Колкото по-кървава е Луната, толкова е по-мръсен въздухът

https://www.24chasa.bg/novini/article/6984072 Колкото по-кървава е Луната, толкова е по-мръсен въздухът Колкото по-кървава е Луната, толкова е по-мръсен въздухът www.24chasa.bg
Автор на снимката е Ганчо Ганчев, докторант към Катедра "Астрономия" на Физическия факултет на Софийския университет. Направена е през Юни 2011, когато също имаше пълно лунно затъмнение.

Затъмнението продължава 4 часа, следващото е през януари

Ще наблюдаваме кървава Луна в нощта на 27 срещу 28 юли от цяла България. Началото на затъмнението от полусянката на Земята е в момента, в който Земята по своя път около Слънцето застава пред Луната. Това е най-външната част на земната сянка, която започва да

пълзи по диска

на Луната

Началото е в 20, 14 часа на 27 юли. Пълното затъмнение ще почне около 2 часа по-късно - в 22,30 ч. Фазата, когато Луната ще е максимално покрита от сянката на Земята (ще е максимално тъмна или светлочервена), ще е от 23,21 часа до 0,13 часа, а до 2,28 часа ще може да наблюдаваме как постепенно сянката се премества и затъмнението от полусянката ще приключи напълно. Продължителността на явлението е почти 4 часа, а самото пълно затъмнение е почти 103 минути.

“Кървава Луна е популярно ненаучно название на цвета, който придобива Луната по време на пълно лунно затъмнение. Лунно затъмнение се случва тогава, когато Земята минава много близко - директно на пътя между Слънцето и Луната. Това означава, че имаме небесна подредба, при която Земята блокира пътя на светлинните лъчи и те не стигат до Луната по оригиналния си начин”. Това обясни д-р Владимир Божилов, главен асистент в катедра “Астрономия” към Физическия факултет на Софийския университет.

“Светлината от Слънцето е електромагнитна вълна от Слънцето, която се пречупва през земната атмосфера. Съставът на земната атмосфера освен от газове е и от частици прах и те разсейват по различен начин различните дължини на вълната от светлината. Това означава, че синята част на електромагнитния спектър на слънчевата светлина се разсейва повече и се губи, докато червеният се разсейва по-малко и необезпокоявано продължава пътя към Луната”, допълни д-р Божилов.

Затова по време на пълно лунно затъмнение Луната изглежда червена - по-тъмно или по-светло според мигновения състав на атмосферата на Земята. Затова това явление е интересно, защото е

лакмус за

атмосферата

на Земята

По-чисто е, когато е по-светло.

Статистиката показва, че от една и съща точка на Земята средно на всеки 2 години и половина може да наблюдаваме пълно лунно затъмнение. По време на пълно лунно затъмнение Луната винаги е в пълнолуние, тъй като слънчевите лъчи осветяват Луната и поради това свети. Няма как Земята да мине пред Луната и тя да не е в пълнолуние. Причината обаче не всяко пълнолуние да е с пълно лунно затъмнение е, че пътят на Луната около Земята е под наклон от около 5 градуса.

В България сме щастливци, защото това е второто пълно лунно затъмнение, каза ученият. Първото беше в края на януари, а следващото, което ще може да наблюдаваме, макар и не изцяло, защото Луната ще е много ниско над хоризонта, ще е на 20 срещу 21 януари 2019 г.

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради кокаин във водите на реката

Змиорките в Темза са станали хиперактивни заради високото съдържание на коакин във водите на реката, пише standard.co.uk. Британски учени са взели проба близо до канализационните тръби на зданието на парламента, предаде БНР. Целта е била да се провери има ли ръст в потреблението на наркотика, а освен това да се види как се отразява изтичането на

Хляб със смлени скакалци вече се продава във Финландия (Видео)

Във Финландия бяха пуснати в продажба първите партиди хляб с изсушени и смлени на брашно скакалци, съобщи в. "Мирър", цитиран от БТА. Новото производство е дело на пекарната "Фейзър". В едно хлебче е прибавено брашното от 70 насекоми. То се доставя от ферма в Холандия. С добавката насъщният става по-богат на протеини, твърдят производителите.

Изкуствен интелект откри неизвестен досега прачовек

В ДНК на съвременния човек са оставили следи не само неандерталците (Neanderthal) и т.нар. денисовци (Denisova), пишат учени от университета в Барселона в статия, публикувана в Nature Communications. Авторите анализират ДНК на съвременните жители на Азия и Океания, за които се предполага, че са запазили генетичното наследство от древни обитатели

"Роскосмос" ще сформира отряд от жени-космонавти

Държавната корпорация "Роскосмос" ще сформира отряд от жени-космонавти за орбитални полети, като търсенето на кандидатки ще се извършва сред космически специалистки, съобщи ТАСС, цитирана от БТА. "Ще бъде сформиран пълноценен отряд космонавти от млади жени, специализирали в ракетно-космическия отрасъл", заявиха от "Роскосмос".

Китайският лекар, стоящ зад бебетата с редактирани гени, е действал на своя глава

Китайски следователи установиха, че Хе Джанкуей, китайският лекар, стоящ зад раждането на две бебета с редактирани гени, е действал на своя глава, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.  Според китайските медии докторът ще бъде наказан за всяко свое нарушение на действащите в Китай закони. Хе Джанкуей редактира гените на бебетата с

Ранобудните наблюдаваха първото за годината лунно затъмнение (Снимки)

Първото лунно затъмнение за 2019 г. можеше да се наблюдава от България рано тази сутрин, съобщиха от Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория при БАН. Частичните фази на затъмнението започнаха в 5.37 часа българско време, когато Луната навлезе в земната сянка, а в 6.41 часа започна пълната фаза,

Птичите пера вдъхновяват ново поколение лепила и космически материали

Едва ли има човек, който да не е играл с птичи пера и да не е наблюдавал с удивление как когато прокара пръст по тях, те се отварят, подобно на цип, и сякаш като по чудо се събират отново. Изследване на американски специалисти върху това удивително свойство може да доведе до създаването на следващото поколение лепила и космически материали,

Океанските вълни стават все по-разрушителни

Океанските вълни стават по-силни и по-разрушителни с всяка изминала година заради покачващите се температури на водата, съобщи "Сайънс алърт", цитиран от БТА. Учени от университета на Кантабрия са установили взаимна зависимост между затоплящите се океани и големината и силата на вълните, според която колкото повече се покачват температурите,

Астрономи идентифицираха тропическа буря на сатурновата луна Титан

Учени от университета на Айдахо установиха, че дъждовете на сатурновата луна Титан напомнят много онези, които обикновено се наблюдават на Земята, съобщава сайтът Спейс. Заключенията им са въз основа на снимки, изпратени от космическия апарат "Касини" една година преди навлизането му в атмосферата на Сатурн през 2017 г.

Индия разработва робот андроид, който ще изпрати в космоса

Индийската организация за космически изследвания няма първо да изпрати животни в космоса по примера на други страни, а ще изведе в орбита специално създаден за целта робот андроид, предаде ТАСС. Това заяви ръководителят на организацията Кайласавадиву Сиван. Първият индийски самостоятелен пилотиран полет е насрочен за декември 2021 г.

Астероидът Апофис може да се сблъска със Земята през 2068 година

Учени от Държавния университет в Санкт Петербург предупредиха, че съществува опасност откритият през 2004 година астероид Апофис да се сблъска със Земята през 2068 година, предаде РИА "Новости". Специалистите отчитат, че на 13 април 2029 година небесното тяло ще премине само на 38 хиляди километра от нашата планета.

Пръстените на Сатурн са сравнително млади

Данни от космическият апарат "Касини" разкриха, че пръстените на Сатурн са се образували сравнително късно в историята на Слънчевата система, съобщиха световните информационни агенции. Учени от университета "Сапиенца" в Рим изчислиха масата на пръстените на базата на гравитационните измервания на планетата, направени от "Касини".