Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6990311 Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи www.24chasa.bg
Областта на мозъка, свързана с математика, е различна от тази, която отговаря за езика. СНИМКА: Pixabay

Предполага се, че тяхното развиване пречи на други мозъчни дейности

Алън Турин, Алберт Айнщайн, Стивън Хокинг, Джон Наш, тези “красиви умове” винаги са успявали да пленят обществеността, но същевременно те са някак си неуловими. Как някои хора прогресират от това да могат да смятат по проста аритметика до това да схващат сложни математически понятия и да могат да мислят на ниво на абстрактност, което не се удава на останалото население? Неврологията тепърва започва да идентифицира дали мозъкът на един математик магьосник работи на друго концептуално равнище.

Учените отдавна спорят дали основата на високо математическо мислене е обвързана с центровете на мозъка, които са отговорни за процесите на обработка на езика.

Диспутът е между това дали мисълта на толкова високо абстрактно ниво изисква лингвистична презентация и разбиране на синтаксиса, или тя е свързана с независими части на мозъка, които обработват цифри и измерения.

Според проучване на двама учени, занимаващи се с когнитивно невроизображение във Франция, частите на мозъка, които се използват в математиката, са

различни от тези, които

се използват в също

толкова сложно

нематематическо мислене

Екипът сканира мозъците с ядреномагнитен резонанс на 15 професионални математици и 15 други академици, които са заети в различна област, но са на същото академично ниво.

В скенера участниците са слушали 72 математически понятия на високо ниво, разделени поравно между алгебра, анализ, геометрия и топология. Включени са и 18 общи нематематически, най-вече исторически понятия. Имали са четири секунди да помислят върху всяко и да решат дали то е истина, неистина или е без значение. Учените намират, че само при математиците математическите понятия активират мрежа от двустранни интрапариетални, гръбначни префронтални и други по-ниски области на мозъка. Тези пътища не са асоциирани с части на мозъка, които се занимават с езика на човек. Те са били активирани и при математиците, и при нематематиците, когато са слушали нематематическите понятия.

Точно обратното, казва съавторът на изследването Мари Амалрик:

“Нашите резултати показват, че математическото мислене използва части на мозъка, които са

асоциирани с еволюционно,

древно разбиране на

цифри и пространство”

Предишни проучвания показват, че тези нелингвистични части на мозъка се активират по време на елементарна аритметика и дори само при поглеждане на написани цифри върху страница.

Това предполага връзка между основно и напреднало математическо мислене. Другият съавтор Станислав Дехаен е изучавал как хората и някои животински видове са родени с интуитивно усещане за числа, за количество и умения за работа с цифри, което е свързано с ориентация в пространството.

Все още не се знае каква е връзката между заложен усет за цифри и по-сложна математика. Тази научна работа повдига въпроса дали вродената способност за това да правим разлика между количества – например, че две парчета плод са повече от едно, е биологичната основа, на която може да е способността да овладяваме сложни теории и теореми.

Би било интересно да се разгледа какво води от елементарна математическа способност до такава на много по-високо ниво, казва Даниел Ансари, когнитивен невролог от Университета на Западно Онтарио, неучаствал в проучването. “Повечето хора владеят елементарната аритметика, така че

вече ползваме тези

части на мозъка,

но малка част продължават напред към математика на високо ниво”. Все още не знаем дали това, че някой е математик, променя начина, по който той смята, или пък учейки се да смята, той/тя полага основите на владеенето на сложни математически понятия.

Ансари смята, че проучване, където сложни понятия се преподават на нематематици, би дало повече яснота върху тези връзки в мозъка и как те се формират. Също така постигането на дълбоки познания по математика може да промени мозъчните връзки и по други начини. Например проучването на Алмарик доказва, че при математиците визуалните части на мозъка, които участват при разпознаването на лица, са по-малко активни. Това може да означава, че невронните ресурси, използвани при сложната математика, са за сметка на други дейности на мозъка. Въпреки че има нужда от още изследвания да се докаже дали математиците наистина разпознават лица по различен начин, учените се надяват да разберат ефектите на експертиза върху начина, по който мозъкът е организиран.

“Можем да започнем да изследваме произхода на изключителни способности и как способности на такова високо ниво влияят на невробиологията ни”, казва Ансари, “Прекрасно е, че вече имаме възможност да видим мозъка и така да отговорим на тези дълбоки въпроси около сложността на човешките способности.”

Учени откриха нов вид кръвоносен съд в костите

Германски учени откриха капиляри, които проникват в твърдия външен слой на дългите кости, кръвоснабдяват ги и пренасят имунни клетки от костния мозък към увредени участъци, съобщи в. "Дейли мейл". Учените от университета на Дуисбург - Есен са направили откритието с мишки, след което са установили, че и хората имат подобно кръвоснабдяване на

Гренландия губи ледовете си по-бързо, отколкото се предполагаше

Загубата на ледове в Гренландия се е увеличила четирикратно от 2003 година насам, констатира проучване, публикувано в изданието Трудове на Националната академия на науките на САЩ. Най-голямото топене на ледената маса в периода 2003-2013 година е било наблюдавано в Югозападна Гренландия. Този регион не беше разглеждан по-рано като важен фактор в

Европейската космическа агенция планира мисия до Луната до 2025 година

Европа може да отиде на Луната - Европейската космическа агенция (ЕКА) възложи на компанията "Ариана груп" да изследва възможността да бъде извършено кацане на Луната до 2025 г., предаде Франс прес, цитирана от БТА. "Убеден съм, че усвояването на космоса е от съществено значение за бъдещето на човечеството.

Крилът от Антарктика се измества на юг

Затоплянето на океана измества на юг към Антарктика местообитанието на ракообразния антарктически зоопланктон, наричан с норвежката дума "крил", което нарушава хранителната верига на пингвините и китовете, предаде Ройтерс. Крилът е подложен на унищожителен лов в промишлени количества от риболовните траулери.

Китай създава закони за борба с незаконните генетични експерименти

Властите в Китай обявиха намерението си да разработят ефективно законодателство, което ще позволи да се предотврати възможността за провеждането на незаконни опити в областта на генетиката, предаде ТАСС. Агенцията цитира Министерството на науката и техниката на КНР, което взе становище във връзка с разследването за раждането на близначки от

Китай изстреля два сателита за мултиспектрални изображения

В понеделник в 13:42 ч. местно време Китай изстреля два сателита за мултиспектрални изображения с ракетата „Чанджън-11" от центъра „Дзиуцюан", които навлязоха в предварително зададената орбита, предава bulgarian.cri.cn. Двата сателита са част от спътниковата група „Дзилин-1" и са разработени самостоятелно от компанията „Чан Гуан Сатълайт

“Фейсбук” и “Туитър” знаят кои сме дори и да нямаме профил

Социалните мрежи “Фейсбук” и “Туитър” знаят кой си и могат да предвидят какво говориш дори и да не си регистриран потребител, сочи ново проучване, предаде Би Ти Ви. Алгоритмите на двете мрежи могат да предвидят мнението ти според хората, с които излизаш. Проучването сериозно подкопава идеята, че личният избор е водещ в борбата за поверителност на

Откриха рядък двуглав гущер в Австралия (Видео)

Рядък двуглав гущер със син език, открит в австралийската пустош, ще бъде подложен на специални грижи в новия си дом в резерват за диви животни, предава ДПА. Служителите в Австралийския парк за влечуги, разположен на около 70 километра северно от Сидни, настаниха и кръстиха странната твар "Лъки" /Щастливец/.

Мъск иска да построи тунел за ускорител на частици на ЦЕРН (Видео)

Европейска организация за ядрени изследвания (по-известна като ЦЕРН) планира изграждането на най-големия ускорител на частици в света. За целта ще е нужно изграждането на огромен тунел с дължина около 100 км. и Илон Мъск иска да го построи, съобщава BusinessInsider. В момента Големият адронен колайдер е, очаквано, най-големият ускорител,

Астрономи изчислиха продължителността на денонощието на Сатурн

Американски астрономи уточниха с данни от космическия апарат "Касини", че денонощието на Сатурн продължава 10 часа, 33 минути и 38 секунди, съобщи сайтът Спейс. Новите изчисления съкратиха денонощието на газовия гигант с няколко минути, предава БТА. Заради особеното магнитно поле на Сатурн, което е по оста на въртене,

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради кокаин във водите на реката

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради високото съдържание на коакин във водите на реката, пише standard.co.uk. Британски учени са взели проба близо до канализационните тръби на зданието на парламента, предаде БНР. Целта е била да се провери има ли ръст в потреблението на наркотика, а освен това да се види как се отразява изтичането на

Хляб със смлени скакалци вече се продава във Финландия (Видео)

Във Финландия бяха пуснати в продажба първите партиди хляб с изсушени и смлени на брашно скакалци, съобщи в. "Мирър", цитиран от БТА. Новото производство е дело на пекарната "Фейзър". В едно хлебче е прибавено брашното от 70 насекоми. То се доставя от ферма в Холандия. С добавката насъщният става по-богат на протеини, твърдят производителите.