Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната

https://www.24chasa.bg/novini/article/7052128 Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната www.24chasa.bg

След повече от 10 години учени от Европейската космическа агенция (ESA) са намерили на повърхността на Луната остатъците от разбилата се сонда Small Missions for Advanced Research in Technology-1 (SMART-1), предаде БНР.

Апаратът е намерен благодарение на снимки, получени миналата година от автоматичната междупланетна станция Lunar Reconnaissance Orbiter, съобщава Science Alert.

Сондата SMART-1 е изведена принудително от орбита на 3 септември 2006 година и се разбива на лунната повърхност, оставяйки дупка с ширина четири и дължина 20 метра. Намерените парчета се намират на 34,262 градуса южна ширина и 46,193 градуса западна дължина.

Орбиталната сонда SMART-1 е изведена в орбита през 2003 година и е първата подобна мисия на Европейската космическа агенция. Сондата е работила 3 години, а разбиването ѝ заснето от телескопа Canada-France-Hawaii Telescope на Хаваите.

Въпреки това досега точното място на разбиване на апарата не е било установено.

Леонардо да Винчи вероятно е имал синдром на дефицит на вниманието

Поради многобройните си незавършени творби Леонардо да Винчи вероятно е страдал от синдрома на дефицит на вниманието, твърди италиански учен, цитиран от Ройтерс. Тази хипотеза беше изказана от професора по психиатрия Марко Катани. По неговите думи геният на Ренесанса е страдал от заболяване, което много често се среща в съвременното общество -

Разработен от Китай фотоапарат за триизмерни изображения е готов за пазара

Учени от Института за оптика,фина механика и физика на Чанчун към Китайската академия на науките разработиха фотоапарат за заснемане на триизмерни снимки за географското картографиране. Ръководителят на проекта Дин Ялин каза, че резолюцията на му може да достигне 0,08 м при заснемане на снимки от височина 2000 м,

Шимпанзета чупят черупките на костенурки, за да стигнат до месото (Видео)

Германски учени наблюдаваха шимпанзета в Габон да чупят черупките на костенурки, за да стигнат до месото, съобщи Асошиейтед прес. Подобно поведение досега не беше известно сред шимпанзета, макар и на много места те да съжителстват с костенурки. Възможно обяснение според учените е, че в националния парк Лоанго в Габон има много черупчести плодове и

Планктонът мигрира на север заради климатичното затопляне

Планктонът в северното полукълбо мигрира на север в резултат на климатичното затопляне, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес. "Това не е хубава вест за морските екосистеми - заяви ръководителят на изследването Лукас Йонкерс от университета в Бремен, Германия. - Група зоопланктон е изтласкана далеч от естествения си хабитат,

ZTE откри първата си европейска лаборатория за киберсигурност

Във вторник китайската технологична компания ZTE откри първата си европейска лаборатория за киберсигурност в Рим. Нейна цел е да предостави на клиентите си по света, регулаторите и други заинтересовани страни услуги по оценката на сигурността и одита, като преглед на изходния код на продуктите на ZTE, включително и тези с 4G и 5G,

Роботи помагат за филтриране на коментарите в интернет

Възможно ли е да се дискутира спокойно в интернет? Някои медии са решили да покажат, че това е възможно, като използват в сайтовете си роботи, които да "отстраняват оттам безумните изказвания", предаде Франс прес, цитирана от БТА.  Френският в. "Монд" обяви вчера, че е възприел нова система за прочистване на коментарите,

Youtube се срина тази нощ

Потребители на един от най-популярните интернет портали - Youtube, съобщиха, за сривове в достъпа до него, започнали тази нощ, предадоха ТАСС и БТА, като цитират данни от сервизния сайт Downdetektor, който следи работата на популярните интернет ресурси. Съобщенията са започнали да постъпват малко след 2 ч през нощта.

Израелски учени свариха бира със съживена мая отпреди 3000 години

Израелски учени съобщиха, че са успели да извлекат и съживят мая от стари делви, с която са сварили бира, подобна на тази, която са пили фараоните преди 3000 години, предаде Франс прес, цитирана от БТА.  Пивото с 6-процентово алкохолно съдържание има вкус на пшенична бира. То бе представено на журналистите,

Руски космонавти ще проверят обшивката на МКС за повреди

Руските космонавти Олег Кононенко и Алексей Овчинин ще вземат проби от повърхността на Международната космическа станция (МКС), за да се направи преценка за възможни микроповреди по обшивката й, предаде ТАСС. Това оповести пресслужбата на научната организация ЦНИИмаш към Роскосмос, съобщи БТА. Излизането в открития космос е планирано за 29 май.

Учени възпроизведоха "Мона Лиза" върху платно с широчината на косъм

Физици възпроизведоха с лазер "Мона Лиза" на Леонардо върху "квантово платно" с широчината на човешки косъм, съобщи в. "Дейли мейл". "Платното" представлява капка свръхстудена квантова материя. Лазерът взаимодейства със странните й свойства и променя плътността на атомите. Така се появяват пиксели с различен нюанс.

НАСА изпраща на Марс имената ни през юли 2020 г.

Докато човекът кацне на Марс ще минат години, но преди това желаещите получават възможност да изпратят името си на планетата, предаде ДПА. Предложените имена ще бъдат изписани на микрочипове, за да отлетят към Марс с космическия апарат, който ще бъде изстрелян през юли 2020 г. и ще кацне на планетата през февруари 2021 г., предава БТА.

Най-големият британски оператор изключи "Хуауей" от 5G мрежата си

Най-големият британски мобилен оператор обяви, че изключва телефоните на китайския гигант "Хуауей" от бъдещото си 5G (пето поколение) покритие, съобщи "Файненшъл таймс", цитиран от "Дневник". Решението следва включването на "Хуауей" в "черния списък" за бизнеса в Съединените щати след обявяване на "извънредно положение" в комуникациите.