Генна терапия спасява деца от слепота, спечели награда от един милион евро

https://www.24chasa.bg/novini/article/7040078 Генна терапия спасява деца от слепота, спечели награда от един милион евро Генна терапия спасява деца от слепота, спечели награда от един милион евро www.24chasa.bg
СНИМКА: Архив

Седмина учени от САЩ и Великобритания, разработили новаторска генна терапия за лечение на рядка форма на детска слепота, спечелиха наградата на португалската фондация "Шампалимо" с парична равностойност от един милион евро (1,15 милиона щатски долара), съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.

Учредената през 2006 г. награда е сред най-щедрите, присъждани за наука. Паричната й равностойност е по-голяма, отколкото на Нобеловата награда за физиология или медицина (9 милиона шведски крони или 987 000 щатски долара).

"Това е първият и засега единствен пример за успешна генна терапия, прилагана на хора, която коригира вроден генетичен дефект и затова е крайъгълен камък в медицината " - каза Алфред Сомер, почетен декан на училището по обществено здравеопазване "Джонс Хопкинс Блумбърг" и председател на журито за наградата.

Един от наградените - Майкъл Редмънд от Националния офталмологичен институт в Мериленд - проследява причините за болестта вродена амавроза на Лебер до мутирал ген. Три сътрудничещи си научни екипа след това успяват да заменят гена в окото и така връщат зрението на лекуваните деца и възрастни с една форма на болестта, като "проправят пътя за цялото поле на генната терапия за човешки болести", казаха от фондацията.

Тези екипи се състоят от американците Джийн Бенет и Албърт Магуайър, Самюъл Джонсън и Уилям Хосуърт, и британците Робин Али и Джеймс Бейнбридж.

За разработената от тях терапия здрави гени се вкарват с модифицирани безвредни вируси.

Фондацията стимулира невробиологичните и онкологични изследвания. Тя е учредена по волята на покойния индустриалец Антонио Шампалимо. Първата офталмологична награда е присъдена през 2006 г.

Метеорит е ударил Луната по време на пълното лунно затъмнение

Астрономи потвърдиха, че видяното от някои звездобройци проблясване по време на пълното лунно затъмнение в понеделник, е било удар на метеорит в повърхността на естествения ни спътник, съобщи в. "Дейли мейл". Ударът е станал около 4, 41 ч. по Гринуич (6,41 ч. българско време). Астрофизикът Хосе Мария Мадиедо разпространи в Туитър запис на

Учени откриха нов вид кръвоносен съд в костите

Германски учени откриха капиляри, които проникват в твърдия външен слой на дългите кости, кръвоснабдяват ги и пренасят имунни клетки от костния мозък към увредени участъци, съобщи в. "Дейли мейл". Учените от университета на Дуисбург - Есен са направили откритието с мишки, след което са установили, че и хората имат подобно кръвоснабдяване на

Гренландия губи ледовете си по-бързо, отколкото се предполагаше

Загубата на ледове в Гренландия се е увеличила четирикратно от 2003 година насам, констатира проучване, публикувано в изданието Трудове на Националната академия на науките на САЩ. Най-голямото топене на ледената маса в периода 2003-2013 година е било наблюдавано в Югозападна Гренландия. Този регион не беше разглеждан по-рано като важен фактор в

Европейската космическа агенция планира мисия до Луната до 2025 година

Европа може да отиде на Луната - Европейската космическа агенция (ЕКА) възложи на компанията "Ариана груп" да изследва възможността да бъде извършено кацане на Луната до 2025 г., предаде Франс прес, цитирана от БТА. "Убеден съм, че усвояването на космоса е от съществено значение за бъдещето на човечеството.

Крилът от Антарктика се измества на юг

Затоплянето на океана измества на юг към Антарктика местообитанието на ракообразния антарктически зоопланктон, наричан с норвежката дума "крил", което нарушава хранителната верига на пингвините и китовете, предаде Ройтерс. Крилът е подложен на унищожителен лов в промишлени количества от риболовните траулери.

Генномодифицирано пиле може да помогне в борбата с птичия грип

Британски учени разработват пиле с променена ДНК, така че да бъде напълно резистентно към смъртоносния за човека птичи грип, в опит за предотвратяване на бъдеща пандемия, предаде Ройтерс. Първата кокошка с променени гени ще се излюпи през тази година в Рослинския институт на Единбургския университет, Шотландия,

Китай изстреля два сателита за мултиспектрални изображения

В понеделник в 13:42 ч. местно време Китай изстреля два сателита за мултиспектрални изображения с ракетата „Чанджън-11" от центъра „Дзиуцюан", които навлязоха в предварително зададената орбита, предава bulgarian.cri.cn. Двата сателита са част от спътниковата група „Дзилин-1" и са разработени самостоятелно от компанията „Чан Гуан Сатълайт

“Фейсбук” и “Туитър” знаят кои сме дори и да нямаме профил

Социалните мрежи “Фейсбук” и “Туитър” знаят кой си и могат да предвидят какво говориш дори и да не си регистриран потребител, сочи ново проучване, предаде Би Ти Ви. Алгоритмите на двете мрежи могат да предвидят мнението ти според хората, с които излизаш. Проучването сериозно подкопава идеята, че личният избор е водещ в борбата за поверителност на

Откриха рядък двуглав гущер в Австралия (Видео)

Рядък двуглав гущер със син език, открит в австралийската пустош, ще бъде подложен на специални грижи в новия си дом в резерват за диви животни, предава ДПА. Служителите в Австралийския парк за влечуги, разположен на около 70 километра северно от Сидни, настаниха и кръстиха странната твар "Лъки" /Щастливец/.

Мъск иска да построи тунел за ускорител на частици на ЦЕРН (Видео)