Двама от основателите на стартъпа СОЛОС са българи
Във фитнеса има няколко основни правила, ключови за успеха от тренировките - да правим правилно упражненията, да спазваме стриктно програма и да не губим мотивация. Умното огледало СОЛОС ни помага и при трите, а в допълнение ни дава и още нещо - забавление.
СОЛОС работи със сензори, които засичат движението на трениращия в реално време и проследяват развитието му. Те идентифицират движението на тялото в детайли, извличат информация къде се намира част от тялото и дали движението му е правилно. Сензорите могат да водят човека през цялата тренировка само с натискане на копчето за старт. Програмата може да се зададе лично от потребителя или да се избере от предварително въведени в системата варианти. След това огледалото само брои паузите между упражненията, времето за едно упражнение, темпото и килограмите ти, коригира те, когато правиш грешки, брои повторенията и те мотивира, като прави цялото изживяване по-забавно с 3D визуални елементи.
“Използваме обогатена реалност (augmented reality) - това комбиниране на реалния свят с компютърно генерирани данни. Така например работят филтрите за лице във фейсбук. С нейна помощ разбираш, че на огледалото виждаш именно твоето отражение, а не просто видео. След много сметки ние може да позиционираме на самата му повърхност спрямо твоята гледна перспектива 3D елементи, които изглеждат, все едно са върху твоето тяло -
например върху ръката ти
има кръг и ти трябва да го
следваш, за да си направиш
правилно упражнението.
Огледалото те стимулира да не прескачаш или да прекъснеш упражнение, защото знае точно кога какво трябва да стартира”, обясняват Георги Анастасов и Димитър Магурев.
Те са двама от основателите на стартъпа СОЛОС. Техни съдружници са Гиорги Хубуа от Грузия и Владимир Кондич, който е роден в Босна, но над 20 години живее в Германия. Всички те са студенти в Техническия университет в Мюнхен, където започват да разработват огледалото. Помагат им и програмисти и много практиканти, които правят краткосрочни проекти за тях от университета с академична и индустриална цел като вид практика.
Работата по проекта започва преди около 2 години като задача в един от курсовете в университета. За две седмици студентите трябвало да идентифицират някакъв проблем и да разработят прототип на решението му. В началото момчетата отново се спират на умно огледало, но със съвсем друго предназначение - искат то да може да се ползва всеки ден, като например такова, което помага на децата да се научат да си мият правилно зъбите. Техните ментори ги посъветвали да се срещнат с хора, на които да презентират идеята си, и да съберат техните мнения. И именно тогава момчетата осъзнават, че замисълът им има пропуски - хората, с които говорят, им дават съвети, благодарение на които идеята се доусъвършенства. Същевременно по-голямата част от запитаните все пак са на мнение, че едно такова огледало ще е най-полезно в сферата на здравето. Някои от тях споделили, че не могат да се упражняват правилно и бързо губят мотивация. Така окончателно се формира идеята какво да е предназначението на огледалото.
Само около месец по-късно стартъпът СОЛОС вече е поканен в акселератора TechFounders. Техническият университет в Мюнхен си партнира с центъра за иновации UnternehmerTUM (от немски името е съчетание от думата предприемач и съкращението на университета). Това е екосистема, в която са събрани инвеститори, ментори, хора от индустрията, студенти. В центъра един стартъп може да се развие от началото до края - от студент с просто една идея до съвместна работа с фирма, която да те финансира - понякога и с милиони. Предлагат се програми за разработване на идеи, които са под формата на курсове в университета, инкубатори за млади фирми и предприемачи и накрая финансиране. Един от съсобствениците на центъра и главен инвеститор в него е собственичката на БМВ Сузане Клатен.
СОЛОС е първият стартъп
на такъв ранен етап, който
прескача първата стъпка -
да мине през инкубатор. Разликата е, че в инкубатора получаваш място, където да работиш, и мрежа от ментори - но нищо повече. Докато в акселератора вече работиш с индустриален партньор - някоя по-голяма фирма, и освен ментори получаваш и финансиране.
СОЛОС успява да влезе директно в акселератора, тъй като след курса в университета момчетата са поканени да представят продукта си на изложение. Там те се запознават с човек, който много им помага и ги кани в TechFounders. Те прекарват пет месеца в него, успяват да изградят много връзки, да тестват продукта си, научават се как да привлекат инвестиция и да правят успешен маркетинг.
“В програмата ни осигуриха средства, с които да си направим прототипи, дадоха ни и място да ги построим - в сградата има една огромна работилница с площ 1500 кв. м със суперсложни машини. Без това може би нямаше да е възможно да направим такъв проект, защото с лични пари едва ли щяхме да се справим. TechFounders дава 25 хил. евро - струваше ни се адски много в началото, но се оказа, че сумата не е толкова голяма, особено за Германия”, споделят Георги и Димитър. С времето те получават и друго финансиране от програми и инвестиции.
Преди да достигнат до сегашния вид на огледалото, момчетата разработват 5 прототипа. “Историята ни с прототипите е много интересна, правили сме и презентация на тази тема. Ние гледахме във всеки от тях да има смисъл, всяка промяна е била нужна на клиентите. Имахме 5 други версии, преди да се спрем на дизайн, форма, функционалност, размери и идея, и ги развивахме в течение на година и нещо. Първото ни огледало беше много малко - 80 на 40 см, много тежко и трудно за местене. С него бяхме на първото изложение и с него влязохме в акселератора.
Вторият прототип беше доста по-обмислен. Когато влязохме в Tech- Founders през 2017 г., трябваше да се готвим за едно от най-големите изложения за спорт в света - ISPO. Решихме да направим втори прототип, за да има какво ново да покажем, и този път влязохме в другата крайност - той беше огромен, 2 м широк и 1,20 см висок. Но
с него спечелихме
първа награда за
стартъпи за иновации,
побеждавайки около 800 кандидати.
За да развиваме продукта си, най-важното беше постоянно да говорим с истински хора и да чуваме мнението им. Затова направихме трети прототип, като този път го обърнахме в портретен режим - 1,20 см широк и 2 м висок. Така човек, като прави упражнения, може да вижда целия си образ и да влиза изцяло в огледалото. Стъклото трябва да е подсигурено и ако се счупи или се напука, да не хвърчат стъкла - това са регулации във фитнесите. Формата и големината и днес е такава и може да се постави на земята или да се закачи на стената”, разказват двамата българи.
Отскоро продуктът им вече е на пазара и дори имат клиенти - в Германия и във Великобритания. Сегментите, към които са се насочили, са спа хотели, премиум хотели и фитнес студиа, фирмен фитнес за големи корпорации и центрове за рехабилитация. Тъй като поръчките им са много, а за всяка от тях се изисква много време, следващата им стъпка е да си построят своя продукция и логистика и да съкратят максимално времето за производство.
Сегментите, които са адресирали, са различни, затова продуктът може да се индивидуализира. Предлагат се различни пакети - някои са с повече 3D елементи, например движението да се коригира с анимирани стрелки или прекъснати линии. Възможно е това да става и просто с текст за клиентите, които предпочитат по-изчистен интерфейс.
Момчетата вече са регистрирали и няколко патента за технология и визуализация, за да могат да си подсигурят реализация на пазара.