КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

https://www.24chasa.bg/novini/article/7144387 КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори www.24chasa.bg

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Китайската банка за развитие отчете общи активи от 16,2 трилиона юана

Председателят на Китайската банка за развитие Джао Хуан заяви вчера, че общите им активи са достигнали 16,2 трилиона юана (около 2,4 трилиона щатски долара), а към края на 2018 г. коефициентът на необслужваните кредити се е запазил под 1% за 14 последователни години, съобщава "Радио Китай". Придържайки се към принципа „да се търси напредък като

Китай ще продължи да разширява пазарния достъп за чужди инвеститори

Вчера говорителят на Държавната комисия за развитие и реформи Мън Уей заяви, че страната ще продължи с мерките за разширяване на пазарния достъп и ще позволи на чуждестранни физически и юридически лица да бъдат еднолични собственици на бизнеси в повече области. Същевременно ще се усъвършенства и законовата рамки за инвестициите,

Шу Джун: До 2020 г. Шанхай трябва да стане един от глобалните финансови центрове

Програмата за превръщането на Шанхай в глобален финансов център (2018-2020) изисква задълбочаване на реформите и отварянето на финансовия пазар на града, засилване на иновациите в сферата, и всичко това е свързано както с националната стратегия за развитие, така и необходимостта от абсорбиране на най-добрите практики и опит от развитите държави,

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Вече са построени 67% от участъка от Ябланица до Боаза 9,3 км от магистрала “Хемус” да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция “Пътна инфраструктура”. Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г. Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза,

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

10 млн. евро глоба при нелоялната практика Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към “черния списък” на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент.

Нови трудови договори иска бизнесът - освен заплатата да пише колко струва всеки работник (Обзор)

Осигуровките - поравно вместо 60/40 НОИ да плаща и първите 3 дни болнични Нов тип трудови договори ще поиска бизнесът от държавата. Това стана ясно в сряда, когато четирите големи работодателски организации - КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, обявиха приоритетите си за 2019 г. Идеята е във всеки договор да се вписват две числа - общият разход за труд и

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Министър Караниколов: Сигурен съм, че инвестициите в България не падат

Противно на публикуваните от БНБ данни, преките чуждестранни инвестиции в България не спадат, а даже има ръст. Това е мнението на икономическия министър Емил Караниколов. В студиото на „Лице в лице” по bTV, той подчерта, че централната банка представя прогнозни данни, които подлежат на 15-месечна корекция.

"Мерцедес" и "БМВ" може да се обединят?

Автомобилните гиганти "Мерцедес" и "БМВ" може да обединят усилията си около разработката на следващо поколение коли между "БМВ" 1-ва серия и "Мерцедес" А-клас. Това ще бъде само част от едно по-широко сътрудничество, което ще включва и технологията за самоуправляващи се автомобили, твърди германското издание Handelsblatt,

Кристин Лагард: МВФ не ревизира съществено икономическите си прогнози

Във вторник Управляващият директор на Международния валутен фонд се опита да отслаби опасенията относно занижените прогнози на фонда за глобална икономическа експанзия. В интервю за телевизия CNBC от Давос Кристин Лагард призна обаче, че размерът на рисковете се е увеличил заедно с ускоряването на темповете, с които те могат да се материализират,

„Български морски флот" очакват още 3 кораба през 2018 г.

„Български морски флот" очакват през тази година да получат три 45 хиляди тонни кораба. Това съобщи собственикът на морския флот Кирил Домусчиев в социалната мрежа Фейсбук, след като БМФ получи кораба „Рожен“ в Нантонг, Китай : "Поредната нова придобивка, Приятели! Освен "Рожен" тази година чакаме да получим от корабостроителницата още три 45

Министър Ангелкова е на туристическо изложение в Испания

Министърът на туризма Николина Ангелкова е на двудневно работно посещение в Испания. Повод за визитата е 38–ото издание на световното изложение FITUR, което се провежда в Мадрид в периода 23-27 януари. България участва в туристическата борса с информационен щанд, който ще бъде открит от министър Ангелкова,

Война на кафетата в Китай

Starbucks влезе в Китай преди 20 години с обещанието да отваря в страната едно кафене на всеки 15 часа. Смел местен конкурент, Luckin Coffee, днес иска да детронира американската компания като открива едно . . . на всеки три часа и половина. Динамиката на стартъпа успя да привлече потребители с неговите многобройни купони за намаления.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber