Пуерто Рико (изчезване на 98 % от наземните насекоми за 35 години) и има сериозни признаци, че явлението е глобално.

Основната причина, посочена в публикацията, е интензивното земеделие и особено масираното използване на пестициди. Струпването на населението в градовете, както и промените в климата са дугите ключови фактори. "Докато не променим начините, по които произвеждаме храни, насекомите като цяло ще поемат по пътя на пълното изчезване в рамките на няколко десетилетия. Последиците ще са катастрофални, меко казано", пишат авторите на статията.

Те са събрали 73-те най-добри научни публикации по темата и от тях се вижда, че пеперудите са едни от най-засегнатите. В обработваемите земи на Англия например в периода 2000-2009 година видовото им разнообразие е намаляло с 58%. Същото се случва с пчелите, като в щата Оклахома през 2013 г. са били открити едва половината от регистрираните през 1949 видове.

Някои видове се адаптират и увеличават популациите си, но се предполага, че упадъкът е също толкова сериозен при мравки, мухи, бръмбари, щурци. В тропиците, където още не е навлязло интензивното земеделие, промените в климата са водещият фактор на намаляването. Насекомите са се пригодили към сравнително стабилна среда и притежават ограничена способност да се променят, както е било наблюдавано в Пуерто Рико.

Като пример колко тревожно е положението един от авторите споделя, че неотдавна със семейството си изминали с кола 700 км по време на ваканция в Австралия и нито веднъж не му се наложило да пуска чистачките, за да почисти от насекоми предното стъкло.

Американска ученичка намери на плажа огромен зъб от мегалодон

Ученичка, посетила с родителите щата Северна Каролина, откри на плажа на гр. Норт Топсейл огромен зъб на мегалодон отпреди 3 милиона години, предаде агенция ЮПИ, цитирана от БТА.  Ейвъри Фот не могла да повярва на своята находка. Мегалодоните са били гигантски акули, които са изчезнали преди милиони години.

Виж загадъчна бяла аномалия - НЛО над Тексас (Видео)

Бял, неидентифициран летящ обект с кълбовидна форма се появи над американския град Стивънвил в щата Тексас. За него съобщиха местни жители, които са снимали преди дни, пише сайтът "Езорайтър.ру". Мексиканският уфолог Педро Рамирес е публикувал видеоклипа в ютуб. Изображението наподобява тайнствена сфера,

България ще участва в разработката на нова европейска космическа ракета

През месец март германският аерокосмически институт DLR започна проучване за създаването на възвръщаема ракетна технология, която коренно се отличава от проектите на американски фирми като СпейсЕкс и Блу Ориджин. Германската идея е първата степен на ракетата-носител да е крилата, като след изстрелването тя да се спуска плавно и да бъде захващана

Астрономи: Небесно тяло, навлязло в земната атмосфера преди 5 г., е дошло от друга планетна система

Учени от Харвардския университет заключиха, че небесното тяло, което навлезе в земната атмосфера през януари 2014 г., е дошло от друга планетна система в диска на Млечния път, съобщи Сайънс алърт. Били анализирани свързани с поява на метеори случаи, които са регистрирани в базата данни на Центъра за изследване на околоземни обекти на НАСА.

Товарният кораб "Сигнус" се скачи с МКС с помощта на роботизираната ръка

Астронавтите Ан Макклейн и Давид Сен-Жак с помощта на роботизираната ръка "Канадарм" осъществиха прехващане на товарния кораб "Сигунс", който се скачи с Международната космическа станция /МКС/, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. Пряко предаване на скачването се водеше в сайта на НАСА. Товарният кораб,

Човешка грешка може да е причина за разбиването на космическия апарат "Берешит"

Човешка грешка може да е причинила разбиването на космическия апарат "Берешит", съобщи Асошиейтед прес, позовавайки се на израелската организация, подготвила лунната мисия. Организацията с идеална цел "Спейс Ай Ел", създала "Берешит", съобщи, че инженерите в контролната зала са получили сигнал за неизправност в апаратурата за измерване на

Можем да видим розова Луна днес в 14:12 часа

Априлското пълнолуние, наричано розова Луна, ще може да се види днес в 14:12 часа. Луната е наречена розова не заради цвета ѝ, а заради цъфтящите през пролетта дървета, уточни пред БНР физикът Пенчо Маркишки от Института по астрономия към БАН. "Някои древни народи са именували пълнолунията според типичните явления или дейности,

"Фейсбук" разработва дигитален гласов асистент с изкуствен интелект

Фейсбук (Facebook) потвърди, че разработва дигитален гласов асистент, базиран на изкуствен интелект, навлизайки в територията на "Алекса" на "Амазон" (Amazon) и "Гугъл асистент" (Google Assistant), съобщава специализираното издание "Върдж", информира БТА. Новината, която първо бе съобщена от Си Ен Би Си, сочи,

Археолози откриха в Луксор гроб на 3500 години

Археолози се натъкнаха на гроб на 3500 години и на мумия в неотварян саркофаг по време на две различни разкопки в египетския град Луксор, предаде ДПА. Гробът от Осемнадесетата династия е разположен в обширен двор, най-големият, разкриван някога в гробище в Луксор. Некрополът Драа Абул Нага се намира на западния бряг на река Нил,

Археолози добавиха урината към своя инструментариум

Преди около 10 000 години жителите на селище в Централен Анадол започнали да отглеждат овце и кози. Не бе ясно обаче с какви темпове е извършено това опитомяване, докато археологически екип не се поинтересувал от следи от урина в почвата, предаде Франс прес, цитирана от БТА. На международен екип от археолози и геолози хрумнала идеята да увеличи

Повече от десет вида диви пчели намаляват

Повече от десет вида диви пчели, които имат голяма роля за опрашването на плодовете и зеленчуците в североизточните американски щати, намаляват, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА. Учени от университета на Ню Хемпшър изследваха 119 вида пчели в щата от музейна колекция на 125 години. Те установиха, че 14 от тях са намалели,

Учени откриха динозавърско гробище на 220 милиона години в Аржентина

Палеонтолози са открили останки от десетина древни създания в динозавърско гробище в западната част на Аржентина, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Учените са попаднали на струпването на кости, датиращи отпреди 220 милиона години, в провинция Сан Хуан на около 1100 километра от столицата Буенос Айрес.