Милко Стоянов: Рекламата е индикатор за пулса на икономическия живот в страната

https://www.24chasa.bg/novini/article/7147658 Милко Стоянов: Рекламата е индикатор за пулса на икономическия живот в страната Милко Стоянов: Рекламата е индикатор за пулса на икономическия живот в страната www.24chasa.bg

Рекламата е индикатор за пулса на икономическия живот в страната, казва криейтив директорът в агенция Kiwi

- Г-н Стоянов, как изглежда рекламната 2018 г.? Може ли през резултатите за реклама да се оценява икономическото състояние на страната ни?

- Рекламата е неотменна, важна част от икономическия живот. В България тя все още не е получила адекватния обществен престиж и интерес, но напредваме. Дано и държавниците проумеят, че рекламната индустрия е индикатор за растежа и катализатор на позитивни процеси. Според това колко сме заети и колко активни са клиентите нещата са горе-долу добре - 40% сиво, 60% розово.

- Какво ново донесе 2018 г. на рекламната агенция Kiwi?

- Най-вече новият ни голям клиент - “Силвър Стар Моторс”, официален дистрибутор на Mercedes-Benz за България. Това ни дава шанса да работим за водещ световен бранд, което е и чест, и изпитание.

Също така наша кампания за големия ни клиент Fibank спечели сребро на престижните международни Еfma-Accenture Distribution & Marketing Innovation Awards. Продуктът им си е новаторски, ние само помагахме. Тоест егото е начесано, хайде сега да се захващаме за работа.

- Рекламният пазар и технологиите в него са изключително динамични, особено по света. Така ли е и за вашата агенция?

- Ние дигитално сме много “в час”. Но аз вярвам и в

добрата стара школа

на класиците -

вслушвай се в

нуждите на клиента,

обгрижвай го нонстоп, уважавай и развивай бранда му. Това са принципи, технологиите са само средство за прилагането им.

- До каква степен е навлязло у нас т.нар. програматик купуване на реклама? Именно заради това автоматизирано подаване на реклама спрямо аудиторията всеки получава на компютъра си реклама за нещо, което вече си е купил. Това не дразни ли клиентите?

- И ние го предлагаме. То е логичен, растящ тренд, търси се оптимално таргетиране и ефективност. Известно противоречие и дразнене има, но все пак този метод не “бърника” в личните ти данни, само реагира на поведението на твоето IP.

- Какви са плюсовете и минусите от технологиите за рекламния пазар?

- Плюсовете са ясни. Рекламата е от първите индустрии, които поемат и въвеждат, дори създават нови технологии. На чист български - ние сме early adopters (от англ. - сред първите, които възприемат нов продукт или технология - б.а.). Най-генералната тенденция е търсенето на все по-прецизна отчетност на ефекта на рекламата и медийния канал. Обяснимо е, макар че няма още точен измерител на човешките емоции, на въздействието примерно на външната реклама, на печатните издания.

Минус е елементарното разбиране на някои по-незрели клиенти, които казват “кажи ми за Х лева в медия Y точно с колко процента ще ми скочат продажбите”.

В дигиталната сфера е най-ясно и конкретно, но дори и там още няма точна формула за това. Който я измисли, ще стане милиардер като Зукърбърг (създателя на фейсбук - б.а.).

- Колко важни за ефективността на една реклама са идеята и артистизмът, изкуството в нея?

- Според книгите и фестивалите - това е най-важното. Изпитал съм в миналото този гъдел, печелил съм награди за идея - и в България, и в САЩ. Но в истинския живот нерядко най-важна е рецептата “абе, клиентът да е доволен”.

Реално, има големи маси от потребители с неособено високо “идейно-артистично” ниво. Но има, за радост, и растящ контингент будни, интелигентни, по-млади хора с високи критерии. Рекламата маневрира между тези понякога шизофренично диаметрални светове. Тъй че темата за процентната пропорция изкуство/търговия в нея е дълга и сложна... и тук нямаме време да я нищим. Иначе ми е любима.

- Какъв е трендът при рекламите напоследък, какво е модно? Изобщо екстравагантните реклами разбираеми ли са?

- Ха-ха, според мен в България ясен, логичен тренд няма, макар че се забелязва една

ретро мода на

романтизиране

на соца,

което за мен - като свидетел на онези времена - е плоско, дразнещо и невярно. Соцът беше сив, униформен и гаден. Младите днес са щастливи, че не го помнят.

Слава богу, понамаляха зверските простотии като пускане на сиренце в деколтето и излизане “само по парфюм”. А екстравагантното ще върви, когато има публика, способна да го оцени. Иначе криейтив потенциал в бранша и в колегите има огромен.

- Очаквате ли раздвижване на рекламния пазар? Вече започна договарянето на рекламните бюджети за следващата година.

- Не очаквам фундаментални промени. Но се радвам, че все повече фирми разбират колко ключова е рекламата за техния продукт или услуга. Но направена професионално, а не... на най-ниската цена. Защото, както гласи един от законите на Мърфи: “Когато става дума за сваляне на нивото - възможностите са неограничени”.

- Кои са най-големите рекламодатели у нас?

- Логично е да са тези с най-големите обороти и най-масов таргет - телекоми, банки, вериги, бири, фармация. Бих искал да гледам повече реклами на уиски, джинси, маратонки, нови филми и концерти, но при тези цени и при този обем на пазара - това е положението.

- Как се планира рекламният пазар? Заедно или поотделно за онлайн и телевизия - например за Нова тв и “Нетинфо” и за Би Ти Ви и техните сайтове?

- Големите медийни групировки - Би Ти Ви и “Нова”, които имат и по няколко тв канала, и уебсайтове, и радиа, логично дърпат към себе си и предлагат атрактивни ексклузивни отстъпки. Нормално е. Медия планьорите трябва да са умни, гъвкави и с ясна визия за нуждите на клиента спрямо реалностите на пазара. Кампаниите днес са все по-интегрирани в различните медийни канали.

- След като има две пийпълметрични агенции, които понякога мерят различно, как планирате рекламните бюджети?

- Трудно. (Смее се.) Доколкото знам, тази аномалия я има само в България и още 1-2 страни. Парадокс е, че те

често дават

противоречиви данни,

мерейки уж едно

и също

Разчитаме на разбирането на клиентите.

- Кога бюджетът за онлайн реклама ще надмине този за телевизия у нас? В света се очаква това да се случи доста скоро.

- Ще се случи в един бъдещ, недалечен момент, но не днес. Ние сме много напреднала в дигитално отношение страна (за разлика от много други насоки), но телевизията все още се крепи като рекламен мастодонт, който гълта милионите. Ние също снимаме много клипове. Но

младите хора, които

днес са на 15-20 г.,

почти не гледат

телевизия

От друга страна, повече онлайн реклама ще означава по-гъвкави формати, повече разнообразие, по-прецизно таргетиране и много други интересни предизвикателства за рекламистите.

- Колко важно за потребителите е съдържанието на медията, която четат?

- Би трябвало да е ключово. И не само при четене, но и при гледане и слушане. Аз самият съм прекарал повече от 10 години в журналистиката, преди да прескоча в рекламата. За жалост, сега масовото ниво падна драстично и много медии се принизиха до масовия “вкус”, гонейки рейтинг на всяка цена, вместо да възпитават и дърпат нагоре. Икономика. И въпрос на лични стандарти.

- Какви са вашите прогнози за рекламния пазар догодина?

- Отново ще водят големите брандове - телекомите, банките, бирите, супермаркет веригите, фармацията ще е все така силна (болнав народ сме, явно). Бюджетите само външно изглеждат намалени, но причината е и в променения сплит - дигиталната реклама е по-евтина, а постига същите, ако не и по-добри резултати от телевизията. Като цяло аз вярвам, че в нашата индустрия ще има пари за хляб. И чаша Macallan. Или Kavalan.

CV НА АГЕНЦИЯТА

Година на създаване: 1997

Какви компании обединява: Kiwi Advertising (пълно рекламно обслужване) и 5-W Communications (PR и събития)

Клиентите: Fibank, Silver Star, Maxsport, БОК, NET1, Telelink, Bansko resort, Giulian, Balkan Holidays, Diners Club International, Amgen, “Еконт”, Austrian Airlines и още много други.

Колко души работят в Kiwi: Около 40, без да броим кучетата.

Наградите: Най-голямата, нефестивална награда - доволни и лоялни клиенти, с които сме приятели и извън офиса.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

САЩ разрешиха на Ирак още 3 месеца да внася енергоносители от Иран

САЩ удължиха с още три месеца разрешението за Ирак да внася газ от Иран за производство на електроенергия въпреки санкциите срещу Техеран, съобщиха Ройтерс и ТАСС. Багдад има крайно голяма нужда от иранските енергоносители през горещия летен период, когато потреблението на електричество рязко се увеличава, предава БТА. Ирак получава от Иран 28 млн.

Турция критикува Мудис за понижаването на кредитния рейтинг на страната

Решението на рейтинговата агенция Мудис (Moody's) да понижи кредитния рейтинг на Турция повдига въпроси за нейната "обективност и неутралност", се казва в съобщение на турското министерство на финансите, предаде ДПА. В петък Мудис понижи кредитния рейтинг на Турция от Ba3 на B1, като запази негативната му перспектива, предава БТА.

Турският кораб "Фатих" е започнал сондажи край Кипър

Турският кораб "Фатих" е започнал проучвателни сондажи край бреговете на Кипър, съобщава "Катимерини", като се позовава на интервю на турския външен министър Мевлют Чавушоглу пред Анадолската агенция. Чавушоглу заяви, че "Фатих" е започнал сондаж западно от кипърския град Пафос и допълни, че и вторият турски сондажен кораб,

България и Черна гора ще подпишат спогодба за автомобилни превози

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и министърът на транспорта и морските въпроси на Черна гора Осман Нуркович ще подпишат двустранна Спогодба за международни автомобилни превози на пътници и товари, съобщиха от транспортното ведомство. Церемонията ще се състои в понеделник, 17 юни, от 11.

Производството на електроенергия в Китай е нараснало с 3,3% през първите пет месеца

Производството на електроенергия в Китай е нараснало с 3,3% на годишна база до 2,8 трилиона киловатчаса през първите пет месеца на 2019 г., показват официални данни. Само през май, производството на електроенергия е нараснало с 0,2% спрямо година по-рано – до 558,9 милиарда киловатчаса, което е спад с 3,6 процентни пункта спрямо април,

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България”: Служителите в магазините ни ще имат трети официален почивен ден

В мащабно проучване чрез т.нар. слепи тестове 86% от участниците одобряват вкуса на собствените марки на Lidl и 82% потвърждават качеството им Милена Драгийска управлява „Лидл България” от 2007 г., когато веригата стъпва на българския пазар. Започва кариерата си в Lidl Германия през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Цените на горивата ще се записват на касовите бележки от 1 октомври

Владислав Горанов даде нов срок за касовите апарати на бензиностанциите Ново удължаване на срока за подмяна на системи за управление на касовите апарати в бензиностанциите предлага финансовият министър Владислав Горанов. Поредната промяна на крайните дати за въвеждането им са записани в наредбата, обявена за обществено обсъждане на сайта на

Само 9 къмпинга има у нас

България е сред страните в Европа с най-малко на брой къмпинги - само 9. Това показва статистика на Евростат за 2017 г. Логично и нощувките на такива места са най-малко - едва 58 хил. през 2017 г. В Европа са регистрирани 28 400 къмпинга. Общо нощувките в тях са били 397 млн. Това са 12% от всички нощувки.

Ръстът на цените спря през май, инфлацията е едва 0,1%

Транспортът поскъпва, а цените за развлечения и култура се понижават Ръстът на цените спря през май, инфлацията е едва 0,1%. Това показват данни на Националния статистически институт. Инфлацията за май 2019 г. спрямо май 2018-а е 3,5%, а средногодишната инфлация за периода юни 2018-а - май 2019 г. спрямо периода юни 2017-а - май 2018 г. е 3,3%.

Берлин: Турция да преразгледа решението си да купи руските системи С-400

Плановете на Анкара за придобиване на руските зенитно-ракетни системи С-400 предизвикват разногласия в НАТО и Берлин би приветствал, ако Турция преразгледа своето решение. Това заяви днес на брифинг говорителката на германското правителство Улрике Демер, цитирана от ТАСС и БТА. "Ние следим тези въпроси.

Фолксваген отива в Измир?

Фолксваген ще строи нов завод и търси най-подходящото място за огромната инвестиция. В битката за нея останаха само две страни: България и Турция. А турците изглежда са сигурни в успеха си. "Инвестиционните намерения на германските компании вече не се влияят така силно от политиката", уверява шефът на Отдела за чуждестранни инвестиции към турската

14 са офертите за рехабилитацията на 126 км пътища

Отворени са офертите в обществената поръчка за избор на изпълнители при рехабилитацията на 126 км второкласни и третокласни пътища, съобщиха от пресцентъра на АПИ. Ще бъдат основно ремонтирани близо 47 км от път II-23 Русе – Кубрат, около 27 км от път II-53 Поликраище - Елена – Сливен, над 23 км от път III-559 Полски градец – Тополовград – с.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber