Добрата новина - имаме набор от ценности, по които
обществото е в консенсус. Изграждането им е част
от функциите на училището, обясни министър Вълчев
“Възпитаваме децата в толерантност, уважение, нравствени, граждански, патриотични ценности, доброта и други - трудово възпитание, възпитание в дисциплина, в отговорност и естетическо и екологично възпитание. Това е записано в проект за стратегия за възпитателната работа и в Закона за предучилищното и училищното образование”.
Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев. Той участва в конференция “Ценности и образование” с представители на синдикатите, депутати, университетски преподаватели и учители.
“Има разработен проект на стратегия за възпитателната работа. Възпитателната функция е неизменна част от образованието. Винаги е била и в момента образователните институции осъществяват възпитателна функция”, допълни министърът.
Според него инструментите на възпитателната работа са функция в образователния процес. “Ефектите на образованието са едни от най-важните за развитието на обществото, за това как изглежда то. Ефектите на образованието са дългосрочни, всепроникващи. Добрата новина е, че имаме набор от ценности, за които имаме относително обществен консенсус, че трябва да възпитаваме децата си”, каза министърът.
Документа, за който говори министърът, важи за всички - от детската градина до 12-и клас. Целта му е да се заостри вниманието върху функцията на образованието. “Като общество и като родители разчитаме на училището да възпита децата. Днес ние трябва да имаме не просто знаещи, но и възпитани хора, за да живеем в добро общество”, допълни Красимир Вълчев. Можело например да има един много знаещ шофьор, но ако той не е възпитан, ще се държи агресивно на пътя. Възпитанието имало значение и по отношение на безопасността на движението по пътищата.
“Успешното реализиране на възпитателна работа в образователните институции е в пряка зависимост от добронамереното взаимодействие между детската градина и училището, от една страна, и семейната общност, от друга, в качеството им на основни социални структури, осъществяващи възпитателни функции”, се казва в проекта на стратегия.
Министърът обяви още, че за стипендии за обучаващите се в дуална форма за догодина са предвидени 1,5 млн. лв. Приемът ще бъде преструктуриран, като повече места ще има за профили и професии, свързани с математика, природни науки, техника. Целта била повече деца да се включат в техническо-професионално образование и в инженерно-технически специалности във висшето образование. Там ще бъде най-големият бъдещ недостиг на пазара на труда и най-голямата загуба, обобщи Красимир Вълчев. Според него повече деца трябва да се включат в дуална форма на обучение, както и че трябва да се върне “част от позагубената репутация на професионалното образование”.