Лекари разтълкуваха усмивката на Мона Лиза

https://www.24chasa.bg/novini/article/7039763 Лекари разтълкуваха усмивката на Мона Лиза Лекари разтълкуваха усмивката на Мона Лиза www.24chasa.bg

Лекари от болницата "Бригам енд уиминс" в Бостън обобщиха възможните заболявания на жената, нарисувана на картината "Мона Лиза" от Леонардо да Винчи, като според тях основното е намалена функция на щитовидната жлеза, съобщи Юрик алърт, цитиран от БТА.

"Загадката на Мона Лиза може да бъде разрешена с обикновена медицинска диагноза - болест, свързана с намалена функция на щитовидната жлеза" - твърди д-р Мандип Р. Мехра, директор на центъра по сърдечносъдови заболявания в бостънската болница. Той обобщи досегашните хипотези за болестите на Мона Лиза и предложи собствени интерпретации.

През 2004 г. ревматолози и ендокринолози казаха, че плаки по кожата и подутина на дясната ръка насочват към нарушение в обмяната на липиди, наследствена хиперлипидемия и преждевременна атеросклероза. Според тях известната загадъчна усмивка се дължи на парализа на лицевия нерв.

Д-р Мехра и съавторът му обаче са убедени, че силно намалената функция на щитовидната жлеза е много по-вероятна диагноза, защото Лиза Герардини е починала на 63-годишна възраст. Ако е страдала от сърдечносъдово заболяване и липидно разстройство, тя надали би живяла толкова, като се има предвид състоянието на медицината през 16-и век.

Външни признаци на хипотироидизъм са оредялата коса, пожълтялата кожа и възможна гуша, каквито се виждат на картината, уточни д-р Мехра.

Храната на италианците през Ренесанса не е съдържала достатъчно йод. Затова на картините и скулптурите от този период често се виждат хора с гуша.

Лиза Герардини е родила малко преди да позира за портрета. Затова е възможно тя да е имала средродилно възпаление на щитовидната жлеза.

"Блу ориджин" успешно изстреля суборбиталния си кораб (Видео, снимки)

Американската компания "Блу ориджин" успешно изстреля суборбиталния си кораб за кратък изпитателен полет, предаде Асошиейтед прес. Полетът продължи 10 минути. Ракетата бе изстреляна от Западен Тексас и се издигна на височина от 107 км. На борда на "Ню шепърд" беше разположена капсула с експериментални прибори на НАСА.

Археолози откриха древни гробове в делтата на Нил

Египетските власти съобщиха за археологическо откритие на древни гробове в делтата на Нил, датиращи от периода 1782-1570 г. пр.Хр., предаде Асошиейтед прес. Министерството по въпросите на паметниците на културата съобщи, че археолозите са се натъкнали също на други 20 погребения, датиращи от преддинастичния период в Кам-ал-Холган на около 140

Приложение на „Майкрософт” ще ни предупреждава за сайтове с фалшиви новини

„Продължете с повишено внимание: този сайт обикновено не спазва основни стандарти на прецизност и отговорност” – това съобщение ще посреща онлайн потребителите не при опит да влязат в някоя пиратска страница, а в онлайн портала на известния с популистката си реторика британски таблоид „Дейли Мейл”. Предупреждението се появява на екраните на

НАСА промени екипажа за първия пилотиран полет на "Старлайнър"

Астронавтът Майкъл Финк ще участва в първия пилотиран полет на космическия кораб "Старлайнър", вместо Ерик Боу, предаде ТАСС. Това оповести на сайта си НАСА. "Боу няма да може да участва в полета поради медицински причини", се казва в информацията. "Новият член на екипажа Финк незабавно ще пристъпи към тренировки.

Учени предупреждават: Подпочвените води намаляват, очаква ни безводие

Международен екип от учени е установил, че подпочвените води реагират на климатичните изменения значително по-бавно, отколкото това става във водните басейни на повърхността. Според учените това може да има катастрофални последствия в следващите 100 години. Изследването е публикувано в Nature Climate Change и в Science Alert.

Метеорит е ударил Луната по време на пълното лунно затъмнение

Астрономи потвърдиха, че видяното от някои звездобройци проблясване по време на пълното лунно затъмнение в понеделник, е било удар на метеорит в повърхността на естествения ни спътник, съобщи в. "Дейли мейл". Ударът е станал около 4, 41 ч. по Гринуич (6,41 ч. българско време). Астрофизикът Хосе Мария Мадиедо разпространи в Туитър запис на

Учени откриха нов вид кръвоносен съд в костите

Германски учени откриха капиляри, които проникват в твърдия външен слой на дългите кости, кръвоснабдяват ги и пренасят имунни клетки от костния мозък към увредени участъци, съобщи в. "Дейли мейл". Учените от университета на Дуисбург - Есен са направили откритието с мишки, след което са установили, че и хората имат подобно кръвоснабдяване на

Гренландия губи ледовете си по-бързо, отколкото се предполагаше

Загубата на ледове в Гренландия се е увеличила четирикратно от 2003 година насам, констатира проучване, публикувано в изданието Трудове на Националната академия на науките на САЩ. Най-голямото топене на ледената маса в периода 2003-2013 година е било наблюдавано в Югозападна Гренландия. Този регион не беше разглеждан по-рано като важен фактор в

Европейската космическа агенция планира мисия до Луната до 2025 година

Европа може да отиде на Луната - Европейската космическа агенция (ЕКА) възложи на компанията "Ариана груп" да изследва възможността да бъде извършено кацане на Луната до 2025 г., предаде Франс прес, цитирана от БТА. "Убеден съм, че усвояването на космоса е от съществено значение за бъдещето на човечеството.

Крилът от Антарктика се измества на юг

Затоплянето на океана измества на юг към Антарктика местообитанието на ракообразния антарктически зоопланктон, наричан с норвежката дума "крил", което нарушава хранителната верига на пингвините и китовете, предаде Ройтерс. Крилът е подложен на унищожителен лов в промишлени количества от риболовните траулери.

Китай създава закони за борба с незаконните генетични експерименти