Учени откриха кои микроорганизми се "хранят" с картини на стари майстори

Учени от италианския град Ферара успяха да идентифицират бактериите, които намират добра хранителна среда в канавата и боите на картините на старите майстори живописци, пише в. "Дейли мейл", цитиран от БТА.

За да проучат въпросните микроорганизми специалистите взели малко парче от увредената картина "Коронясването на Света Богородица" на италианския майстор Карло Бонони, нарисувано през 1620 година. То било с размери 4 квадратни милиметра. Нарочно била избрана най-пострадалата част от платното.

Екипът на Елизабета Казели изследвал под микроскоп организмите, виновни за разрушаването на творбата, като взел проби и отгледал култури на събраните бактерии. Били изолирани многобройни щамове на Staphylococcus Bacillus и на гъбичните микроорганизми Aspergilliusq Penicillinum, Cladosporium и Alternaria genera.

Изследователската група изяснила, че някои от пигментите, използвани в боите от 17 век, най-вече в червения лак, могат да станат отлична хранителна среда за микробите.

Направените открития по думите на Елизабета Казели ще помогнат на учените в бъдеще да използват биозащита при запазването на шедьоврите, като в тях бъдат пуснати посевки на микроорганизми, които разрушават опасните за картините бактерии.

Geely представи „умен" автобус, използващ 5G мрежата

Китайската автомобилна компания „Дзили" (Geely) представи „умен" автобус, който функционира с помощта на 5G мрежата в град Ханджоу. Той поддържа опция за плащане чрез лицево сканиране и връзка в реално време с различните спирки, което позволява на пътниците да следят местоположението му. „Умният" автобус, който е съвместна разработка на „Дзили",

До края на лятото може да видим Юпитер и ярките му луни

До края на лятото любителите на астрономията могат сравнително лесно да наблюдават Юпитер и ярките му луни. За да видим небесното шоу в пълния му блясък, трябва да търсим отдалечено място от градските светлини и ясно небе, което през юни се намира трудно. Спектакълът обикновено започва след залез Слънце,

Тестваха успешно лазер, който унищожава ракови клетки

Специалисти от университета на Арканзас успешно са тествали лазер, който унищожава "пътуващи" в кръвоносните съдове ракови клетки, съобщи Сайънс алърт. Технологията позволява да се предотвратят метастази - вторични туморни образувания, които правят лечението трудноосъществимо. Дефектните клетки поглъщат по-интензивно лазерната светлина в сравнение

Как руските кучета изпревариха хората и видяха първи Земята от Космоса

На 12 април 1961 година 27-годишният Юрий Гагарин става първият човек, зърнал земната повърхност от Космоса. "Красиво е, каква красота само", възкликва той. Въпреки това пилотът не е първият пътник на съветската космическа капсула "Восток". През предишните месеци 10 кучета са били на неговото място.

Хонконг бе домакин на форум за развитието и възможностите на 5G мрежата

На 28 май Хонконгската камара за вноса и износа и телекомуникационната компания China Mobile организираха форума на тема „Да прегърнем 5G и да открием бъдещето". Участниците в него се фокусираха върху това как 5G технологиите стимулират иновациите и променят живота на обикновените хора, както и възможностите,

Влияе ли космическото време върху живота на земята?

В НАСА има учени, които следят каква е прогнозата за космическо време и как то влияе върху живота на земята. Един от тези космолози е в България. Изследванията на световно известния учен в областта на слънчево-земната физика д-р Нат Гопалсвами полагат основата на създаването на емпирични модели за прогнозиране на геомагнитни бури. 8 минути.

Откриха писмо, в което се съобщава за завръщането на Колумб от Америка

Писмо, което информира за завръщането на Христофор Колумб от Америка, беше открито в историческия архив на испанската монархия, предава ТАСС. Посланието е написано от краля на Португалия Жуан II до краля на Арагон крал Фердинанд II, който по това време се намира в Барселона заедно с Изабела I Кастилска.

Суперизригване на Слънцето може да има през следващите 100 години

Астрономи от университета на Колорадо в Боулдър заключиха, че през следващите 100 години може да има слънчево суперизригване, свързано с отделяне на енергия, която е 1000 пъти по-мощна от тази при обичайните изригвания на светилото, съобщи Сайънс алърт. Подобни изригвания са характерни за младите звезди.

Руснак превърна бентлито си в танк (Видео, снимки)

Спортните автомобили не са честа гледка из руските пътища заради лошата поддръжка на мрежата. За да се пребори с пътната инфраструктура в страната си, Константин Зарутски превърна луксозният си автомобил Бентли Континентал в танк, показва „Ройтерс”. Зарутски отдавна се занимава с тунинговане на коли,

Какво означават цветните сънища?

Една трета от живота си човек прекарва в сън. Хората, които помнят сънищата си, се опитват да разгадаят тяхното значение и търсят определена символика. Изпраща ли ни всъщност сънят някакви скрити послания? Защо сънуваме цветни сънища? Цветните сънища имат свои предзнаменования, твърдят учени от университета в Орландо, САЩ.

Райетата на зебрите служат за охлаждане

Черно-белите райета на зебрите са сложна охлаждаща система, защото създават конвекционен въздушен поток, който действа като вентилатор, твърдят зоолози, цитирани от в. "Дейли телеграф". Алисън и Стивън Коб от университета на Найроби са измервали през 15 минути температурата на белите и черните участъци на две зебри, родени на свобода.

НАСА прекръсти улица в чест на три математички с голям принос за космическите изследвания