Намалява броят на регистрираните инциденти с ученици през изминалата учебна година, заяви по време на дискусия срещу насилието заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева. Това съобщиха от пресцентъра на МОН, цитирани от БТА.
Данните сочат, че намалява и насилието върху деца спрямо предходната година. Това може да се тълкува като проява на по-голяма чувствителност в образователните институции вследствие на проведени обучения и дейности за превенция на насилието, както и на по-прецизно отразяване на случаите на агресия, за да се работи по тях.
Деница Сачева е посочила, че ще се продължи да се насърчава интегрираният метод за разрешаване на конфликти чрез включване на всички страни в този процес - както за учениците и учителите, така и за психолозите, педагогическите специалисти и родителите.
Според Сачева има известно увеличение на регистрираните случаи на физическо и на вербално насилие над ученици, както и минимално увеличение броя на регистрираните случаи на насилие над учител.
Инцидентите с пътно-транспортни произшествия с ученици бележат относително постоянни нива.
В отговор на тези тенденции Министерството на образованието и науката залага през следващата година в рамките на квалификационните си програми да организира обучения за учители в модули за формиране на социални и емоционални умения. Ще продължат и усилията за увеличаване броя на психолозите и педагогическите съветници в училищата, като целта е на всеки 350 ученика да има по един специалист от тях.
Деница Сачева е участвала в старта на глобалната кампания на УНИЦЕФ "Заедно срещу насилието в училище" в Националната финансово-стопанска гимназия. Кампанията цели да повиши осведомеността и чувствителността по темата за насилието в училище, да подобри разпознаването на различните му форми и да подкрепи училищата в България в превенцията на насилието и тормоза, както и в справянето с тях. На събитието е присъствала още и д-р Джейн Муита, представителят на УНИЦЕФ за България.
В рамките на дискусията учениците са влезли в ролята на политици, учители, журналисти и родители и са обсъдили формите за превенция и борба с насилието. Основна констатация от страна на учениците е била, че ненасилието започва от личното решение на всеки един отделен човек.
Те са предложили повече часове със занимания по интереси, които да включват дискусии и работа по групи с деца с различни проблеми, като това, според тях, ще изостри чувствителността им към проблемите на другия, разбирането към тях и толерантността.
Друг основен апел на учениците е отправен към родителите, които трябва да се научат да чуват и разбират "мълчанието на децата", защото то твърде често е породено от страх - страх от упреци, от неразбиране и от наказания.