Китай за пръв път изстреля търговска ракета с три спътника на борда

https://www.24chasa.bg/novini/article/7040224 Китай за пръв път изстреля търговска ракета с три спътника на борда Китай за пръв път изстреля търговска ракета с три спътника на борда www.24chasa.bg

Китайска търговска ракета-носител SQX-1Z("Щуанцюсян-1") бе изстреляна от космодрума Цзюцюан в провинция Гансу в Северозападен Китай, предадоха ТАСС и Асошиейтед прес, цитирани от БТА. Както съобщи централната телевизия на Китай, ракетата трябва да изведе в суборбиталното пространство три спътника.

Става въпрос за първо изстрелване на ракета от тази серия. То е извършено за отработване на технологията SQX-1Z. Полетът на ракетата продължи повече от 460 секунди. Максималната достигната от нея височина бе 108 км. Един от спътниците вече се върна на Земята. Очаква се другите два апарата да изпълнят по аналогичен начин мисията си.

Новата ракета ще може да се използва за извеждане на малки спътници в орбита и за космически туризъм.

Ракетата-носител SQX-1Z е разработена от частната китайска компания i-Space, дълга е 9,5 метра и е с диаметър 1,4 метра. Максималната й скорост е 1,5 км/сек.

Понастоящем Китай активно развива частен сектор на ракетостроенето. През месец май китайската компания Lingtai Kongjian ("Линтай кунцзян") извърши тестово изстрелване на първата в Китай търговска ракета-носител от серията One Space - OS-X.

"Фейсбук" откри бъг, засегнал до 6,8 милиона потребители

Американската компания "Фейсбук" съобщи, че е открила бъг, който може да е засегнал до 6,8 милиона души, които са използвали данните си за влизане в социалната мрежа, за да дадат разрешение на приложения на трети страни да получат достъп до снимки, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Компанията каза, че е решила проблема,

Ракетен двигател, задвижван с хапчета, постави световен рекорд

Екип от университета "Бригам Йънг" подобри рекорд на Гинес, като изстреля модел на ракета, задвижвана от таблетки Алка Зелцер, на височина от 26,9 метра, предаде агенция ЮПИ. Изстрелването беше осъществено от космическия център "Кенеди" в щата Флорида в рамките на състезанието "Байер Алка рокет челиндж" в което участват модели на ракети,

Повърхността на астероида Рюгу е преобладаващо скалиста

Минироувърите, спуснати на астероида Рюгу, изпратиха повече от 200 снимки, на които не се вижда равна повърхност за планираното кацане на космическия апарат "Хаябуса 2" в началото на следващата година, съобщи Асошиейтед прес. Скалистата повърхност ще затрудни кацането, но Японската космическа агенция ДЖАКСА още се надява да го осъществи и да

Учени реконструираха торбест лъв, изчезнал преди 30 000 години

Учени от университета "Флиндърс" реконструираха торбест лъв по намерения в Западна Австралия фосил, съобщи в. "Индипендънт", цитиран от БТА. Реконструкцията за първи път дава идея как е изглеждал древният хищник. Той е имал солидни предни крака, с които е нападал плячката, и здрава опашка, на която се е подпирал, докато яде.

Сондата "Паркър" започна да изпраща данни от рекордното си доближаване до Слънцето

Американската сонда "Паркър" започна да изпраща данни от рекордното си доближаване до Слънцето миналия месец, съобщи Би Би Си. Сред тях е и снимка на плазмата, излизаща от звездата. Ярката точка, която се вижда, е планетата Юпитер, предаде БТА. Снимката е направена от разстояние 27,2 милиона километра от повърхността на Слънцето на 8 ноември.

Холандия няма да върне статуята на Буда с мумифициран монах на китайски селяни

Холандски съд определи като "неприемлив" иска на китайски селяни да им бъде върната статуя на Буда с мумифицираните останки на монах, живял преди хиляда години, съобщи АФП. "Комитетите на китайските села не могат да бъдат смятани за юридически лица, те са неприемливи. Това означава, че съдът няма да разгледа делото" - заяви съдът в Амстердам.

Китайската сонда „Чан'ъ-4" навлезе в лунна орбита

В сряда китайската сонда „Чан'ъ-4" забави скорост и навлезе в лунна орбита, с което завърши важен етап от първото меко кацане на обратната страна на Луната, заявиха от Китайската национална космическа администрация(CNSA). След 110 часа полет на 129 км над лунната повърхност двигателят на сондата бе запален в съответствие с инструкциите на

Учени препоръчаха бизнес срещите да се организират в китайски ресторант

Американски учени препоръчаха бизнес срещите да се организират в ресторанти, където храната се споделя, защото така сделките се сключват по-бързо, съобщи в. "Мирър". В изследването си специалистите от университета на Чикаго са проверили дали начинът, по който се консумира храната, се отразява на сътрудничеството.

Дракуловите мравки са най-бързите животни на планетата (Видео)

Дракуловите мравки са рекордьорите по скорост в животинското царство - челюстите им се затварят с 320 км/ч, съобщи в. "Дейли мейл", цитиран от БТА. Това е 5000 пъти по-бързо от едно мигане. Миниатюрните мравки, които са дълги едва няколко милиметра, бяха обявени за най-бързото животно на планетата. Те далеч задминават гепардите,

Китай ще задмине Европа в научните изследвания на изкуствения интелект

До четири години Китай ще заеме мястото на Европа като най-голям в света участник в изследванията на изкуствения интелект, се посочва в резултатите от скорошно проучване за световните тенденции в сферата. То разкрива също, че Китай привлича повече академици, отколкото губи, докато Европа страда от „изтичане на мозъци", информира bulgarian.cri.cn.

"Върджин галактик" подготвя нов експериментален полет

Компанията "Върджин галактик" може още утре да извърши нов експериментален полет с космически кораб, който един ден ще транспортира туристи, предаде Франс прес. Компанията на милиардера Ричард Брансън се надява първа да осъществи подобни пътувания в космоса, предава БТА. От "Върджин галактик" оповестиха,

Австралия ще създаде своя Национална космическа агенция

Австралия ще създаде своя Национална космическа агенция със седалище в Аделаида, като първоначалната инвестиция в нея ще бъде 41 милиона долара, съобщава ТАСС. Според федералното правителство новата агенция ще открие широки възможности за националния бизнес, като му даде възможност да излезе на международния пазар в космическата област.