КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

https://www.24chasa.bg/novini/article/7144387 КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори www.24chasa.bg

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Безплатно саниране е възможно с ЕСКО договор

Проектът позволява инвестицията да се изплати от понижените сметки за енергия До 40% от сметките за ток, парно, топла и студена вода може да бъдат спестени с подписване на ЕСКО договор. Това са споразумения, по-известни като “договор с гарантиран резултат”. Имат за предмет изпълнение на мерки за повишаване на енергийната ефективност в сгради,

Удължават лифта, за да ходят софиянци с метро до Витоша

Пътническа въжена линия до планината Витоша, която да има обща спирка с метрото, планира Столичната община. Намеренията на кметството в бъдеще метрото да се свърже със Симеоновския лифт са обявени отдавна. Идеята е първата линия на метрото да продължи от Бизнес парка и да стигне до околовръстното шосе при “Икеа”,

Спрели 1 млн. литра некачествени горива

Над 1 млн. литра бензин и дизел, които не отговарят на изискванията за кечество, са спрени от началото на годината, съставени са актове за 1,77 млн. лв. Това обяви шефът на агенцията по метрология Кирил Войнов във вторник. С мобилни лаборатории са проверени бензиностанции в областите Ямбол, Сливен, Плевен, Ловеч, Велико Търново, Габрово,

След месец ще е ясно дали “Турски поток” минава през България

До края на годината, тоест след месец, ще стане ясно дали газът от “Турски поток” ще се транспортира през България към Европа. Това става ясно от документ, който “Булгартрансгаз” внесе за одобрение в КЕВР на 16 ноември. Преди дни бе официално открита морската част на “Турски поток” от руския президент Владимир Путин и турския му колега Реджеп

БЕХ плаща до 500 млн. лв. за квоти, за да работи държавен тец (Обзор)

Това е първата мярка за стабилизиране на “Марица-изток 2” БЕХ ще плати между 300 и 500 млн. лв. за квоти въглеродни емисии, за да може да работи ТЕЦ “Марица-изток 2”. Това е първата от мерките на работната група, сформирана на 10 септември от министъра на енергетиката Теменужка Петкова, за стабилизиране на държавния тец.

АЕЦ “Козлодуй” ще има нов изпълнителен директор (Обзор)

  АЕЦ “Козлодуй” ще има нов изпълнителен директор, след като промените бъдат вписани в Търговския регистър. Това е Наско Михов. Решението за смяната е взето от БЕХ. Досегашният шеф Иван Андреев е освободил поста по здравословни причини, съобщават от БЕХ. Михов има 16-годишен опит в АЕЦ “Козлодуй”, 2 г.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

6 са кандидатите за изграждането на кръгово на пътя София - Монтана на входа на Костинброд

6 са отворените оферти за изграждането на кръгово кръстовище на път II-81 София - Монтана на входа на Костинброд, идвайки от София. Индикативната стойност на поръчката за строителство е 610 хил. лв. без ДДС. Това съобщиха от пресцентъра на АПИ. Отворените оферти по реда на тяхното постъпване в деловодството на АПИ са на: „ГБС Инфраструктурно

Стабилизират ТЕЦ "Марица изток 2" с комплекс от мерки

Сформираната със заповед на енергийния министър работна група анализира финансово-икономическото състояние на ТЕЦ "Марица изток 2" ЕАД, съобщиха от министерството, цитирана от БТА. Експертите от ведомство, дружества от групата на "Български енергиен холдинг" ЕАД и Агенцията за устойчиво енергийно развитие са разработили предложения за

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Лихвите по кредитите ще се повишат при по-сериозна инфлация в еврозоната. Това каза банкерът Левон Хампарцумян в  предаването „Плюс-Минус" по Нова телевизия. ”Най-вероятно ще има повишаване на лихвите по кредитите. От друга страна, ако има рязко повишаване на лихвите задлъжнелите големи държави от еврозоната биха имали трудности, т.е.

Над 460 км републикански пътища от втори и трети клас ще бъдат обновени

Подобряването на състоянието на пътната мрежа чрез изграждането и поддържането на модерна и безопасна инфраструктура е приоритет на правителството. Това е една от мерките, които се предприемат от Министерството на регионалното развитие и благоустройство /МРРБ/ за намаляване на броя на загинали при пътно-транспортни произшествия.

АЕЦ "Козлодуй" с нов директор

С решение на Съвета на директорите (СД) на „Български Енергиен Холдинг” ЕАД е извършена промяна в ръководния състав на АЕЦ "Козлодуй“ ЕАД, съобщиха от БЕХ. На мястото на Иван Андреев, като член на СД и изпълнителен директор, застава Наско Михов. Решението за освобождаването на поста е поискано лично поради здравословни причини.

Новите пътища са улеснили пътуването за 69% от българите

За 69% от българите пътуването се е улеснило от новите пътища, показва проучване на „Галъп интернешънъл“ сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю. То е възложено от АПИ и е проведено между 9 и 12 ноември във връзка с предстоящото от Нова година въвеждане на толсистемата. Проучването сочи още,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber