Края на ноември наближава и в САЩ, както и от 2015, навсякъде в развитите страни идва черния петък, денят в който големи намаления и ексклузивни стоки и услуги се предлагат от различните магазини и брандове. Предлага се всичко, от техника, до дрехи и обувки, скъпи подаръци и какво ли още не.
В България Black Friday е едно от най-важните събития за пазаруване през годината. През тази година се пада на 23.11.2018 г., както обикновено в Петък, след Деня на благодарността в САЩ. Според проучване направено от black-Friday Global , над 60% от анкетираните знаят и очакват Черния петък. 43% от Българите ще участват в деня и ще търсят стоки намалени за събитието.
Тези цифри изглеждат много апетитни за много бизнеси, защото огромното търсене обещава големи печалби въпреки намаленията. Но има един тренд, който набира по-голяма скорост от традиционния Черен Петък. Това е пазаруването онлайн по-време на уикенда след големия ден на намаленията.
Дигитален Понеделник
Най-големия ръст на заинтересовани купувачи, както у нас, така и в Европа и САЩ се наблюдава в покупките онлайн. Истината е, че повечето от големите намаления се предлагат от магазините и брандовете позиционирани в моловете. Това означава огромни опашки, навалици и като цяло неприятно преживяване. Ето защо над 20% от нашенците гледат за отстъпки не само по магазините но и в интернет.
Тази промяна на поведението е много по-голяма в страните от Европейския съюз. Cyber Monday e реализирал 6.59 милиарда долара през 2017 в сравнение с 2.65 милиарда през 2015 година. Особеното е, че в Европа този дигитален понеделник се е превърнал в дигитална седмица и продължава от последния понеделник на ноември до края на месеца. Великобритания, която традиционно е една от най-силно представящите се държави извън САЩ по време на Черния петък, се обръща към дигиталните продажби в по-голяма степен от колкото във физическите магазини. Аргос един от огромните каталожни магазини, започва своята дигитална седмица на 15-ти ноември, а гигантът Амазон на 17-ти. Промяната е сякаш очаквана за бизнесите и потребителите на острова, които нямат желание да са част от лудницата, която всяка година се показва по телевизията в американските магазини.
Хората пазаруват все по-умно
Едно от големите предимства на черния петък е, че шопинг центровете където са съсредоточени магазините предлагащи отстъпки реално привличат клиенти, които се интересуват единствено едно две определени неща и надеждата е, че примамливите цени ще развържат портфейла на потребителите и за други стоки. Според проучване на P&G данните показват, че броя покупки се увеличава, но парите дадени за закупуване на една стока намалява. С пазаруването онлайн този импулсивен стимул да се купят повече намалени стоки, не съществува. Потребителите купуват нещата, които са си набелязали, без да правят тези допълнителни импулсивни покупки. Тоест, пазаруват по-умно. Онлайн пространството дава и възможност за по агресивни отстъпки от онлайн магазините, които нямат физически обекти. Тези два основни фактора са основен двигател на все по-големите обороти реализирани онлайн, до степен в която онлайн гиганта Alibaba заличи черния петък картата, като пусна огромни намаления по-време на Single’s Day, най-големия празник на младите хора в Китай.
В интернет може и през телефона
Друго предимство на дигиталния понеделник и онлайн пазаруването е, че хората имат по-голям шанс да закупят желаната стока, както и по-богат избор от стоки, но най-важното е, че могат да пазаруват през телефона си. Според Salesforce 64% от потребителите са разглеждали стоки онлайн през мобилните си устройства по време на седмицата на Дигиталния понеделник, а 43% от всички онлайн потребители са закупили стоки през телефона си в същия период. Самите брандове, шопинг центрове и магазини са изпратили над 3 милиарда промоционални е-мейла и над 82 милиона SMS-а. Тези данни са ясен знак, че физическите магазини се дигитализират и започват да се отдръпват от Черния петък, залагайки все повече на следващата го седмица на дигиталното пазаруване.
Повече традиционни брандове ще предлагат отстъпки в 2018
Онлайн вълната на поръчки набира скорост и от факта, че много компании предлагащи традиционни услуги също ще се включат в Дигиталния понеделник. Салони за красота, ремонтни услуги, увеселителни центрове и заведения се очаква да предложат специални промоции и цени в последната седмица от ноември. Любопитното е, че за първи път нехарактерни за Черния Петък бизнеси, като борсата за инвестиционно злато и обмен на валута Tavex ще се включи в този евент, като ще предложат инвестиционни и подаръчни продукти с отстъпка, коментираха техни представители.