Океаните се затоплят по-бързо от очакваното

https://www.24chasa.bg/novini/article/7239407 Океаните се затоплят по-бързо от очакваното Океаните се затоплят по-бързо от очакваното www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

Океаните се затоплят по-бързо от очакваното, съобщават Ройтерс и Франс прес, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

Океанската топлина, регистрирана от хиляди плаващи роботи, през последното десетилетия бележи рекорд след рекорд, като се очаква поредният да бъде поставен от 2018 г., сочи анализ на специалисти от Китайската академия на науките. Това на свой ред води до покачване на морското равнище, тъй като океаните се затоплят и разширяват, и подхранват по-интензивни урагани и други екстремни климатични проявления, предупреждават учените, информира БТА.

Затоплянето, отчитано от 1960 г., е по-бързо, отколкото прогнозират учените в доклад на Междуправителствената експертна група за климатичните промени от 2013 г.

"Затоплянето се подхранва основно от натрупването на парникови газове като въглероден диоксид в атмосферата в резултат на човешка дейност. Нарастващото темпо на затопляне на океаните е знак за увеличаване на парниковите газове в атмосферата ", казва Лицзин Чън, ръководител на настоящото проучване от Китайската академия на науките .

Водещи климатолози заявиха през октомври миналата година, че светът разполага с около 12 години, за да разреши проблема с увеличаващите се емисии на парникови газове, или рискува да се сблъска с най-тежките последствия от климатичните промени - недостиг на вода и храна, по-силни бури, големи горещини и други екстремни метеорологични условия, и покачващо се морско равнище.

От началото на новия век се използва океанска система за наблюдение на промените в океанските температури, наречена "Арго". Благодарение на нея учените разполагат с по-надеждни данни. Системата разчита на близо 4000 плаващи робота, които на няколко дни се гмуркат на дълбочина до 2000 метра и записват температурите и други показатели, докато се издигат към повърхността.

С помощта на събраните данни учените са документирали повишаване в интензитета на валежите и по-мощни урагани като Харви през 2017 г. и Флорънс през 2018 г. Океаните се явяват като енергиен източник за ураганите, които могат да станат още по-силни в резултат на покачващите се температури.

"Тъй като имат голям топлинен капацитет, океаните се характеризират като "забавен отговор" на глобалното затопляне. Това означава, че в бъдещето затоплянето им може да бъде още по-сериозно", обяснява Чън.

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради кокаин във водите на реката

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради високото съдържание на коакин във водите на реката, пише standard.co.uk. Британски учени са взели проба близо до канализационните тръби на зданието на парламента, предаде БНР. Целта е била да се провери има ли ръст в потреблението на наркотика, а освен това да се види как се отразява изтичането на

Хляб със смлени скакалци вече се продава във Финландия (Видео)

Във Финландия бяха пуснати в продажба първите партиди хляб с изсушени и смлени на брашно скакалци, съобщи в. "Мирър", цитиран от БТА. Новото производство е дело на пекарната "Фейзър". В едно хлебче е прибавено брашното от 70 насекоми. То се доставя от ферма в Холандия. С добавката насъщният става по-богат на протеини, твърдят производителите.

Изкуствен интелект откри неизвестен досега прачовек

В ДНК на съвременния човек са оставили следи не само неандерталците (Neanderthal) и т.нар. денисовци (Denisova), пишат учени от университета в Барселона в статия, публикувана в Nature Communications. Авторите анализират ДНК на съвременните жители на Азия и Океания, за които се предполага, че са запазили генетичното наследство от древни обитатели

"Роскосмос" ще сформира отряд от жени-космонавти

Държавната корпорация "Роскосмос" ще сформира отряд от жени-космонавти за орбитални полети, като търсенето на кандидатки ще се извършва сред космически специалистки, съобщи ТАСС, цитирана от БТА. "Ще бъде сформиран пълноценен отряд космонавти от млади жени, специализирали в ракетно-космическия отрасъл", заявиха от "Роскосмос".

Китайският лекар, стоящ зад бебетата с редактирани гени, е действал на своя глава

Китайски следователи установиха, че Хе Джанкуей, китайският лекар, стоящ зад раждането на две бебета с редактирани гени, е действал на своя глава, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.  Според китайските медии докторът ще бъде наказан за всяко свое нарушение на действащите в Китай закони. Хе Джанкуей редактира гените на бебетата с

Ранобудните наблюдаваха първото за годината лунно затъмнение (Снимки)

Първото лунно затъмнение за 2019 г. можеше да се наблюдава от България рано тази сутрин, съобщиха от Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория при БАН. Частичните фази на затъмнението започнаха в 5.37 часа българско време, когато Луната навлезе в земната сянка, а в 6.41 часа започна пълната фаза,

Птичите пера вдъхновяват ново поколение лепила и космически материали

Едва ли има човек, който да не е играл с птичи пера и да не е наблюдавал с удивление как когато прокара пръст по тях, те се отварят, подобно на цип, и сякаш като по чудо се събират отново. Изследване на американски специалисти върху това удивително свойство може да доведе до създаването на следващото поколение лепила и космически материали,

Океанските вълни стават все по-разрушителни

Океанските вълни стават по-силни и по-разрушителни с всяка изминала година заради покачващите се температури на водата, съобщи "Сайънс алърт", цитиран от БТА. Учени от университета на Кантабрия са установили взаимна зависимост между затоплящите се океани и големината и силата на вълните, според която колкото повече се покачват температурите,

Астрономи идентифицираха тропическа буря на сатурновата луна Титан

Учени от университета на Айдахо установиха, че дъждовете на сатурновата луна Титан напомнят много онези, които обикновено се наблюдават на Земята, съобщава сайтът Спейс. Заключенията им са въз основа на снимки, изпратени от космическия апарат "Касини" една година преди навлизането му в атмосферата на Сатурн през 2017 г.

Индия разработва робот андроид, който ще изпрати в космоса

Индийската организация за космически изследвания няма първо да изпрати животни в космоса по примера на други страни, а ще изведе в орбита специално създаден за целта робот андроид, предаде ТАСС. Това заяви ръководителят на организацията Кайласавадиву Сиван. Първият индийски самостоятелен пилотиран полет е насрочен за декември 2021 г.

Астероидът Апофис може да се сблъска със Земята през 2068 година

Учени от Държавния университет в Санкт Петербург предупредиха, че съществува опасност откритият през 2004 година астероид Апофис да се сблъска със Земята през 2068 година, предаде РИА "Новости". Специалистите отчитат, че на 13 април 2029 година небесното тяло ще премине само на 38 хиляди километра от нашата планета.

Пръстените на Сатурн са сравнително млади

Данни от космическият апарат "Касини" разкриха, че пръстените на Сатурн са се образували сравнително късно в историята на Слънчевата система, съобщиха световните информационни агенции. Учени от университета "Сапиенца" в Рим изчислиха масата на пръстените на базата на гравитационните измервания на планетата, направени от "Касини".