Огромен интерес към дискусията, организирана от “24 часа”
До края на мандата на правителството през 2021 г. магистрала “Хемус” трябва да стигне до пътния възел с магистралата Русе - Велико Търново. Това стана ясно на дискусията “Магистрала “Хемус” - възраждане на Българския север”. Организира я “24 часа” с партньорството на регионалното министерство и община Велико Търново.
“Преди година казах, че до края на мандата ще сме направили 75 км от магистрала “Хемус”. Сега мога да кажа, че ще са 160 км”, заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
При пълното
построяване
“Хемус” ще е с
дължина около
420 км,
от които 170 км са факт.
Вече се строят 9,3 км от Ябланица до пътния възел “Боаза”, което е разклонът за Тетевен. Приключва проектирането на 52 км от “Боаза” до разклона за Плевен и Ловеч. Тук проектирахме наново и пътят се удължи от 50 на 52 км, но спестихме три тунела и 17 мостови съоръжения, което би трябвало да поевтини пътя с още 200-300 млн. лв., обясни Нанков.
Търгът за тези 52 км трябва да бъде пуснат през август. Така през 2020 г. би трябвало целият участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч да е готов.
През лятото започват и процедурите по 85-километровия участък от Ловеч до пресичането на “Хемус” с бъдещата магистрала Русе - Търново.
Вместо през 2025 г. “Хемус” трябва да е изцяло готова до 2024 г., обяви Нанков. Така предварително обявеният от министъра на първата среща за бъдещето на “Хемус” срок се скъсява с 1 г.
Остават около 90 км в най-изостаналата фаза от Русе - Велико Търново до Буховци. Там срокът е началото на 2024 г., а за 16,2 км от Буховци до Белокопитово приключва проектирането, отчете министърът.
“Автомагистралите са неминуем фактор за повишаване благосъстоянието. Видяхме какво донесоха “Тракия” и “Марица” на Южна България. По “Тракия” се изграждат огромни индустриални зони в Пловдив, Бургас и Стара Загора. “Хемус” ще има същия ефект. Разликата е, че тя ще бъде изградена основно с национален ресурс. От месец
започнахме
разговори за
пренасочване
на средства
от “Струма”
към “Хемус”
С въвеждането на тол-системата, където вече е сключен договор, ще имаме и ресурс, който ще направи пътното строителство финансово независимо”, каза още регионалният министър.
Ако ВАС не отхвърли екооценката на магистралата Русе - Велико Търново, по нея също може скоростно да започне строителство, обяви още Нанков. Тя ще е дълга 133 км и ще е от новия Дунав мост при Русе до Дебелец, южно от Търново. Малко над 1,4 млрд. лв. ще е стойността по индикативни цени, а реалистичният срок да е готова е краят на 2021 г.
Работим и по пътя Ботевград - Видин, като сме обявили търг за 33 км между Ботевград и Мездра. Целта ни е да дадем реален шанс на Северна България за развитие подобно на Южна, каза Нанков.
Даниел Панов:
Изграждането на “Хемус” да е паралелно с това
на пътя Русе - Велико Търново - Свиленград
Радвам се, че за втора поредна година Велико Търново е домакин на национална среща, засягаща един от двата най-важни инфраструктурни проекта за цяла Северна България - съединяването на магистрала “Хемус”. Реализацията му трябва да върви паралелно със строителството на магистралата Русе - Велико Търново - Габрово - Свиленград, и съм сигурен, че всеки в тази зала е на това мнение. Това каза кметът на Велико Търново и председател на Сдружението на общините Даниел Панов на откриването на форума.
Като домакин на събитието той благодари на “24 часа” за инициативата, както и за подкрепата на председателя на най-голямата парламентарна група и депутат от Великотърновския регион Цветан Цветанов и на министър Николай Нанков.
“През миналата година ние, представителите на местната власт, чухме окуражаващи новини за съединяването на магистрала “Хемус”. За първи път, вместо да говорим дали аутобанът ще бъде построен, обсъждахме въпроса кога ще бъде готова магистралата. Поставени бяха конкретни приоритети - 75 км в мандата на настоящето правителство и около 2024/2025 г. - завършване на цялата магистрала. Радвам се, че с избирането на изпълнители за строителството на близо 10 км откъм София и още 17 км откъм Варна началото на този процес е поставено. От името на местната власт в цяла Северна България благодаря на правителството и на регионалното министерство, че изпълнява поетите ангажименти”, каза Панов.
Той отново подчерта колко важна за икономиката на Северна България е магистрала “Хемус”. “Примерът с продължаващия икономически подем в Южна България е показателен. Подобен разцвет заслужаваме и всички ние в Северна България - Велико Търново, Горна Оряховица, Плевен, Ловеч, Севлиево, Търговище, Шумен, Разград, а също и градовете по трасето на другата магистрала от Русе - Русе, Бяла, Габрово и др.”, добави Даниел Панов.
Според него икономическите ползи ще бъдат огромни - много повече инвестиции, повече работа за хората, по-високи заплати, по-висока покупателна способност, оттам - на търговския, туристическия бизнес, развитие на строителството и повече приходи и за общините.
Велико Търново вече е обект на засилен инвестиционен интерес и стъпките към съединяването на “Хемус” имат своята голяма роля. 380 са издадените строителни разрешения на територията на общината през 2017 г. спрямо 265 през 2016 г. - ръстът е осезаем. 150 милиона евро е инвестицията в мебелен клъстер в южната промишлена зона.
Магистралата ще премине в непосредствена близост както до града, така и до международното летище в Горна Оряховица и втория най-голям железопътен възел в страната, намиращ се също там. Затова много важен е и въпросът за скоростен път, свързващ общините Горна Оряховица и Лясковец с “Хемус”. Надявам се да говорим и за северен пътен възел в източната част на Трапезица, където също има проблеми с автомобилния трафик между Търново и Горна Оряховица, добави Панов.
Предложение: “Хемус” и магистрала “Янтра”
да станат европейски коридор
Скоростният път Русе - Велико Търново да се казва магистрала “Янтра” и заедно с връзката с “Хемус” да стане европейски коридор, който ще свързва две европейски столици - София и Букурещ. Това предложи на регионалния министър Николай Нанков изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев.
Когато двете магистрали бъдат включени в европейски коридор, може да се търси финансиране и по еврофондове и програмите за трансгранично сътрудничество.
Да не се спестява от тунели по магистралите, защото така се пести плодородна земя, поиска от Нанков изпълнителният директор на “Евро Алианс” Валентин Трашлиев, специализирана в строителство на тунели и хидросъоръжения. Компанията е правила тунела в Габрово - част от обходния път на града, и предложи магистралата Русе - Велико Търново да продължи към Шипка. Трашлиев пое публично ангажимент фирмата му да изгради тунела под Шипка на принципа на публично-частно партньорство с държавата, общините и др.
“Янтра” може
да кръстим
магистралата,
когато узреем, и
да я продължим
към Габрово
и с бъдещ тунел под Шипка”, отговори Нанков. Относно финансирането на големите инфраструктурни проекти той заяви, че толсистемата ще даде независимост и държавният ресурс за двете магистрали ще е гарантиран 100%.
Трашлиев постави пред министъра проблема с обжалванията на обществените поръчки за националните обекти.
“Това са огромни загуби за държавата, досега щяхме да сме изградили и “Струма”, и “Хемус”, каза той.
“Да, тунели ще
има. В
следващите 7 г.
ще направим
16 нови
- 5 по Русе - Велико Търново и по “Струма” . Над 60 ги смятахме заедно с НКЖИ”, каза министър Нанков.
Той подчерта, че обжалванията на обществени поръчки, за да се забави един проект, ще бъдат ограничени с готвените от депутатите законодателни промени.
“Някои превърнаха обжалването на поръчки в бизнес и изнудване на компании, които реално могат да изпълняват големите проекти.
Целта не е да облекчим министерствата, а да дадем възможност регионите да се развиват и по-бързо да се направят инвестициите по програмните периоди”, коментира и лидерът на депутатите от ГЕРБ Цветан Цветанов.
“Няма да намалим обществените обсъждания и процедурите, а само ще дадем възможност и оперативност държавата да си свърши работата”, допълни Цветанов. Повод за думите му бяха опасенията на соцдепутатката от Велико Търново Весела Лечева, че само съдебните дела гарантират доброто изразходване на обществени средства и възможностите за обжалване не трябва да се намаляват.
Дебатът за автомагистрала “Хемус” се измести неусетно към скоростния път Русе -Търново, от граждани на инициативни комитети от селата Хотница и Поликраище. Те обжалват доклада по ОВОС в съда и недоволстват срещу избраното трасе на аутобана. Шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” Дончо Атанасов обясни, че трасето е избрано като най-оптимално, икономически изгодно и щадящо околната среда. Тъй като споровете по магистралата Русе - Велико Търново забавят този изключително важен проект, издателят на “24 часа” Венелина Гочева пое инициативата за отделна среща с регионалния министър и шефа на пътната агенция в Поликраище.
Хората от Поликраище поискаха депутатите да се присъединят към тяхната подписка срещу одобрения вариант на магистралата Русе - Велико Търново. Цветанов обеща да ги подкрепи, ако експерти подкрепят техните опасения.
На срещата присъства и Йордан Траханов от “GPгруп”, който благодари на организаторите, защото при подобни дискусии по думите му се ражда истината.
“Русе - Велико Търново е ценна не само за обслужването, но и за пътната безопасност. Дали може да се повиши гъстотата на пътните възли? Това ще подобри транспортното обслужване на населените места”, попита пък Румен Миланов от компанията “Геострой”.
Изграждането на толсистемата и какви ще са цените за ползване на пътната мрежа, след като бъде пусната в средата на 2019 г., бе друга тема, повдигната на дискусията.
В момента се извършва тарифиране на тол системата и през юли ще бъдат обявени цените за обществено обсъждане, каза Николай Нанков. Те обаче ще важат само за товарните камиони, а за хората с леки автомобили остава сегашното таксуване през винетки, припомни министърът.
“По никакъв начин няма да променяме цените за леки автомобили. Тя ще е само за тировете. Целта е транзитно преминаващите да плащат като в Австрия и Сърбия. 82% от републиканските пътища да се покрият със системи за отчитане на толтакси. Таксуването на камионите ще е според вида им, състоянието на пътя и изминатите километри”, обясни Нанков.
Пускането на толсистемата трябва да помогне и за финансиране на рехабилитацията на вече изградените пътища, добави министърът. 35% от постъпленията ще са насочени към ремонти на пътища в Северна България.
Трета среща за магистрала “Хемус” през май 2019 г. предложи в края на дискусията Цветан Цветанов. “От миналата година до тази втора среща строителството на магистралата се ускори с 1 г. и тя ще бъде готова година по-бързо. Нека се срещнем пак догодина, за да чуем, че ще стане с още година по-рано”, пожела Цветанов.
Силистра с най-големи шансове за трети мост над Дунав
Силистра ще има мост над Дунав и е с най-големи шансове третото съоръжение да е там, обяви министър Нанков. Така градът ще бъде разтоварен от трафика на тежки камиони, който в момента минава през него и все повече се увеличава.
“В най-напреднала фаза от процедури е третият мост над Силистра. На 29 юни имам среща в Русе с румънския вицепремиер и регионален министър. Концепцията ни е за 3 нови моста, които да бъдат направени от три проектни компании с финансиране от публично-частни партньорства и толтаксите”, уточни министърът.
КОИ УЧАСТВАХА В ДЕБАТА
Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството
Дончо Атанасов, шеф на Агенция “Пътна инфраструктура”
Искрен Веселинов, председател на регионалната комисия на парламента
Цветан Цветанов, председател на ПГ на ГЕРБ
Весела Лечева, депутат от БСП
Станислава Стоянова, депутат от ГЕРБ
Клавдия Ганчева, депутат от ГЕРБ
Проф. Христо Бонджолов, ректор на ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”
Даниел Панов, кмет на Велико Търново
Малина Николова, областен управител на Враца
Корнелия Маринова, кмет на Ловеч
Георги Терзийски, областен управител на Ловеч
Любомира Попова, областен управител на Велико Търново
Венцислав Спиридонов, председател на общинския съвет на Велико Търново
Добромир Добрев, кмет на Горна Оряховица
Генчо Генчев, кмет на Свищов
Емануил Манолов, кмет на Павликени
Ивелин Иванов, областен управител на Силистра
Росица Димитрова, зам.-министър на труда и социалната политика
Мирослав Петров, областен управител на Плевен
Явор Божанков, депутат от БСП
Валентин Ламбев, депутат от БСП
Румен Павлов, кмет на Стражица
Иван Иванов, кмет на Севлиево
Пенчо Чанев, кмет на Златарица
Невена Петкова, областен управител на Габрово
Гюнай Хюсмен, областен управител на Разград
Валентин Василев, кмет на Разград
Дарин Димитров, кмет на Търговище
Пламен Петев, кмет на с. Шереметя
Анджело Методиев, зам. областен управител на Видин
Ваня Антонова, председател на общинския съвет в Павликени
Олег Божанов, КРИБ
Генче Генчев, кмет на Свищов
Дилян Млъзев, кмет на Елена
Ивелина Гецова, кмет на Лясковец
Вижте презентацията за АМ "Хемус" тук.