Куба смекчава действието на силно критикуван нов закон, който би дал на държавни инспектори правото да закриват всяка изложба или представление, ако преценят, че нарушават социалистическите революционни ценности на страната, каза кубинският заместник-министър на културата в интервю за Асошиейтед прес, предаде БТА.
Новият закон, известен като Указ 349, обнародван през юли, позволяваше на "надзираващи инспектори" да извършват оценки на културни прояви, вариращи от художествени изложби до концерти, и веднага да закриват всяко представление - и дори да отнемат лицензите на всеки ресторант или бар, където се провеждат нежелателни прояви.
След протести на много творци заместник-министърът на културата Фернандо Рохас каза пред Асошиейтед прес във вторник, че когато прилагането на закона започне, инспекторите ще могат да закриват изложби и представления по свое усмотрение само в крайни случаи като публично неприличие, расистко или сексистко съдържание. Той заяви, че инспекторите ще реагират само на оплаквания по културни въпроси и ще отнасят спорните случаи до висшестоящи служители в министерството на културата. Освен това те няма да могат да проверяват всяко студио или дом, които не са отворени за публиката.
Много от най-знаменитите кубински творци се оплакаха от цензурата на срещи при закрити врата с високопоставени правителствени служители. Малка група независими творци предприеха също серия от улични протести, които бързо бяха разпръснати от полицията. Световният успех на кубинските музиканти и художници се счита за едно от висшите постижения на революцията в страната, но създаде напрежение между свободата на изразяване и господстващите възгледи на правителството за това, какво е политически коректно и допустимо.
Освен това много кубинци все повече се безпокоят, че младите хора предпочитат популярните чуждестранните филми и телевизии, и вулгарните текстове на реге песните, вместо традиционните произведения на творците, обучени в кубинската система на елитни школи по изкуствата. Законът официално влиза в сила днес, но инспекторите няма да започнат да го прилагат, докато не бъде окончателно приета серия от подробни регламентации през идните седмици, каза Рохас. Рохас отбеляза, че правителството не е успяло по подходящ начин да обясни мотивите и целите на новия закон, който е замислен да отговори на недоволството на обществеността, както и на творците и интелектуалците, от злоупотребата с патриотични символи и вулгарността в попкултурата.
"Нямаше предварително разяснение на закона и това е една от причините за споровете, които породи", каза той пред Асошиейтед прес. Рохас каза, че е инициирал най-малко 30 срещи със стотици творци след обнародването на закона. Подробната наредба, която ще бъде обнародвана в най-скоро време, постановява ясно, че "творческата дейност не е мишената", каза той. "Ще прилагаме указа в много ясни ситуации", каза Рохас. Остана неясно, дали обяснението на Рохас ще удовлетвори творците като Марко Антонио Кастильо, основател и член на "Лос Карпинтерос" ("Дърводелците"), тандем от скулптори, които бяха една от най-прочутите артгрупи в страната преди да се разделят тази година. "Дали искам да съм в интелектуална среда с тези нови правила? Дали искам децата ми да живеят с тези правила?", запита Кастильо преди изказването на Рохас.
"Отговорът е не. Трябва да се опитаме да ги променим", добави той. Той каза, че подкрепя усилията да се контролира вулгарността, прекомерния шум на концертите до късно през нощта и укриването на данъци от творци, но подозира, че законът е опит да се контролира свободата на изразяване. "Не може да се каже, че този закон не цели да се контролира творческото съдържание", каза Кастильо.
Мичел Матос, който беше сред участниците в уличните протести против закона, нарече указа "фашистки", като добави, че "той е пълен с уловки, насочени към културен и идеологически контрол, и това е неприемливо за нас". Рохас каза, че приема добронамерената критика на кубинската творческа общност, но протестите като този на Матос са част от по-широка, подкрепяна отвън схема за дестабилизиране на страната и накърняване на образа на културните й институции. "За тях, указ 349 е претекст за заемане на по-агресивна позиция спрямо институционалния ред в Куба", каза той. Сандор Перес, 35-годишен рапър и член на групата на Матос, казва, че тя не е получавала никаква чуждестранна помощ за дейността си