“Хидрострой” АД е национален браншов лидер в строежи от транспортната инфраструктура - автомагистрали, скоростни и пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии, пристанища и летища за обществено ползване и съоръженията към тях.
Компанията е специализирана в проектиране, изпълнение, поддържане, реконструкция и основен ремонт на строежи от високото строителство - жилищни, обществено обслужващи и промишлени сгради, както и в изграждане на прилежащата им инфраструктура.
Редица са и успешните проекти, реализирани в областта на благоустройствената и енергийната инфраструктура, хидротехническото строителство и опазването на околната среда. С опит и експертност в значими и сложни проекти, изискващи необходимата ресурсна обезпеченост и значителен потенциал за изпълнението им, дружеството е реализирало специфични, мащабни и общественозначими обекти в национален и извъннационален мащаб. Днес компанията е основен изпълнител по два от ключовите пътнотранспортни проекта: новото трасе на бул. “Васил Левски” във Варна и отсечката Ябланица - Боаза, част от АМ “Хемус”, което е повод да се срещнем с г-н Николай Пашов - изпълнителен директор на “Хидрострой” АД.
Николай Пашов, изпълнителен директор на “Хидрострой” АД:
“ХИДРОСТРОЙ” АД - с опит и традиции по нов път
Големите обекти - ключови проекти
- Г-н Пашов, кога предстои да приключи строителството на варненския бул. “Васил Левски” в участъка от ул. “Подвис” до ул. “Девня”?
- Позволете ми първо да честитя 26 октомври – Димитровден и Ден на строителя, и да поздравя всички именици и представителите на строителния бранш в България с пожелание за здраве и успешни проекти!
Именно проектът “Изграждане на бул. “Васил Левски” подчертано е една от най-мащабните, сложни и значими инфраструктурни задачи за Варна през последните години. Същността му се изразява в реализирането на ново трасе на булеварда и изграждане на нови кръстовища с пътни възли на две нива, пресичащи се с булевардите “Владислав Варненчик”, “Сливница” и “Цар Освободител”. Успоредно с това се прави корекция на съществуващото дере чрез изграждане на нов отводнителен канал, който да осигури достатъчен обем при необходимост от провеждане на извънредни количества води. Изграждане на нов трафопост 2х1000kVA и ново улично осветление с LED технология, позволяваща димиране на светлинния поток от осветителни тела чрез система за управление на осветлението и респективно огромна икономия на електроенергия. Изпълняват се над 5500 метра водопроводи и над 3000 метра канализации. По цялата дължина на новия булевард има предвидена за изпълнение укрепваща пилотна конструкция от общо 2998 броя пилоти с диаметър от 440 мм до 1180 мм. Дължината на пилотите е над 37 000 метра. В момента сме съсредоточени върху поетапното пускане на отделни участъци от новото трасе на бул. “Васил Левски”. Усилията ни до края на 2018 г. са фокусирани върху пускане на движението по основното трасе от бул. “Цар Освободител” до ул. “Георги Пеячевич”. В момента работим усилено върху довършване на кръговите кръстовища на бул. “Владислав Варненчик” и бул. “Сливница”, както и по изпълнението на локалните платна. В ход са изграждането на съоръжението на бул. “Цар Освободител” и моста на ул. “Кракра”. Успоредно се довършват реконструкции и изграждане на водопроводи и канализации, което беше невъзможно доскоро заради неосвободените имоти в обхвата на проекта.
- Колко човека са ангажирани в строителството?
- Ежедневно на обекта работят между 250 и 300 души. Работи се и в почивните дни, а когато е наложително, и нощем - особено по приключване на водопроводи и канализации.
- Отчуждителни процедури бавят работата на строителите. Нужни ли са нови законови промени, за да няма бъдещи забавяния по ключови проекти?
- Безспорно е, че отчуждителните процеси и тяхното приключване оказват съществено влияние при изпълнението. Невъзможността за работа в отделни участъци често налага прекъсване на технологичната последователност и това генерира значително забавяне на строителството. Адмирирам всяка промяна, която ще съкрати тези срокове и ще облекчи хода на изпълнението, като едновременно с това ще гарантира защита интересите и правата на собствениците на засегнатите имоти. Така намаляваме риска от забава поради неприключили отчуждителни процедури и управлението на проекта е по-лесно и прогнозируемо.
- Къде още срещнахте трудности?
- Приключването на отчуждителните процедури, освобождаването на терена от отчуждените имоти, наличието на неотбелязани в кадастралните скици подземни комуникации бяха сред най-сериозните трудности, с които екипите на “Хидрострой” АД се сблъскаха. Не мога да пропусна и продължителния дъждовен пролетно-летен сезон с необичайно обилни валежи.
- Защо при обилни валежи улиците във Варна често не се отводняват достатъчно и как това може да бъде избегнато?
- Според мен това се дължи на факта, че през последните години в сезоните, в които количествата дъжд не са нещо необичайно, са налице продължителни сухи периоди и по-кратки с изключително интензивни валежи, превишаващи многократно граничните стойности на нормите за това. Съществуващите отводнителни съоръжения безспорно са оразмерявани съгласно приетите норми, но когато дъждът е много интензивен, проводимостта им явно се оказва недостатъчна. В последните години се инвестират немалко средства за изграждане на нови дъждовни канализации, като успоредно с това непрестанно се работи върху реконструкцията, модернизацията и възможностите за предотвратяване на наводненията. Пряк свидетел съм и смятам, че всеки нов ключов инфраструктурен проект в страната е съобразен и се реализира в посока справяне с проблема.
- Компанията ви работи и върху възстановяване на водопроводимостта на охранителни канали на територията на кв. “Аспарухово” във Варна. Какво представляват тези дейности и защо са необходими те?
- Проектът бе реализиран благодарение на безвъзмездната финансова помощ от фонд “Солидарност” към Европейската комисия, спечелен от община Варна, с който бяха възстановени водопроводимостта на охранителните канали в “Аспарухово”. При ремонта на източния и западния канал беше възстановена водопроводимостта им, водоскокът на ул . “Св. Св. Кирил и Методий”, мостовите съоръжения на бул. “Първи май” и на ул. “Орел”, както и крайбрежните алеи. И за двата канала е изградено заустване в морето. Извършено беше още покриване на каналите и облагородяване на пространствата. През март тази година изпълненият проект донесе награда на община Варна по време на специалната инициатива “Национални награди за инфраструктура” в категория “Екологична инфраструктура”. Това са изключително важни инфраструктурни обекти, които гарантират безопасността на хората.
- “Хидрострой” участва в строителството на магистрала “Хемус” от Ябланица до пътен възел “Боаза”. На какъв етап са дейностите по този участък?
- Стартирахме с изготвяне на технически и работен проект, и съгласуването им, което е факт от март 2018-а. Оттогава са в ход и строително-монтажните работи. Към настоящия момент усилено се работи върху изграждането на трасето на магистралата - настилка от трошена скална фракция, новите мостови съоръжения и прилежащата инфраструктура. Напредваме!
- Необходими ли са промените, които в момента регионалното министерство изготвя във връзка с удължаване на гаранционните срокове за магистрали и съоръжения?
- С прогреса във всички сфери на стопанския живот безспорно се увеличават и очакванията. Новите технологии, приложени правилно, категорично могат да увеличат периодите на експлоатационна годност на новоизградени съоръжения. Не трябва да забравяме обаче, че удължаването на гаранционните срокове несъмнено изисква задължения както към изпълнителя - който трябва да спазва стриктно технологичната последователност при изпълнението и да влага само и единствено одобрените продукти и материали, така и към възложителя - който трябва да полага грижи на добър стопанин при поддръжката и експлоатацията на тези новоизградени съоръжения. Например, голяма част от деформациите на пътните настилки се дължат на факта, че по тях неконтролирано се движат товарни автомобили с общо тегло, надвишаващо допустимото, и нерядко остават ненаказани за щетите, които нанасят на инфраструктурата. “Хидрострой” АД е компания с над 55 години опит в строителството и сме готови да приемем и спазим всяка законова инициатива, гарантираща устойчивост. Носили сме и продължаваме да носим отговорност за всеки наш проект, независимо от мащаба му. Смятам, че всяка компания без значение сферата ѝ на дейност е необходимо да застава зад името, продуктите и проектите си с всички изискуеми от законодателя гаранционни срокове и други задължения.