Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7052928 Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер" Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер" www.24chasa.bg
Снимкa: Pixabay

Шотландски ветеринарен лекар, двама учени, установили значимостта на хистона, и биоложка, поддържаща младите жени в науката, спечелиха престижната американска награда "Ласкер" за биомедицински изследвания, съобщи в. "Ню Йорк таймс".

Британският ветеринарен лекар Джон Глен спечели наградата "Ласкер" за разработването на пропофола - най-широко използвана упойка в света, променила хирургията. Той е едва вторият ветеринар, спечелил наградата, предава БТА.

Д-р Глен дълго време преподава анестезия във ветеринарния факултет на университета на Глазгоу, след което започва работа в компанията "Ай Си Ай фармасютикълс", придобита по-късно от "Астра Зенека". Там започва да разработва препарати за хора и след 12 годишна работа той и колегите му установяват, че съществуващото съединение пропофол действа не по-зле от тогава използваната упойка тиопентон, без тежките ефекти от нея.

Пропофолът позволява да се увеличи рязко броят на операциите, при които пациентите не остават в болница, защото бързо се възстановяват.

Д-р Дейвид Елис от университета "Рокфелер" и д-р Майкъл Грунстайн от университета на Калифорния печелят наградата за фундаментални изследвания за установяването на значимостта на хистоните - протеините в хромозомите, в които са опаковани нишките ДНК. Двамата учени установяват, че хистоните играят ключова роля за включването и изключването на гените, което позволява на всяка клетка да върши работата си. Грешките в този процес причиняват рак. Двамата работят поотделно, като д-р Грунстайн се занимава с генетика, а д-р Елис - с биохимическите процеси.

Д-р Джоан Аргецингър Стайц от университета Йейл печели наградата за специални постижения в медицинската наука и заслуги към обществото. Тя е активистка, подкрепяща жените в науката. Сред откритията й са малки частици, съставени от молекули РНК и протеини, известни като ядрени рибонуклеопротеини, които срязват транспортната РНК на парчета, някои от които след това се снаждат. Този процес е много важен за образуването на протеини от гени. Откритието води до създаване на нова изследователска област в клетъчната биология.

Наградите "Ласкер" се присъждат от 1945 г. от фондацията "Албърт и Мери Ласкер". Паричната им равностойност е 250 000 долара за всяка от категориите. Наричат ги "американски нобели", защото 87 от лауреатите им са спечелили Нобелова награда.

Миенето на зъбите на кучето с човешка паста може e фатално

Много собственици на домашни любимци им мият зъбите, за да ги опазят от лош дъх и кариеси, пише в."Метро", но използването на човешка паста може да се окаже фатално. Съдържащите се в продукта флуор и подсладители могат да се окажат отровни за нашия Шаро, предупреждава Карълайн Алън, ветеринарен директор в британското Кралско дружество за защита

НАСА: До 25 години човек може да стъпи на Марс

НАСА си поставя за цел да изпрати астронавти на Марс, макар че те ще са изложени на риск от смъртоносна радиация, потенциална загуба на зрението и атрофия на костите, заявиха експерти от американското космическо ведомство, цитирани от Франс прес. Според тях човек може до 25 години да стъпи върху марсианската повърхност.

Учени: Обратно на приказката за Пинокио, носът на лъжците се скъсява

Всички знаят приказката за Пинокио, дървеното момче, чийто нос се удължава, когато излъже. Испански учени обаче доказаха, че за "истинските момчета" е вярно обратното - носът се скъсява, съобщи в. "Дейли мейл". Когато човек лъже, носът се свива, защото температурата му пада. Учените от университета на Гранада създадоха своеобразен детектор на

Археолози откриха древни светилища на развита цивилизация в Чили

Чилийски учени установиха какво е предназначението на археоложките комплекси Тулан-52 и Тулан-54, които се оказаха церемониални центрове от неолита, съобщи Физ.орг. По-рано се смяташе, че комплексите са били временни селища на ловци и събирачи на плодове, които водели полуномадски начин на живот, но резултатите от новото изследване показват,

Производството на смартфони е вредно за екологията

Специалисти от канадския университет "Макмастър" предупредиха за вредите, които нанася на екологията производството на смартфони в публикация в специализираното издание "Джърнал ъф клийнър продакшън". Нивата на парниковия газ, изпускан в атмосферата при това производство, рязко ще нараснат през следващите 20 години.

Фейсбук ни дава 10 мин. за размисъл преди да изпратим съобщение в чата

Случвало ли ви се е да напишете нещо в чата на “Фейсбук” и след това да съжалявате за казаното? Съвсем скоро социалната мрежа ще ни даде възможност да размислим и да решим дали наистина искаме да задържим последното изпратено от нас съобщение, предаде bTV. Новата функция ще ни предостави време от 10 минути,

Откриха две нови планети, може да спадат към планетите скитници

Полски астрономи откриха в Млечния път две нови планети, за които може да се окаже, че принадлежат към т.нар. планети скитници, т.е. не кръжат около своя звезда, съобщава сайтът arXiv.org. Засега не може да се установи дали тези планети действително са "скитници". Планети скитници са наричани обекти,

10% от мъжете и 7 % от жените са сексуални маниаци

Десет процента от мъжете и седем процента от жените не са способни да контролират своето полово влечение, установи американско изследване, цитирано от в. "Мирър". Екипът на проф. Джена Дикинсън от университета в Минесота стигнал до извода, че мъжете, по-често от жените, не могат да контролират своето сексуално поведение.

Експерти: Китай поема лидерството в скъсяването на цифровото разделение

Киберпространството в Китай премина през разтърсващи промени от 1994 г насам, когато страната за първи път получи постоянен достъп до интернет, казва Уан Иуей професор в Института по международни отношения към Китайския народен университет, съобщава bulgarian.cri.cn. С огромното си население, силни възможности в областта на приложенията и масивен

Пробив в двигателните технологии при самолетите поставиха Китай в редиците на асовете

Китай вече е овладял водеща технология в авиацията, която понастоящем се доминира от САЩ и Русия, тя се очаква да подобри бойните способности на китайските изтребители, съобщава bulgarian.cri.cn. Тази технология, позната като управление на вектора на тягата, включва подвижни дюзи, които позволяват на летателния апарат да се издига вертикално и

Прозрачно самозалепващо фолио върху прозорците помага на климатиците през лятото

Специалисти от Масачузетския технологичен институт разработиха специално самозалепващо фолио, което помага на климатиците през лятото, когато се постави върху прозорците, съобщава в. "Дейли мейл". Материалът е напълно прозрачен при умерени температури. Но когато те се повишат, фолиото променя цвета си,

Учени създадоха бионични гъби, които произвеждат електричество (Видео)

Биологът Сандип Джоши и колегите му от Технологичния институт Стивънс в Ню Джърси създадоха от обикновени гъби първия бионичен организъм, който е съставен от различни живи същества и е електропроводим, съобщава сп. "Нано летърс". Учени дълго време се опитваха да приспособят произвеждащи електричество бактерии, за да получат електроенергия.