Високите технологии - не само белязаните със знака IT, станаха основна характеристика на последните десетилетия. Автомобилната промишленост също е сред секторите, които често минават в скоростната лента на технологичната надпревара. Но техниката, колкото и да е съвършена, си остава терен с много рискове за неподготвените и неспазващите изискванията й и това е професионалният шанс на студентите към катедра „Транспортна техника и технологии” в Технически университет – Варна. Вече няма световна автомобилна фирма, която да не пуска на пазара поне два нови модела годишно. Автомобилните гиганти изглеждат решени да вдигнат бройкате на колите повече от тази на хората, които ги ползват, включително и у нас. Напълно адекватна на икономическата реалност и на необходимостта от знаещи и можещи професионалисти е катедрата в Машинно-технологичния факултет на ТУ – Варна, обучаваща за едноименната специалност, „Транспортна техника и технологии”. Единадесет преподаватели обучават бъдещите инженери за транспорта – бакалаври и магистри – относно устройството и поддръжката на автомобила - от двигателя и скоростната кутия, до електрониката, горивната и спирачната системи, кормилната уредба и т.н. В последните години може би сред най-обсъжданите между многочислените водачи на МПС са въпросите за същността, предимствата и ремонтите на видовете скоростни кутии. Един от най-авторитетните специалисти в България в тази област е преподавателят в катедра ТТТ в ТУ – Варна гл. ас. д-р инж. Стефан Стефанов.
- Инженер Стефанов, в момента автоматичните скоростни кутии без съмнение са най-съвременните, най-технологичните и предпочитани при шофиране. Въпреки това не спира ползването и дори производството на полуавтоматичните и все още на механичните (ръчни) кутии. Какви са доказаните предимствата на едни и на другите?
- Допреди двадесет години дори в някои сервизи не знаеха що е то автоматична скоростна кутия, а и шофьорите се страхуваха да ги ползват. Повредят ли се - нямаше части, нямаше кой да ги ремонтира. Днес автоматичните кутии се ползват при 50 на сто от колите във Варна. Относителният дял на механичните намалява – при тях постоянно трябва возачът да натиска педала на съединителя, да се включват предавки. Това при този съвременен трафик е изключително натоварващо за шофьора. Автоматичната скоростна кутия си има два педала - газ и спирачка. Поставяш лоста на „директна” и шофираш спокойно, без да се изморяваш. Това е допълнителна гаранция и за безопасността на движението. Но, разбира се, поддръжката на този тип кутии е по-скъпа, особено с въвеждането на електронно управление. За сметка на това, при проблем компютърът изключва електрониката и минава на т.нар. авариен режим – сигнал, че е абсолютно наложително и максимално бързо трябва да се отиде до сервиз. Полуавтоматичните кутии съчетават част от качествата на механичните и на автоматичните и се ползват главно в малолитражните коли.
- В световен мащаб са многобройни автомобилните технологични решения, но как преподавателят успява да е в крак с всичко това, за да го предава своевременно на студентите си?
- Възможно е единствено при двустранното преливане на знания от бизнес към учебна институция и обратно. Някога се изучаваха лесно няколкото социалистически коли плюс отделни бройки стари модели „Мерцедес“ или „Опел“. Днес картината е съвсем различна, а освен това при нас обучаваме не само специалисти за поддръжка на леки автомобили. Изучаваме и системи на товарни автомобили, автобуси и трактори. Автобусите в градския транспорт сега са оборудвани предимно с автоматични скоростни кутии. При подготовката на студентите в ТУ - Варна акцентираме изключително на практиката не само в петте ни университетски лаборатории. Имаме два летни стажа в автосервизи за студентите от втори и трети курс, където те избират дали да заложат на уменията за ремонт на двигателя, на горивна апаратура, трансмисии и други възли от автомобила. Имат възможност и за платен стаж, както и за ранно стартиране на кариерата по избраната професия.
Що се отнася до мен, един от оторизирани фирмени сервизи във Варна ми е предоставил клетка за диагностика, за тестване на автоматични скоростни кутии, което е отлична възможност и фирмата да ползва знанията и уменията ми, и аз да усвоявам спецификата на различни нови модели и постоянно да съм в крак с най-новото. Това, разбира се, се превръща в полезно знание и за студентите ми при упражнения в лабораториите на катедрата, съоръжени с множество необходими детайли от различни модели автомобили. Принципно е невъзможно за когото и да било да познава огромното разнообразие от модели и конструкции, но когато си усвоил основата от знания и опит и си навлязъл в принципите, ще се справяш в практиката.
- Вече говорим за истинско нашествие на автомобила. Задръстили са всяка градска улица и съответно – почти през улица са автосервизите. Логично е за възпитаниците Ви да има не малко работни места?
- Работа има повече, отколкото може да се свърши. Студентите ни са предпочитани както за частните, така и за официалните автосервизи. Някои от тях работят в сервизи „Мерцедес”, „Рено”, „Пежо” и пр. известни марки. Други откриха собствени сервизи или работят в семейната фирма, в сервизите на бащите си. Колкото до онези от тях, които усвоиха добре същността на автоматичните скоростни кутии, по-конкретно, работни места за тях има по целия свят. Такива специалисти се търсят от Германия, Франция и Англия до Австралия.
- За вашата област може би в най-висока степен важи понятието „обучение за цял живот”. Търсят ли Ви вече дипломираните студенти за допълнителни знания?
- Много често, при това - не само възпитаници на ТУ - Варна. Обаждат се за консултиране по проблеми от цялата страна, включително от София. Вчера, например, ми се обади бивш наш студент от Плевен, който работи в сервиз „Ауди-Фолксваген”, за съвет как да реши проблем на клиент с автоматична скоростна кутия. И аз обяснявам по телефона: „Свали ваничката на кутията, но ако има стружки, няма да се оправи лесно. Ако няма стружки, свали управлението и ми го донеси да решим проблема.” Друг мой студент ми звъни от Провадия за проблем при смяна на маслото и филтъра. Бързо решихме проблема. Когато клиентът остане доволен от обслужването, при последващ проблем няма да прибегне до друг сервиз, при каквато и да е неизправност. А момчето иначе е отличен специалист за ремонт на спирачки, на ходова част и пр. Подобно съдействие на бивши наши студенти редовно оказват и другите ми колеги от катедрата. Бяхме преподаватели на тези млади хора и мисля, че за тях ще си останем такива и занапред, а университетът ще остане в съзнанието им като уважаван първоучител в професията.
Николай Жеков