• Кулинарните фестивали са явление през последните 10 години, според Емилия Лисичкова, председател на Платформа Агора – организацията, подкрепяща развитието на българските читалища, в запазването и популяризацията на местните традиции.
Кулинарната традиция е важна част от местното културно наследство, която обединява и създава емоциална връзка между хората в малките общности. Нейното съхраняване и опозавене сплотява семействата, родовете и общностите и е съществена част от нематериалното културно наследство на българите в страната, казва Емилия Лисичкова, председател на Платформа Агора, в която членуват четири неправителствени организации – читалищни сдружения: Асоциация “Съвременни читалища”, Плевенски обществен фонд “Читалища”, Сдружение “Обединени читалища” и Читалищна асоциация за развитие - Юг. Платформа Агора е основана през 2009 г., а членовете й споделят разбирането, че читалищата в България имат своя важна роля в обществените процеси в страната.
Според Емилия кулинарните фестивали са явление в последните 10 години. «През 2009 г. подкрепихме първото издание на Фестивала на чушката, домата и традиционните храни и поминък в с. Куртово Конаре и от тогава този фестивал се превърна в институция. Невероятния му успех през годините вдъхнови много читалища да обърнат поглед към местната кулинарна традиция, като изключителен елемент на световното културното наследство.», казва тя.
Сред кулинарните фестивали, които Платформа АГОРА е подкрепяла през годините са: „Банатските вкусотии – традициите на моето село”, с. Асеново, общ. Никопол, Фестивалът „Кулинарното наследство на Тракия” гр. Ивайловград, Фестивалът на кешкека и народните умения в с. Радилово, общ. Пещера, „Шарено котле – кулинарната традиция на етносите” в квартал Меден рудник, гр. Бургас, Фестивалът на занаятите "По малкотърновски - от извора на Странджа", гр. Малко Търново, „Вино и грозде”, с. Брестовица, фестивалът „Традицията среща бъдещето“ в с. Ясен, общ. Плевен, „На Хармана” в община Харманли и др. Много от тези фестивали са били и активни участници в различни издания на конкурс АГОРА, който ежегодно отличава активните, иновативно мислещи и общностно ангажирани читалища, търсещи нови възможности и перспективи за развитие на своите общности. Конкурсът се провежда от 2009 г. досега по инициатива на Агора, а от 2011 г. насам изданията му се реализират с подкрепа от Министерството на културата на Република България.
Кулинарни фестивали, участници в конкурса на Агора, инициирани и подкрепени от местните общности, са фестивалът на дрипавата баница в с. Върбица, общ. Горна Оряховица, празникът на рибената чорба в с. Тюленово, седмицата на динения маджун, с. Смилец, общ. Силистра и денят на традиционните занаяти - "Ден година храни" в с. Паскалевец. Фестивалът на дрипавата баница, чието първо издание стана победител в категория „Перспективи за развитие" и през тази година даде възможност на любители кулинари от цяла България, с подкрепата на МЕТРО, да предствят своето майсторство в подготовката на изобилие от сладки, солени, пълнозърнести, лучени, тиквени и други видове баници.
Запазването и популяризирането на кулинарната традиция е доказателство, че българските читалища продължават да имат своята важна роля за развитието на българското общество. «Уникалното в българското читалище е неговият средищен характер. Читалището е в центъра на общността и това му дава уникалния шанс да бъде различно, иновативно и търсещо, независимо че е на повече от 160 години.», казва Емилия Лисичкова. Нашето разбиране е, че българското читалище е не просто местната културна точка, хранилището на традицията и общностната памет, а и информационнен канал към света и националните и европейски културни достижения.»
Според Емилия ролята на читалищата за съхраняване и развитие на местната култура е безспорна. Наред с традиционните културни продукти, които те поддържат като фолклорни формации за деца и възрастни, школи за изкуства и езикова подготовка за деца, самодейни тетрални групи и т.н., читалищата постоянно търсят нови форми, съответстващи на динамиката на потребностите на хората, като професионални квалификационни курсове за възрастни, услуги свързани с новите информационни технологии, летни занимални, забавачници за деца и т.н.
Наред с всичко това читалището е мястото на общността - там където всеки е добре дошъл. То е място за срещи, дискусии, поставяне на проблеми и намиране на решенията им. То е мястото, където се създава социалния капитал на общността, изграждат се и се заздравяват социалните връзки. Особено важна е тази роля на читалището за малките общности, където читалището е единствената средищна точка. Разбира се, не всички читалища споделят това разбиране, но тези, които активно взаимодействат с общостта, демонстрират примери на общостно развитие, които извеждат читалището в лидерска позиция, смята Емилия.
Конкурсът на Агора търси читалищни инициативи, които демонстрират различни механизми и форми на участие на местните хора в решаване на общностни проблеми, подкрепа за каузи, социални иновации, благотворителност, доброволчество, партньорство, в които ролята на читалището е център за развитие на общността. Конкурсът излъчва финалисти в 5 категории - „Общност в развитие", „Солидарност и хуманност", „Изкуство и култура за развитие", „Перспективи за израстване", „Най-продуктивно партньорство". От тях с вота на аудиторията се избират побелителите за годината.
С всяка година конкурсът привлича все по-голям интерес сред читалищата. Общият брой на подадени инициативи в изданията досега надхвърля 400 – това са над 400 извършени добри дела в общността, в сърцето на всяка, от които стои по едно читалище, казва Емилия Лисичкова.
Платформа АГОРА е партньор на МЕТРО в конкурса «Кулинарното наследство на България». Според Емилия кампанията на МЕТРО е шанс за търсещите, инициативни и амбициозни читалища да покажат достойнствата на своите общности като стимул за местно развитие, представяне на общността на национално ниво и вход към нова национална „сцена” на изява. За нея това е и още един ключ за обедияване на общността - на основата на местната кулинарна традиция и храната, която винаги свързва хората – чрез рецепти, вкусове или местни продукти, подправки или кулинарни техники.
Повече информация за конкурса можете да намерите на www.metro.bg/nasledstvo.