Ново поскъпване на “Гражданска отговорност” от догодина

https://www.24chasa.bg/novini/article/7090290 Ново поскъпване на “Гражданска отговорност” от догодина Ново поскъпване на “Гражданска отговорност” от догодина www.24chasa.bg
Задължителната полица “Гражданска отговорпност” се очаква да поскъпне с 10% от следващата година, след като през тази цената се вдигна с близо 30%.

По-високи тавани на обезщетения и “бонус-малус” ще се отразят

Задължителната застраховка “Гражданска отговорност” няма да поскъпва до края на тази година, а в началото на следващата ще се вдигне с 10%. Това прогнозираха експерти от няколко големи застрахователни компании пред “24 часа”.

Системата “бонус-малус” ще определя цената на застраховката според поведението на шофьорите. Тези с по-малко произшествия ще плащат по-ниски суми, а недисциплинираните - повече.

От бранша смятат, че средната цена на полицата до края на 2018 г. за най-масовите модели автомобили ще се движи в рамките на 250-270 лв. Тъй като в тях влиза и отстъпка за посредника, ако хората купуват от брокери, сумата може да варира с 10-12% отгоре.

Допреди няколко месеца средната цена бе 200-210 лв. Скокът дойде, след като в доклад финансовият регулатор отчете

разлика от

60 млн. лева

между приходи

и платени щети

След това дойде решение на съда, с което се разшири кръгът на хората, които имат право да претендират за обезщетения след катастрофи. Магистратите увеличиха и давностния срок, в който могат да се предявяват исковете.

Експерти изчислиха, че размерът на непредявени претенции може да стигне 1 млрд. лв. Данните на КАТ за катастрофите през петгодишния период, за който давността за искове още не е изтекла, дават основание за такава прогноза.

Компаниите в момента изплащат обезщетения по случаи отпреди 3 години, което означава, че на дневен ред са плащанията за пиковата откъм произшествия 2015 г. , когато жертвите са били 708 души и за които сега излизат съдебните решения.

Оказва се, че застрахователите са притиснати от решения, тъй като всяка година се повишават неимуществените обезщетения, присъждани от магистратите.

Преди 10 г. сумите

са били 30 хил. лв.,

сега вече са

100 хил. лв.

Задължителната полица “Гражданска отговорност” трябва да покрие имуществени и неимуществени вреди, нанесени от виновния водач.

Имуществени са щетите по колата и пътната инфраструктура. Неимуществени са разходите за лечение при пострадали или при смърт. Покрива се и загубата на доход на лицата, които починалият или пострадалият е издържал. Отделно съдът може да присъди обезщетение за болки и страдания на близките.

Застрахователните компании твърдят, че в България обезщетенията са сравнително високи. В Дания например горната граница е 100 хил. крони, което е около 13 000 евро обезщетение на един наследник. В Белгия най-високото е 24 000 евро, като то се полага на дете, останало сирак. В Австрия и Чехия сумите стигат до 12 000 евро, във Франция - до 30 000 евро.

Ефектът от съдийското решение ще се

отрази в цените

на полиците към

края на 2019 г.,

прогнозират от бранша. Причината за това очакване е, че у нас няма методика или законови разпоредби за това как точно да се определи стойността на едно обезщетение. Затова тя варира в големи граници в практиката на различните съдилища и за всеки конкретен случай. До догодина ще има съдебна практика с достатъчно на брой решения, което ще позволи на компаниите да сметнат какъв ресурс да заделят, за да посрещнат такива плащания.

Заради дисбаланса на пазара, който може да се мултиплицира от съдийското решение, финансовият министър Владислав Горанов вече предложи поправка в Кодекса за застраховането. Тя

предвижда

по-високи лимити

за обезщетенията

Досегашните 10 млн. лв. за неимуществени вреди при нараняване или смърт да станат 10,4 млн. лв., а летвата от 2 млн. лв. за щети, нанесени на имущество, да стане 2,1 млн. лв. Кабинетът вече одобри предложението, остава парламентът да го обсъди и гласува.

Докато съдийските решения и предстоящи промените в Кодекса за застраховането ще тласкат цените на задължителната застраховка в посока нагоре, два фактора ще ги теглят надолу, категорични са експерти.

Първият е конкуренцията. Битката за клиенти на един малък пазар като нашия е ожесточена, а цената на полицата е най-важният инструмент за оцеляване на него. Неслучайно компаниите не обявяват новите си тарифи и планове предварително. Хора от бранша прогнозират, че е вероятно

компаниите да

продължат да

свиват отстъпките,

които дават на брокери и агенти, за да оберат част от натиска за вдигане на цените. В същото време примерът на фалиралия “Олимпик”, който направи истински бум с евтини полици и се декапитализира, е пред тях и изисква тънки сметки за това колко трябва да струва полицата.

Вторият фактор, който ще се отрази върху цената на полицата, е ръстът на доходите.Тъй като тя е задължителна, а компаниите са заинтересовани всеки водач да има полица, те ще съобразяват темповете на вдигане на цените с този на доходите.

Системата “бонус малус”, която се очакваше да повлияе на цените, отново ще се забави и може да се въведе най-рано догодина.

Споделеният риск спестява

разходи на шофьорите

Автополиците са две - “Каско” и задължителната “Гражданска отговорност”. Първата покрива рискове при щети на автомобила, с втората застрахователят поема изплащането на обезщетения за причинени от шофьора щети на други лица, която се случва най-често при пътнотранспортни произшествия.

Наличието на такива полици гарантира, че застрахователят поема определен обем от отговорността на застрахования към пострадалите лица, срещу което получава заплащане, наричано премия.

Това означава, че при настъпване на т.нар. застрахователно събитие, най-често пътнотранспортно произшествие, застрахователят изплаща щетите. Обичайно пострадалите лица насочват претенцията си към застрахователя, тъй като те са задължени да са финансово обезпечени съразмерно рисковете, които са поели.

Ако претенцията се насочи към застрахования, той следва да обезщети увредения. Застрахованият има право да получи платените суми, доколкото застрахователното събитие е покрито от застраховката, както и ако застрахованият е изправна страна.

Ако обаче застрахованият е причинил вреди, които са по-големи от лимита на отговорността му, той отговаря за тях самостоятелно.

Задълженията на застрахования и на застрахователя се уреждат от закона и от договора за застраховка. В общия случай, за да няма проблем с покриването на щетите, е необходимо притежателят на полицата да е бил добросъвестен, т.е. да не е причинил вредите, за които се търси обезщетение умишлено или при груба небрежност, и да е спазвал правилата, които са уредени от закона или договора. Застрахователното обезщетение се изплаща от компанията пряко на пострадалите, задължително по банков път.

Глобите за тези, които нямат полица, е 250 лв. за физическо лице и 2000 лв., ако автомобилът е собственост на фирма.

Стационарните камери на КАТ правят автоматична проверка за наличието на полицата по зеления стикер, който трябва да бъде на предното стъкло на автомобила. Пътната полиция има право да спре от движение автомобил без задължителната застраховка.

След лятото на 2019 г. нова методика

ще свали цените за съвестните шофьори

За тези, които правят повече нарушения,

полицата ще е по-скъпа с до 350 лева

“Гражданскаотговорност” ще се изчислява по нова методика, популярна като системата “бонус-малус”. Това обаче ще стане най-вероятно след втората половина на 2019 г.

Целта е да се получи диференциация на цените, така че чрез тях да се стимулират съвестните водачи и да се санкционират тези с много нарушения.

Според различни прогнози с въвеждането на системата ще поевтинеят полиците за добрите шофьори средно с 50-80 лв. В същото време тя ще оскъпи застраховките за тези, които често причиняват катастрофи, от 100 до 350 лв. Все още не са готови разчетите как това движение на цените ще се отрази на средната цена на полиците и дали ще спадне общият процент на застрахованите автомобили.

От бранша не знаят какво ще влезе в методиката и от какво те ще могат да избират. Т.е. по какви критерии ще определят нарушителите и ще ги разграничават от останалите, какъв брой точки ще носят или, обратното, ще отнемат различните нарушения. Едва когато има яснота, те ще започнат своите актюерни сметки, за да се стигне до индивидуални цени на полиците.

Обсъжда се например в колко възрастови групи да се подредят водачите, кои са най-рисковите, кои нарушения да носят точки и каква да бъде разликата между катастрофи с повече ранени или с повече материални щети и т.н. Един от проблемите - връзка на застрахователите със сървъра на КАТ, за да се отчитат нарушенията, вече е преодолян, макар че имало още открити въпроси.

Например застрахователите трябва да изчакат, за да бъде установено кой е шофирал “виновната” кола - собственикът, или някой друг. Както и да изчакват съдебни дела за установяване на вина. Това все още пречи за натрупване на достатъчно информация, за да се напълнят досиетата на всеки водач с полезна и за застрахователите информация.

Със сигурност ще се наложат и законодателни промени, които да прехвърлят повечето санкции, които сега се налагат, върху собствениците, а не върху автомобилите, както е в момента. Имало и нарушения, записани в различни закони, което ще наложи редакция на всеки от тях, смятат юристи.

Допълнителното забавяне за въвеждането на системата идва от това, че Комисията за финансов надзор не взе категорично становище по предложените 11 варианта от нает от нея консултант за въвеждане на системата.

Регулаторът предпочете да ги изпрати на МВР и транспортното министерство, които да дадат компетентни становища. Те все още не са постъпили в комисията. Очаквало се това да стане до края на октомври.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Тръмп към японски бизнес лидери: Увеличете инвестициите си в САЩ

Президентът Доналд Тръмп днес прикани японски бизнес лидери да увеличат инвестициите си в САЩ, в началото на държавното си посещение в Япония, предаде Ройтерс. Визитата цели да изтъкне силните връзки между двете страни в обстановка на напрежения заради търговската война между САЩ и Китай. Токийският небостъргач "Скай Трий" бе осветен в червено,

САЩ ще продадат оръжие на Саудитска Арабия и още 21 страни, за да възпрат Иран

Американското правителство прибегна до рядко използвано извънредно право, за да заобиколи Конгреса и да прокара 22 сделки за продажба на оръжие на Саудитска Арабия, Обединените Арабски емирства и Йордания на общата сума от 8,1 милиарда долара, съобщиха информационните агенции. Държавният секретар на САЩ Майк Помпейо уведоми Конгреса за решението

Ли Къцян: Намаляването на данъците е ключово за стимулиране жизнеността на пазара

Намаляването на данъците и таксите е ключово за стимулиране жизнеността на пазара, създаването на заетост и поддържането на устойчиво и нормално икономическо развитие, заяви премиерът Ли Къцян на работна конференция в град Дзинан. В нея участваха представители на местните власти от провинциите Шандун, Дзянсу, Фудзиен, Хънан и Гуейджоу,

БНБ прогнозира 4% инфлация, рекордно висока от 11 години

Цените ще се вдигнат по-осезаемо заради поскъпване на храните Инфлацията може да достигне 4% до края на тази година, сочи прогноза на БНБ, публикувана на сайта на финансовата институция. Ако тя се сбъдне, това ще бъде най-голямото поскъпване от 11 години насам. Вероятността това да се случи е 60%,

Отскок на европейските борси след последните коментари на Тръмп за "Хуавей"

В петък европейските фондови пазари възстановиха част от големите си вчерашни загуби, тъй като инвеститорите погледнаха с предпазлив оптимизъм на последните коментари на президента на САЩ Доналд Тръмп относно технологичния гигант "Хуавей" и търговските преговори с Китай. Късно снощи Тръмп заяви, че оплакванията на САЩ срещу "Хуавей" (Huawei

Китай намалява данъците за ИТ компаниите

Китай намалява данъците на компаниите за софтуер и интегрални схеми, докато САЩ налагат контрол върху износа. Наблюдатели от индустрията твърдят, че ако китайските компании успеят да заместят чуждестранните доставчици, вероятно американските фирми ще са на загуба, предава "Радио Китай". Китайското министерство на финансите заяви,

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Ангелкова в Тополовград: Очертах нови възможности за популяризиране на древната култура и история в района

Очертах нови възможности, с които да популяризираме древната култура и история в района на община Тополовград. С кмета Божин Божинов коментирахме различни инициативи, за да бъдат привлечени повече български и чуждестранни посетители. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова при участието си в честванията на 24 май-Ден на българската

Германската компания Bosch увеличава инвестициите в Китай

Председателят на Съвета на директорите на германската компания Bosch Волкмар Денер заяви пред журналисти, че като голяма транснационална индустриална компания, Bosch е оптимистично настроен към перспективата за дългосрочното развитие на китайската икономика и ще продължи разширяването на инвестициите си в Китай.

Синдикатът на "Шкода": Заводът на "Фолксваген" ще бъде в България или Турция

България е все по-близо до приютяването на най-новия завод на водещия световен автомобилостроител Volkswagen (VW). Турция е единственият останал конкурент на страната ни, твърди синдиката на служителите на Skoda, цитиран в Bloomberg Terminal, пише Investor.bg. Предимствата на двете страни се изразяват най-вече в евтината работна ръка.

Тръмп: "Хуавей" е опасна компания, но може да бъде включена в сделката

Президентът Доналд Тръмп заяви в четвъртък, че оплакванията на САЩ срещу "Хуавей" (Huawei Technologies Co Ltd.) могат да бъдат решени в рамките на търговското споразумение с Китай и в същото време определи китайският телекомуникационен гигант като "много опасен" за американската национална сигурност, съобщава Ройтерс.

Бедното население в Китай продължава да намалява

Заместник директорът на службата за борба с бедността при Държавен съвет Ся Гъншън заяви, че през 2018 г. работата по намаляване на бедното население постигна значителни успехи. Общо 13.86 милиона бедни жители в селските райони са се избавили от бедността. В рамките на 6 години Китай е успял да съкрати броя на бедното население с 10 милиона,

Индия вече не купува петрол от Иран и Венецуела заради американските санкции

Индия спря да купува ирански петрол, за да спазва американските санкции, заяви вчера посланикът в САЩ Харш Вардхан Шрингла, цитиран от Франс прес. Делхи вече беше намалил покупките на ирански петрол и внесе един милион тона суров петрол през април, преди да бъдат отменени изключенията, които позволяваха на някои държави да купуват петрол от

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber