Фирмата – обикновен пакет от договори или сложна йерархична структура

https://www.24chasa.bg/novini/article/7288454 Фирмата – обикновен пакет от договори или сложна йерархична структура Фирмата – обикновен пакет от договори или сложна йерархична структура www.24chasa.bg
„Гигантска” е фирма с достатъчно доминантни позиции на своите пазари, така че, като използва организационния си капацитет за разработване на пазарно доминиращи стратегии, да може да влияе чрез действията си на съществуващите на тях условия

Какво представляват фирмите? Защо има нужда от сключване на трудови договори между работодателите и служителите в една фирма? Какъв е смисъла от тези договори?

Отговорите на тези и други въпроси за фирмите и тяхната структура, йерархия и начина, по който работят ще откриете в откъса, част от книгата „Неолиберализмът и социалната демокрация – борбата продължава” от Колин Крауч.

Трета глава

КОРПОРАТИВНОТО ПРЕВЗЕМАНЕ НА ПАЗАРА

Разликите между идейния и реално съществуващия неолиберализъм имат значителни политически последствия. Докато непосредственото участие на всякакъв род фирми в държавното управление и в политиката може да създаде проблеми в една наистина либерална икономика, то с “гигантските” фирми се появяват специфични въпроси, които възникват в пазарната икономика, ако не бъдат взети мерки за тяхното ограничаване. „Гигантска” е фирма с достатъчно доминантни позиции на своите пазари, така че, като използва организационния си капацитет за разработване на пазарно доминиращи стратегии, да може да влияе чрез действията си на съществуващите на тях условия. За нашите цели гигантска е и фирма, която развива дейност в рамките на повече от една национална юрисдикция. Нужно е и двата дефиниционни критерия да са налице. Днес има много примери на умерено големи по размер фирми с филиали в няколко страни, които обаче са сравнително малки в рамките на своите пазари. Ако нямат монополни позиции на специализираните пазари, те в пълна степен са подложени на действието на закона за предлагане и търсене и не са обхванати в настоящото изследване. Двата атрибута засилват изразената в тази книга обща загриженост от създаваните от такива фирми политически проблеми, тъй като стратегията им за доминиране на пазара може да включва и политическо направление, а понякога транснационалните корпорации (ТНК) могат да противопоставят национални правителства.

Според разбирането на неокласическата теория в една икономика със съвършена конкуренция фирмата не е нищо повече от пакет от договори – точка, в която се събират и търгуват ресурсите на множество пазари. Поведението на фирмата може да се определи според сигналите, които пазарът подава към нейните звена, вземащи решения относно най-рационалната траектория, която тя би трябвало да следва с оглед на смятаната за естествена даденост цел – максималната печалба. Фирмите, които не действат по описания начин, ще бъдат изпреварени по ефективност от онези, които го правят, и ще изчезнат от пазара. Човешките същества в тези фирми не са нищо повече от сметачни машини за съставяне на подходящия за всяка ситуация максимизиращ алгоритъм. Икономическата теория, а и търговското право в англо-саксонската традиция третират фирмите като индивиди, защото тези научни школи нямат концепция за организации със сложно вътрешно устройство. Но реално съществуващите капиталистически икономики не съответстват на неокласическия модел в чистия му вид. Както видяхме, много от пазарите имат входни бариери, допускащи навлизането в глобалния пазар – да не говорим за пазара на отделните национални икономики – единствено на много малко корпорации. Понякога се изискват огромни инвестиции за развойно-изследователска дейност или пък развърнати дистрибуторски мрежи, още преди една фирма да се е установила на пазара.

Фактът, че фирмата – особено голямата – е организация, а не просто пакет от договори, бе признат за първи път в икономическата теория през 30-те години с разработената от Роналд Коуз теория за фирмата. Основната идея може да бъде разбрана най-лесно с пример от пазара на труда. Когато една фирма иска да използва работна сила, тя може да го направи, като сключи договор с лица за изпълнението на определени задачи срещу фиксирано възнаграждение; ако след изпълнението на задачата има нужда от нова работна сила, се съставя нов договор. Това е обичайна практика при задачи, от чието изпълнение фирмата се нуждае спорадично – като изработването на нова рекламна стратегия. Когато фирмите работят по този начин, те могат да бъдат разглеждани изцяло в рамките на чистия пазарен анализ. Но когато им е необходимо непрекъснато и повтарящо се извършване на съвкупност от задачи за неопределен бъдещ период от време или искат да обвържат хората, които работят за тях, в една обща културна среда, те вероятно ще сметнат, че не е ефективно непрекъснато да сключват нови договори и да наемат нови работници. Поради това те обикновено сключват общи договори, известни като трудови договори, според чиито условия на доставчика на трудова услуга се гарантира заплащане за продължителен период от време срещу поставянето му под общото ръководство на работодателя за изпълнение на задачите, които той определи. Това е идеята за “работно място” в една организация, която е позната на повечето от нас. Тук фирмата става нещо повече от пакет от договори и е организация с йерархия, чрез която поръчките се препредават на работниците, вместо да се сключват договори за поддоставка.

Ортодоксалното икономическо учение използва теорията за фирмата главно при анализа на един компенсиращ компромис, пред който са изправени компаниите. Пазарните отношения дават възможност за често тестване на предлаганите на външните пазари цени и качество за сметка на вероятно скъпоструващи пазарни проучвания и на обучението на нови служители с цел те и доставчиците да бъдат запознати с начина на функциониране на фирмената организация. Оперирането чрез йерархични структури обезпечава непрекъсваемост и намаляване на транзакционните разходи за сметка на известна неефективност, възникваща поради пренебрегването на пазарните проучвания. Повечето големи фирми подлагат на преоценка от време на време постиганите в оперативната им дейност компенсиращи компромиси между използването на пазара и на йерархичната организация, коригирайки баланса между тях с оглед на по-високата доходност. В няколко свои работи Оливър Уилямсън доразви първоначалните схващания на Коуз и в частност идеята за транзакционните разходи и изследва широк кръг от засягащи фирмената организация въпроси. Както видяхме в предходната глава, основният транзакцонен разход е информацията. Макар и разглеждана в обикновената неокласическа теория като нещо, което рационалните актьори неизбежно притежават, информацията в действителност се придобива много трудно. Една от причините, поради които фирмите разработват и внедряват организационен ресурс, е придобиването на информация. Големите фирми, които са развили умението да действат като организации, т.е. да решават кога да излязат директно на пазара и кога да използват своите организационни ресурси, са придобили потенциал за стратегическо действие. Те не са се освободили напълно от пазара и, за да купуват и да продават успешно, продължават да му се подчиняват. Но до известна степен са способни да действат и проактивно, да използват организационната си структура при формирането на пазарните отношения и да влияят върху реакцията на пазара към тях. Например, вместо да реагират пасивно на пазарните сигнали за търсенето на определен продукт, те ще организират маркетингови и рекламни кампании, за да създадат търсене. Това им дава предимства пред по-малките, зависими от пазара фирми и променя връзките им с потребителите – отделни физически лица, а не корпорации. Симетрията между купувач и продавач, която е от фундаментално значение в икономическата теория като цяло и в идеята за суверенния потребител в частност, се нарушава съществено, когато продавачът започне да формира предпочитанията на купувача.

Това не превръща гигантските корпорации в нещо зло, за щастие, тъй като е трудно да си представим един проспериращ живот без тях. Но все пак означава, че те не са обект на консуматорския суверенитет и на пазарните сили в такава степен, както се твърди в неолибералната риторика. Ако все повече ни се обяснява, че трябва да приветстваме „повече пазар” в живота си, а в действителност „повече пазар” означава „повече гигантски фирми”, то ще трябва да знаем повече за тях и за политическите последици от тяхното съществуване.

Из „Неолиберализмът и социалната демокрация – борбата продължава”

Книгата може да поръчате тук!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Артдиректорът Антони Христов работи за Стив Джобс в САЩ, днес тренира тук студенти не да емигрират, а да останат

В този проект ви разказваме 20 истории на българи, които събираме в Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи. Днес представяме Антони Христов и неговата академия за дигитални и модерни изкуства, която предлага курсове по дизайн на видеоигри и визуални ефекти,

Тръмп разкритикува търговския дисбаланс между САЩ и Япония

Американският президент Доналд Тръмп разкритикува днес "огромния дисбаланс" в търговските отношения с Япония в началото на срещата си в Токио с японския премиер Шиндзо Абе, съобщи Франс прес. "Сигурен съм, че ще намерим решение след известно време", добави той, имайки предвид търговските преговори между двете страни,

Тръмп към японски бизнес лидери: Увеличете инвестициите си в САЩ

Президентът Доналд Тръмп днес прикани японски бизнес лидери да увеличат инвестициите си в САЩ, в началото на държавното си посещение в Япония, предаде Ройтерс. Визитата цели да изтъкне силните връзки между двете страни в обстановка на напрежения заради търговската война между САЩ и Китай. Токийският небостъргач "Скай Трий" бе осветен в червено,

САЩ ще продадат оръжие на Саудитска Арабия и още 21 страни, за да възпрат Иран

Американското правителство прибегна до рядко използвано извънредно право, за да заобиколи Конгреса и да прокара 22 сделки за продажба на оръжие на Саудитска Арабия, Обединените Арабски емирства и Йордания на общата сума от 8,1 милиарда долара, съобщиха информационните агенции. Държавният секретар на САЩ Майк Помпейо уведоми Конгреса за решението

Ли Къцян: Намаляването на данъците е ключово за стимулиране жизнеността на пазара

Намаляването на данъците и таксите е ключово за стимулиране жизнеността на пазара, създаването на заетост и поддържането на устойчиво и нормално икономическо развитие, заяви премиерът Ли Къцян на работна конференция в град Дзинан. В нея участваха представители на местните власти от провинциите Шандун, Дзянсу, Фудзиен, Хънан и Гуейджоу,

Отскок на европейските борси след последните коментари на Тръмп за "Хуавей"

В петък европейските фондови пазари възстановиха част от големите си вчерашни загуби, тъй като инвеститорите погледнаха с предпазлив оптимизъм на последните коментари на президента на САЩ Доналд Тръмп относно технологичния гигант "Хуавей" и търговските преговори с Китай. Късно снощи Тръмп заяви, че оплакванията на САЩ срещу "Хуавей" (Huawei

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Британската лира поскъпна след оставката на Мей, вероятно за кратко

Британската лира поскъпна спрямо долара и еврото, след като Тереза Мей обяви официално, че на 7-и юни ще подаде оставка като премиер и лидер на Консервативната партия. Това възходящо движение обаче изглежда краткосрочно, тъй като има реален риск Тереза Мей да бъде наследена от евроскпетичен лидер като Борис Джонсън,

Китай намалява данъците за ИТ компаниите

Китай намалява данъците на компаниите за софтуер и интегрални схеми, докато САЩ налагат контрол върху износа. Наблюдатели от индустрията твърдят, че ако китайските компании успеят да заместят чуждестранните доставчици, вероятно американските фирми ще са на загуба, предава "Радио Китай". Китайското министерство на финансите заяви,

Ангелкова в Тополовград: Очертах нови възможности за популяризиране на древната култура и история в района

Очертах нови възможности, с които да популяризираме древната култура и история в района на община Тополовград. С кмета Божин Божинов коментирахме различни инициативи, за да бъдат привлечени повече български и чуждестранни посетители. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова при участието си в честванията на 24 май-Ден на българската

Германската компания Bosch увеличава инвестициите в Китай

Председателят на Съвета на директорите на германската компания Bosch Волкмар Денер заяви пред журналисти, че като голяма транснационална индустриална компания, Bosch е оптимистично настроен към перспективата за дългосрочното развитие на китайската икономика и ще продължи разширяването на инвестициите си в Китай.

Синдикатът на "Шкода": Заводът на "Фолксваген" ще бъде в България или Турция

България е все по-близо до приютяването на най-новия завод на водещия световен автомобилостроител Volkswagen (VW). Турция е единственият останал конкурент на страната ни, твърди синдиката на служителите на Skoda, цитиран в Bloomberg Terminal, пише Investor.bg. Предимствата на двете страни се изразяват най-вече в евтината работна ръка.

Тръмп: "Хуавей" е опасна компания, но може да бъде включена в сделката

Президентът Доналд Тръмп заяви в четвъртък, че оплакванията на САЩ срещу "Хуавей" (Huawei Technologies Co Ltd.) могат да бъдат решени в рамките на търговското споразумение с Китай и в същото време определи китайският телекомуникационен гигант като "много опасен" за американската национална сигурност, съобщава Ройтерс.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber