Петкова: Обединение на АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-Изток 2" ще създаде проблеми

https://www.24chasa.bg/novini/article/7097073 Петкова: Обединение на АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-Изток 2" ще създаде проблеми Петкова: Обединение на АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-Изток 2" ще създаде проблеми www.24chasa.bg
Теменужка Петкова Снимка: Архив

Разработват се различни варианти за бъдещето на ТЕЦ "Марица-Изток 2". Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова по време на блиц контрола в Комисията по енергетика, цитирана от БТА.

Тя призна, че е предложен и вариант за обединяване на въглищната централа с АЕЦ "Козлодуй", но според енергийния министър едно подобно обединение би създало повече проблеми, отколкото да ги разреши. Петкова се аргументира, че АЕЦ "Козлодуй" е подписала конвенция, свързана с нейната финансова стабилност. Освен това има сключено споразумение с Евратом, като в него са залегнали определени клаузи, които не бива да бъдат нарушавани, защото това създава риск от предсрочна изискуемост на заема от 215 млн. долара, който през 2000 година е предоставен на ядрената централа. По този заем остават още 2-3 години, като до този момент АЕЦ "Козлодуй" успешно погасява заема.

Теменужка Петкова изтъкна, че едно евентуално обединение на АЕЦ "Козлодуй" с ТЕЦ "Марица-Изток 2" може да доведе и до концентрация на пазара на електроенергия, защото това са двете най-големи производствени мощности в страната. Тя допълни, че в случай на обединение може да се получи и т. нар. "крос субсидиране", за което ЕК следи внимателно и това също е проблем. Отделно от това на АЕЦ "Козлодуй" са необходими средства за удължаване на живота на VI блок на централата. Не бива да се подценява и ангажиментът, който има атомната централа във връзка с вноските, които прави във фонда за извеждане от експлоатация и радиоактивни отпадъци, които са на база на приходите от произведената и продадената енергия на централата. "Обединявайки тези две големи мощности, ще се получи така, че АЕЦ "Козлодуй" ще трябва да плаща 10-процентна вноска върху цялата енергия и на двете мощности и това ще създаде допълнителен финансов дисбаланс в системата", отбеляза енергийният министър. Затова, според нея, ако такова едно обединение бъде направено, то няма да реши проблема изцяло, защото в подобен случай на ТЕЦ "Марица-Изток 2" ще се наложи да намали своята работа, за да може да генерира по-малко емисии. Тогава обаче работата на мините ще бъде трудно планирана, защото те няма да могат да прогнозират какъв добив да предвидят за следващата година.

Затова в момента в Министерството на енергетиката се обсъждат различни варианти за бъдещето на ТЕЦ "Марица-Изток 2", като не се изключва нито един от тях, но се отчитат положителните и отрицателните страни на всеки един обсъждан вариант. Петкова изтъкна, че това, което се случва с ТЕЦ "Марица-Изток 2", е факт и за всички въглищни централи в Европа, защото емисиите са достигнали на нива от 25 евро на тон. Енергийният министър заяви, че българската електроенергийна система не е подготвена и не би могла да издържи без мощностите от въглищните централи. В една от краткосрочните мерки е заложено да се намери възможност до края на март 2019 г. да бъдат закупени емисиите за ТЕЦ "Марица-Изток 2". От друга страна се разглеждат и дългосрочни мерки, като до края на другата седмица трябва да бъдат готови предложенията, които ще бъдат представени и пред Комисията по енергетика, за да може да се търси решение по този въпрос.

В отговор на журналистически въпрос Петкова бе категорична, че няма вариант да се увеличи на цената на тока, защото това се решава от КЕВР. Тя е на мнение, че за разрешаването на проблема с ТЕЦ "Марица-Изток 2" трябва да се намери дългосрочно и трайно решение. По този въпрос Петкова е разговаряла и с полския си колега. Подобен проблем стоял и пред Германия, Гърция, Полша, Румъния и Петкова е уверена, че с общи усилия ще се намери подходящото решение.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Търговското споразумение между САЩ и Китай сякаш е близо, а Пекин ще получи всичко, което иска

Преговарящите от името на китайското правителство са добре известни с неотстъпчивостта си. Русия и Китай например стигат до първите си гранични споразумения в началото на 18 век, но окончателното уреждане на въпроса е постигнато едва в края на 90-те, а руските преговарящи описват китайските си колеги като "трудни и неемоционални" извивачи на ръце.

Единната система за туристическа информация започва да работи от утре

От утре стартира въвеждането на базата данни в Единната система за туристическа информация (ЕСТИ). Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова при представянето на системата по време на пресконференция в Министерство на туризма. В ЕСТИ в срок до 1-ви октомври следва да постъпи информация за всеки туристически обект в страната.

БДЖ обновява влаковете с ремонтирани вагони

"БДЖ - Пътнически превози" ЕООД поетапно обновява вагоните в съставите на пътническите и бързите влакове, които се движат в страната. Подобренията са в резултат на успешно реализираната ремонтна програма за извършване на капиталови и средни ремонти на вагони, собственост на националния железопътен превозвач. Това съобщиха от пресцентъра на БДЖ.

Удължават срока за смяна на касовите апарати до 20 септември 2019 г.

Срокът за смяна на фискалните устройства за икономическите оператори, които използват компютърни системи за управление на продажбите, се удължава до 30 септември 2019 година, съобщиха от Министерството на финансите. Според наредба Н18 срокът за тези фирми беше 31 март. "След анализ на реалните проблеми,

Теменужка Петкова ще обсъди Южния газов коридор в Баку

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова ще участва на 20 февруари в петата министерска среща на Консултативния съвет за Южния газов коридор, съобщиха от министерството във вторник. Срещата ще се състои в Баку, Азербайджан. Участниците ще обсъдят напредъка по реализацията на Южния газов коридор,

"Хонда" закрива завод във Великобритания с 3500 служители

Японската компания "Хонда" (Honda) потвърди във вторник, че закрива завода си за производство на автомобили в британския град Суиндън. Той ще работи до края на 2021 г., след което около 3500 души от района ще изгубят работата си. Компанията е произвела през миналата година над 160 000 автомобила в предприятието в Южна Англия.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Какви са ползите от рециклирането на текстилни отпадъци?

Нарастващото потребление на дрехи и развитието на модела на „бързата мода“ очаквано води и до пагубно увеличаване на щетите върху околната среда от изхвърлянето на непотребния вече текстил. За производството на килограм памук, еквивалентен на теглото на една мъжка риза и чифт дънки, са нужни между 10 000 и 20 000 литра вода.

Китайският капиталов пазар очаква рекордна сума чуждестранни инвестиции през 2019 г.

Китай ще привлече голям поток от чуждестранни инвестиции през 2019 г., тъй като страната продължава да разширява достъпа за чужденците до капиталовия си пазар, съобщи „Чайна секюрити нюс". През 2018 г. китайският капиталов пазар е получил рекордните 120 милиарда щатски долара чуждестранни инвестиции, според статистиките на Ситибанк,

Русия остава без евтини автомобили

В близко бъдеще в Русия няма да има нови автомобили по-евтини от един милион рубли (над 13 хил. евро). За това пише "Известия", позовавайки се на участници на пазара. Според експерти, анкетирани от публикацията, от началото на 2019 г. модели, които винаги са били считани за бюджетни, са с по-висока цена в Русия –Lada Vesta и Hyundai Solaris.

За да дойдат повече кандидати за летището, променят закон

3100 въпроса са задали евентуални кандидати Промяна на няколко текста в Закона за концесиите щели да доведат повече кандидати в процедурата за летище София. Ако това не станело, те щели да бъдат малко. Това е съвет от Световната банка, която е единият от консултантите при концесионирането на аеропорта.

Най-големите български и едри италиански и турски фирми играят за “Струма”

Този, който спечели, ще има 1556 дни, за да построи лот с дължина 13 километра Най-големите български строителни компании и фирми от Италия и Турция са кандидати да строят магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Офертите бяха отворени в петък, а търгът привлече рекорден интерес - вероятно и поради това,

Фондът NEPI от ЮАР, който има 3 мола у нас, разпродава в Румъния

Eдин от най-големите инвеститори в имоти у нас - фондът NEPI Rockcastle, е започнал да продава част от офис сградите си в Румъния на обща стойност 380 млн. евро. Това съобщиха медиите в северната ни съседка, като се позовават и на признание от самата компания. Става въпрос не за всички обекти, които NEPI притежава на север от Дунав,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber