Можем ли да променим нещо в системата без учителите звучи като реторичен въпрос. Днес не сме сигурни през 2060 г. какви професии ще съществуват, но и тогава ще имаме нужда от учители. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на кръгла маса "Учители за дигитално образование", част от кампанията "Образование 4.0" на в. "24 часа" и VIVACOM.
"Учителят ще е още по-необходим, за да изгради ценности при детето, да го направи знаещ и можещ човек. Ще ни трябват учители роботи, а не роботи учители", каза още министърът. Според него колкото по-специализирани стават знанията, повече расте значението на базовите умения. А трябва да имаме и новите умения. Този микс ще го изгради точно учителят.
4 неща трябва да подчертаем като промени с помощта на учителите, допълни Красимир Вълчев.
Едното е обучението за дигитални умения. Въведено е компютърно моделиране от 3-и клас. Стартирана е програмата "Старт за ИТ кариера", кото МОН разширява. И в момента пазарът на труда е свързан с умения за програмиране. "Стартираме голям проект, една от дейностите е за компютърно моделиране още от 1-и клас. Има отделени 25 млн. лв. допълнително за финансиране на дейности по интереси. За всичко това ще разчитаме на учителите. Отваряне на образователните институциите към специалистите от практиката", каза Вълчев.
Втората промяна според министъра е свързана с обучението чрез информационните технологии. С помощта на информационните технологии децата постигали по-добри резултати. Догодина МОН ще създаде платформа с електронно съдържание. Министърът отбеляза, че трябва да се мотивират учителите да създават електронно съдържание. Това е една от целите на проекта. Ще има допълнително заплащане на всеки електронен урок, създаден от учителите.
WiFi вече има в 1100 училища имат. Ще бъде финансиран за още 700. 600 пък ще получат до началото на следващата година. Ще има интерактивни дъски, проектори.
Третата промяна е промяна в системата, каза още министърът. Министерствата на образованията трябвало да са готови на скоростта на промените. Те пък трябвало да са отдолу нагоре чрез иновации. Всички политики трябва да са ориентирани към иновациите, уточни Вълчев.
Четвъртото е свързване на уменията с изкуствения интелект със социално-емоционалните умения и ценностите на човека. "Това може да направим като свържем дигиталните умения с креативността. Така да променяме системата, че да се провокира развитието на креативността", подчерта Вълчев.