КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

https://www.24chasa.bg/novini/article/7144387 КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори www.24chasa.bg

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Обява за търг на „Национален център за териториално развитие” ЕАД - гр. София

Национален център за териториално развитие ЕАД, гр. София, ул. Алабин № 16 – 20, на основание разпоредбите на, Правилник за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала / ПРУПДТТДДУК /, обявява търг с тайно наддаване, на закрито заседание за отдаване на помещения (офиси),

Петролът поскъпна с 25%, а цените на зърното падат

От началото на годината цената на пшеницата пада, макар в други години тенденцията да е за поскъпване на зърното, каза пред журналисти Васил Симов, главен изпълнителен директор на Софийската стокова борса /ССБ/. Основната причина са очакванията на експертите за добра реколта, която да стигне до 758 млн. тона.

Евростат: Бюджетните дефицити и държавни дългове в ЕС и еврозоната са намалели

Бюджетните дефицити и държавните дългове в ЕС и еврозоната са намалели през 2018 година, сочат публикувани днес данни на европейската статистическа агенция Евростат. Съотношението на бюджетния дефицит към брутния вътрешен продукт (БВП) в ЕС се е понижило до 0,6 на сто спрямо 1 на сто през 2017 година, а в еврозоната - от 1 на сто до 0,5 на сто,

Китай ще продължи сътрудничеството със съответните страни по „Един пояс, един път"

С приближаването на втория форум на високо равнище за международното сътрудничество по „Един пояс, един път" на 22 април в Пекин работната група за стимулиране изграждането на инициативата публикува документ със заглавие „Инициатива за съвместно изграждане на „Един пояс, един път": Напредък, принос и перспективи", предава bulgarian.cri.cn.

Стартъп е първата фирма с ваучер за излизане на борсата

Български производител на биометрични технологии е първата компания, одобрена по схемата за финансова подкрепа за излизане на Българската фондова борса. Ваучерът на стойност 50 хил. лв. бе връчен на изпълнителния директор на “Биодит” Юлиан Софрониев от шефа на агенцията за малки и средни предприятия Бойко Таков.

Дългът на България за 2018 г. е 24 430 млн. лв.

Дългът на България за 2018 г. е в размер на 24 430 млн. лв. или 22.6 на сто от БВП. Това разкриват предварителните данни на Националния статистически институт. През 2018 г. институционалният сектор "Държавно управление" отчита бюджетен излишък от 2 149 млн. лв., или 2 на сто от БВП. Излишъкът в подсектор "Централно управление" е в размер на 1 900

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Севернокорейската работна ръка - ключов въпрос между Москва и Пхенян

По време на историческата си визита във Владивосток Ким Чен-ун няма да бъде единственият севернокореец в Русия. Русия всъщност наема евтина работна ръка от Севера Корея в лицето на около 10 000 работници, което е важен източник на приходи за Пхенян, предава БТА. На срещата си с руския президент Владимир Путин севернокорейският лидер вероятно ще се

България ще прави национално конгресно бюро

Предстои България да създаде свое национално конгресно бюро – организация, която да обедини различни конгресно-културни центрове, хотели и туроператори, и те да работят заедно за привличане тук на големи международни събития. Това стана ясно по време на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм.

Първа копка на участъка Боаза до Русе - Велико Търново от "Хемус" направи Борисов

Символична първа копка на участъка Боаза до пътя Русе – Велико Търново от магистрала “Хемус" направи премиерът Бойко Борисов заедно с регионалният министър Петя Аврамова и зам.- министър Николай Нанков, финансовият Владислав Горанов и шефът на АПИ Георги Терзийски. Това е първият от трите участъка от “Хемус", за които има изготвени проекти,

Вносът и цената на свинското месо в Китай се очаква да нараснат през следващите 2 години

Поради намалените местни доставки на свинско месо, след избухването на африканския свински грип, вносът на продукта в Китай се очаква да се повиши рязко до исторически нива през следващите две години, сочи доклад публикуван в събота, предава bulgarian.cri.cn. Вносът на свинско в Китай се предвижда да достигна 1,7 милиона тона тази година,

Търсим инвеститор за конгресна зала в Слънчев бряг (Снимки, обновена)

По време на предстоящия в края на май туристически форум в курорта Слънчев бряг ще промотираме търсенето на инвеститор, който да вложи пари в изграждането на конгресен център в района на курорта Слънчев бряг. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова при откриването на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм в хотел

Борисов: Убеден съм, че с построяването на "Хемус" БВП ще се вдигне с поне 10-20% (Видео)

"Чували сме всякакви глупости за "Хемус" - "въобще няма проекти, никой никога не е мислил да прави "Хемус". Аз съм убеден, че с построяването на "Хемус" брутният вътрешен продукт на страната ще се вдигне с поне 10-20%", коментира премиерът Бойко Борисов при проверка на напредъка при изграждането на отсечката между Ябланица и Боаза на АМ „Хемус“,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber