Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната

https://www.24chasa.bg/novini/article/7052128 Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната Намериха разбила се преди 12 години сонда на Луната www.24chasa.bg

След повече от 10 години учени от Европейската космическа агенция (ESA) са намерили на повърхността на Луната остатъците от разбилата се сонда Small Missions for Advanced Research in Technology-1 (SMART-1), предаде БНР.

Апаратът е намерен благодарение на снимки, получени миналата година от автоматичната междупланетна станция Lunar Reconnaissance Orbiter, съобщава Science Alert.

Сондата SMART-1 е изведена принудително от орбита на 3 септември 2006 година и се разбива на лунната повърхност, оставяйки дупка с ширина четири и дължина 20 метра. Намерените парчета се намират на 34,262 градуса южна ширина и 46,193 градуса западна дължина.

Орбиталната сонда SMART-1 е изведена в орбита през 2003 година и е първата подобна мисия на Европейската космическа агенция. Сондата е работила 3 години, а разбиването ѝ заснето от телескопа Canada-France-Hawaii Telescope на Хаваите.

Въпреки това досега точното място на разбиване на апарата не е било установено.

Смарт часовник ни предупреждава за неправилна стойка на работно място

Германски инженери от Кайзерслаутерн в сътрудничество с колеги от Германския изследователски център за изкуствен интелект разработват прототип на смарт часовник за правилна стойка, пише в. "Дейли мейл", цитирана от БТА.  Устройството използва сензори, които се поставят под дрехите и в обувките. Те ще регистрират промяната на ъгловата скорост

Корабът на робота Фьодор прави втори опит за скачване с МКС

Космическият кораб на робота Фьодор ще опита за втори път да се скачи с Международната космическа станция. Скачването трябваше да стане в събота, но се появи проблем и беше отменено. Командването на полета помоли журналистите да напуснат залата и за известно време цареше неяснота, предаде NOVA.  Роботът Фьодор е първият подобен проект на руската

Учени обясниха появата на огромен резервоар с метан под океанското дъно

Специалисти от океанографския институт Удс хоул в Масачузетс разкриха загадка, свързана с появата на огромен резервоар с метан под океанското дъно на нашата планета, съобщи Сайънс алърт, цитиран от БТА.  Откритият механизъм може да е от решаващо значение за появата на живот на други планети. Учените са изследвали 160 фрагмента от скали от горния

НАСА разследва евентуалното първо престъпление, извършено от космоса

НАСА разследва евентуалното първо престъпление, извършено от астронавт от Международната космическа станция (МКС) - незаконно влизане в банкова сметка, съобщиха АФП и ТАСС, позовавайки се на в. "Ню Йорк таймс". Астронавтката Ан Маклейн е обвинена в измама с фалшива самоличност и неразрешен достъп до банкова сметка

Космическият апарат "Чандраян-2" изпрати снимка на Луната

Космическият апарат "Чандраян-2" изпрати снимка на Луната, направена от лунна орбита, съобщи сайтът Спейс. Снимката е направена от около 2650 км над лунната повърхност. На нея се вижда част от далечната страна на Луната с кратера Аполо и Източно море, предава БТА. Дестинацията на "Чандраян-2" обаче е друга.

Археолози попаднаха на изпреварила времето си технология от каменната епоха

Британски специалисти по подводна археология откриха древна технология, която е изпреварила времето си с хиляди години, съобщи Лента. Изследователите се натъкнали на дървена платформа на 8000 години в морето, източно от град Ярмут на остров Уайт. Тя е на дълбочина 11 метра. Но в древността, когато остров Уайт бил свързан с материка,

Космическият кораб "Союз МС-14" с робота Фьодор не успя да се скачи с МКС

Космическият кораб "Союз МС-14" с първия човекоподобен робот Фьодор не успя да се скачи с Международната космическа станция (МКС) в определеното време - 8:30 часа московско и българско време, предадоха ТАСС и Франс прес. Корабът се приближи до станцията и му оставаха 96 м до скачването, но после започна да се отдалечава и сега се намира на 280 м

Учени взеха яйцеклетки от застрашения от изчезване северен бял носорог

Ветеринари в Кения успешно взеха яйцеклетки от двата останали женски екземпляра северен бял носорог, предаде Франс прес. Това е важна крачка към спасяване на вида от изчезване. Науката е последната надежда за спасяване на северния бял носорог - единия от двата подвида бял носорог, след като последният мъжки екземпляр Судан умря миналата година на

Учени за пръв път размножиха атлантически корали в лаборатория

Учени във Флорида за пръв път успяха да предизвикат репродуктивно изпускане на хайвер и сперма на застрашени атлантически корали в лабораторни условия, предава агенция Ройтерс. Това постижение е истински пробив, тъй като ще могат да се спасят много оголени рифове в дивата природа. Експериментите са били проведени в аквариума на Аполо бийч близо до

Учени: Идването на викингите в Ирландия е спасило местната цивилизация

Учени от университета Куинс в Белфаст установиха, че идването на викингите в Ирландия е спасило местната цивилизация от бързо изчезване, съобщи Физ.орг. По-рано се смяташе, че с годините населението на острова постепенно се увеличавало. Специалистите обаче използвали алгоритъм за преценка на броя на жителите му въз основа на археологически находки

НАСА кръсти на името на "Ролинг стоунс" марсианска канара

Американското космическо ведомство реши да окаже чест на легендарната британска група "Ролинг стоунс", като кръсти марсианска канара на тяхно име пише в. "Дейли мейл". Когато космическият апарат на НАСА "ИнСайт" кацна на повърхността на Червената планета миналата година, той размести голям камък, който се изтъркаля настрани.

Астероидът Рюгу помага на учените да опознаят формирането на планетите (Видео)