https://www.24chasa.bg/novini/article/7290850 Учени: Викингите напуснали Гренландия заради рекордно високи и ниски температури Учени: Викингите напуснали Гренландия заради рекордно високи и ниски температури www.24chasa.bg

Учени от Северозападния университет в Еванстън, Илинойс, заключиха, че навремето скандинавските заселници в Гренландия са живеели в необичайно топли за местността метеорологични условия и температурите достигали 10 градуса Целзий, съобщи сайтът Физ.орг. Климатичните промени накарали заселниците да напуснат домовете си, предаде БТА.

Специалистите не знаеха какъв е бил климатът в Гренландия, когато там се преселели викинги. Изследвания на седименти в езера, край които са открити руини от норвежки селища, дали възможност да се направи реконструкция на климата в южната част на Гренландия през последните 3 хилядолетия. Бил установен съставът на изотопи на кислорода в останки от хитинова обвивка на личинки на погребани в седиментите насекоми от семейство хирономидни. Съставът на изотопите на кислорода зависи от количеството вода, която попада в езерата посредством дъждовете, и от температурата на въздуха по време на валежите.

Учените очаквали, че климатът по време на норвежките преселвания ще е достатъчно студен, но констатирали, че между 985 г. и 1450 г. имало затопляне със средно 1,5 градуса Целзий в сравнение с предишния и по-късния период. Тази промяна, която е сходна с наблюдаваната днес, прекъснала захлаждането, предизвикано от изменения в разположението на орбитата на Земята. Към края на топлия период климатът вече не бил стабилен и се отличавал с рекордно високи и ниски температури, които в края на краищата накарали викингите да напуснат Гренландия.

Освен това бе изяснено, че северноатлантическата осцилация, изразяваща се в непостоянно атмосферно налягане над морското равнище в северната част на Атлантическия океан, не е била предимно в положителна фаза през Средновековието, както се смяташе досега. В тази фаза северноатлантическата осцилация донася студен въдух в голяма част от Гренландия.

Астрономи откриха нов вид космически катастрофи

Астрономи от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън потвърдиха съществуването на нов клас свръхнови, при които звездата е напълно унищожена, без да остава неутронна звезда или черна дупка, съобщи Физ.орг. Учени открили свръхновата SN 2016iet през ноември 2016 г. Те я изследвали с помощта на различни телескопи

Китай ще финансира над 41 000 научни проекта

Китай ще отпусне 21,03 милиарда юана ( около 2,99 милиарда щатски долара) за финансирането на 41 752 научни проекта, съобщи в петък Националната фондация за природни науки (НФПП), цитирана от bulgarian.cri.cn. Фондът ще бъде разпределен между 10 типа научни проекти, сред които ключови за нацията и за международното сътрудничество

САЩ удължават срока на Huawei да закупи оборудване от US компании?

Съединените щати вероятно ще удължат с 90 дни срока, в който китайският технологичен гигант Huawei има право да закупува оборудване от американски компании. Това съобщи Ройтерс, позовавайки се на анонимни източници от американското Министерство на търговията. Още през май Huawei получи временно разрешение да придобива някои американски

Пращат на МКС фантом-манекен, ще измерва радиацията върху човешкия организъм

Нов фантом-манекен за изследване влиянието на радиацията върху човешкия организъм ще бъде изпратен на Международната космическа станция (МКС) през 2022 г., предаде ТАСС. Това заяви завеждащият отдела за радиационна безопасност на пилотираните космически полети на Института по медико-биологични проблеми на Руската академия на науките Вячеслав

Google Street View обновява картата на България

Пешеходни трекери нанасят нови зони на картата от 15 български града Колите започват снимачната си обиколка от днес,16 август Това лято колите на Google отново ще обиколят улиците и пътищата на България, за да отразят в Google Maps вечно променящата се инфраструктура и пейзаж. При това заснемане и обновление ще се включат и кадри

Сероводородната зона на Черно море крие "консервирани" кораби

През тази година се навършват 60 години от началото на подводната археология у нас. Първата експедиция е през август 1959 г. в района на нос Калиакра. За историята, постиженията, легендите и съвременните успехи на тази наука БТА разговаря с доц. Преслав Пеев, ръководител на секция "Морска геология и археология" в Института по океанология към БАН

В Инстаграм вече ще може да се сигнализира за фалшиви новини

Потребителите на Инстаграм вече ще могат да сигнализират за публикации, които според тях са дезинформация, предаде Франс прес, като се позова на говорителка на компанията Фейсбук, която притежава тази социална медия, наблягаща на снимките. С няколко кликвания те ще привличат вниманието на независими проверители, които ще се заемат със случая

Генетично изследване: Хората са виновни за изчезването на пещерните мечки

Генетично изследване, което реконструира еволюцията на популацията на пещерните мечки, замесва Хомо сапиенс, а не застудяване на климата в изчезването им през последния ледников период, предават Ройтерс и БТА. Учени оповестиха, че получили геномни данни за 59 пещерни мечки въз основа на кости, извадени от земните недра на 14 обекта във Франция,

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца?

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца? За тях е характерен костен израстък в слуховия канал, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес и БТА. Въпросният костен израстък с научното название екзостоза се среща у хора, които практикуват водни спортове в райони със студен климат