С мирен протест днес превозвачите ще покажат несъгласие с предлагания пакет за мобилност на ЕК

https://www.24chasa.bg/novini/article/6867004 С мирен протест днес превозвачите ще покажат несъгласие с предлагания пакет за мобилност на ЕК С мирен протест днес превозвачите ще покажат несъгласие с предлагания пакет за мобилност на ЕК www.24chasa.bg
Министърът на транспорта Ивайло Московски СНИМКА: Архив

Колони от близо 200 автобуси и камиони ще посрещнат днес европейските лидери и делегации по пътя им от летището до местата за срещи в София. Мирно шествие пък ще тръгне от пл. "Македония" до НДК, където ще се проведе срещата на върха, и където се предвижда лидерите в транспортния бранш да държат речи. Блокади ще има още в 10 града на страната. Причина за всички тях е несъгласието на транспортните фирми с предлагания законодателен пакет за мобилност на Европейската комисия, известен като закона "Макрон", предаде БТА. 

Поредицата от разговори и срещи на най-високо ниво в държавата, включително и с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц, пристигнала специално за целта у нас, не успокоиха българските автомобилни превозвачи и днес, в деня на срещата на върха за Западните Балкани в София, те ще протестират мирно.

Хората от бранша са категорични, че в основата на закона "Макрон" има дискриминация, а промените ще навредят сериозно на българския транспортен бизнес, който представлява 17 на сто или над една пета от Брутния вътрешен продукт на страната. "Като се добавят и съпътстващите ресори от икономиката, които се обслужват от него, и над 100 000 пряко заети в сектора, взимането на решения за транспорта е изключително голяма отговорност", коментира министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той каза още, че противопоставянето е между държавите от Централна и Източна Европа от една страна и три-четири държави от Западна Европа.

"Убедени сме, че когато такива правила се предлагат, трябва да бъде намерен консенсус и балансирано решение и за нас като убедени европейци не е приемливо на база на решението на тези три или четири държави силово да се прилагат мерки в законодателството, които най-меко казано изглеждат рестриктивни за нас и останалите държави от Централна и Източна Европа", коментира Московски.

Какво предвиждат новите европейски правила? На практика това са редица ограничения за тежкотоварните камиони, засягащи както българските превозвачи, така и тези от други държави от Централна и Източна Европа, свързани с т.нар. Мобилен пакет 1. Този пакет в момента се обсъжда на европейско ниво и предвижда шофьорите да се прибират до родното си място на всеки три седмици; след третия ден в страна от ЕС да получават колкото са ставките в съответната държава; също така да нощуват в места за настаняване, а не в кабините на камионите, които са оборудвани за целта, без да е предвидена охрана за паркираните камиони. Другият проблемен момент в предложения пакет за мобилност е свързан с превозвачите от трети страни, засяга каботажните превози и превозите в трети страни.

Според бранша Франция, Германия, Австрия и Италия, които настояват за промените, искат силово да изкарат от пазара източноевропейските превозвачи, като ако се спазват изискванията, това би означавало всекидневно около 3 хил. български камиона да бъдат изкарани от транспортния пазар. В резултат българските фирми няма да бъдат конкурентоспособни, като малките и средните е твърде вероятно и да фалират, обобщиха от бранша на форум за бъдещето на транспорта в Централна и Източна Европа, състоял се във вторник. Във форума участваха браншовите организации от Полша и Унгария и за първи път трите страни излязоха с обща декларация, в която се обединиха под тезата "за вътрешен пазар с област без вътрешни бариери, в която свободното движение на хора, стоки, услуги и капитал да бъде гарантирано в съответствие с разпоредбите на Договорите за Европейския съюз и за функционирането му".

"ЕС не е компетентен да въвежда хармонизация в нивата на разходи на доставчиците на транспортни услуги", заяви Мадлен Кавръкова, доктор по международно частно право. Според нея с Мобилен пакет 1 ЕК косвено се намесва в ценообразуването на транспортните операции. Поставят се допълнителни условия, които дискриминират икономически едни държави, за сметка на други в ЕС, което противоречи на чл. 95, ал. 1 от Договора за функциониране на ЕС. В сектора автомобилен транспорт няма "социален дъмпинг", за какъвто "се противопоставят" Франция и Германия, например, защото равнищата на заплащане в отделните държави членки са съпоставими, посочи Кавръкова.

Автомобилните превози на товари са основно в около 600 000 транспортни предприятия, предимно малки със средно по четирима служители в дружество, сочи анализ на бранша в Европейския съюз. Почти четвърт /23,2 на сто/ от общия брой автомобил/километри са без товар. Техният дял трябва да намалява заради нежеланите ефекти - ненужен разход на гориво, вредни емисии на въглероден диоксит. Структурите на разходите в целия сектор стават все по-сходни и са със съпоставими нива в целия Европейски съюз, показва анализът.

Средното ниво на данъци и такси не се различава значително между отделните държави членки. Секторът обаче е много засегнат от траен недостиг на водачи. Само в Германия през следващите 10 години се очаква да се пенсионират над 250 хиляди водачи на превозни средства. Навлизат нови технологии, които организират логистиката, нивото на безопасност на ЕС се подобрява. Всичко това означава, че транспортният сектор се развива в силно конкурентна среда, а товарните превози са бизнес, който не получава субсидии от фондовете на ЕС под никаква форма, отбелязаха превозвачите.

В същото време бизнесът спазва изключително строги регулации - над 36 регламента, директиви, правила, спогодби. На фона на тези характеристики още повече предлаганите правила в Мобилен пакет 1 са напълно необосновани, смята Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Не може да има рестриктивни мерки срещу българските тежкотоварни превозвачи в Европа, а в същото време да се вдигнат ограниченията за европейските автобусни компании за обществения превоз на пътници в България, заяви председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи Васил Пиронков. Предложението на ЕК по т.нар. Втори пакет мобилност, е пазарът на автобусните превози да се либерализира над 100 километра разстояние. Ако това стане, компания, която извършва курс от Виена до Истанбул, например, ще може да превозва пътници по печеливши линии в България, обясни Васил Пиронков.

Родните оператори обаче, които изпълняват обществени поръчки, обслужват една рентабилна линия в комплект с нерентабилни. Ако българските превозвачи бъдат изтласкани от пазара, няма да има кой да превозва пътниците по непечелившите линии, тревожат се от бранша. Васил Пиронков каза, че в момента близо 90 населени места у нас са обявили, че нямат автобусен транспорт, а при либерализация на пазара броят им драстично ще се увеличи.

Основният рискът при либерализация на автобусния транспорт е чуждестранни компании да започнат да обслужват печелившите линии у нас, а губещите да останат за малките български оператори. Затова превозвачите взеха решение на 15 май да се присъединят към протеста на превозвачите. "Солидарни сме. Искаме да бъдем чути, видени и да разберат, че България също е част от Европа. Ще излезем с машините да защитаваме национални интереси", казаха от автобусния бранш.

Българското правителството категорично застана зад исканията на бранша във връзка с "Пакет мобилност", както и зад намерението им да протестират, което е прецедент. Това заяви лично министърът на транспорта Ивайло Московски. Той потвърди, че ако като председател на Съвета на транспортните министри трябва да внесе текстове в разрез с интересите на българските фирми, ще напусне председателското място.

Темата за пакета мобилност ще бъде тема и на разговорите между премиера Борисов с президента Макрон и канцлера Ангела Меркел тези дни. В същото време работна група от експерти на българските превозвачи и от екипа на комисар Булц изготвят пакет с предложения, който да бъде внесен в КОРЕПЕР, Комитетът на постоянните представители, помощен комитет към Съвета на Европейския съюз /Съвет на министрите/.

Браншът обаче може да си отдъхне едва когато тези предложения бъдат гласувани от Европейския парламент.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Защитата: България да осигури турски адвокат на 4-мата граничари, подсъдими за смъртта на рибар (Обзор)

Заседанието на бургаския съд е насрочено за 9 ноември, дотогава адвокатите трябва да се снабдят с още писмени доказателства, които да бъдат изпратени в Кърклареле Районният съд в Бургас даде отсрочка във вторник на 4-мата гранични полицаи, подсъдими в Турция за смъртта на турски рибар и отложи делото, на което те трябваше да дадат обяснения.

Бизнесмен намерен обесен в завода си в Кочериново

54-годишният бизнесмен Георги Динков бе намерен тази вечер обесен в завода си в Кочериново. Той е собственик на фирма "Робифирпласт" , която преди години се занимаваше с производство и търговия на велосипеди. След това Динков построи фабрика за производство на найлонови изделия в Кочериново. В двора й бе и къщата му,

Съдебните лекари на бунт, отказват експертизи, МВР не им ги плаща

Вътрешното ведомство: Правим всичко възможно Съдебните лекари от няколко области в страната излизат на протест, защото МВР не им плаща хонорарите за извънреден труд като вещи лица. В знак на недоволство медиците отказват и да дават заключения за убийства, изнасилвания и побои. Сред първите, които се стягат за бунт, са съдебните лекари във Варна,

Да няма платен отпуск след майчинството, внася бизнесът

Жените, които са ползвали отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, да нямат право на платен годишен отпуск за този период. Тази промяна в Кодекса на труда предлагат от Асоциацията на организациите на българските работодатели. В момента след връщането от майчинство се полага и платен годишен отпуск.

Разискванията по вота на недоверие към правителството се очаква да са в петък

Дебатите по проекта на решение за гласуване недоверие на Министерския съвет с министър-председател Бойко Борисов заради провала в областта на здравеопазването се очаква да са в петък. Това предвижда проектопрограмата на Народното събрание за тази седмица. Вотът на недоверие беше внесен от БСП в понеделник.

Би Ти Ви в отговор на „Юнион Ивкони“: Работим по най-високите журналистически стандарти

В Позиция на bTV Media Group, разпространена до медиите се казва: Във връзка с писмо, разпространено от „Юнион-Ивкони“ на 16 октомври, bTV Media Group заявява, че всички репортажи в bTV Новините, разработени след получаване на сигнали от зрители, се подготвят според най-високите журналистически стандарти и се излъчват в обществен интерес,

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от България

Караянчева: Румен Радев казва А, но не довършва до Я, нека критикува, но с конкретика

Странно е, защото аз видях мотивите и те са на тема, която в момента е подложена на дебат, но не е влязла в НС, в крайна сметка мотивите са малко - кои са били министрите и шефовете на здравната каса. БСП предлагат тяхната визия как ще се справят със здравеопазването. Тези мотиви са на сайта на Народното събрание,

Вижте какво решава Министерски съвет утре

1. ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ПРИЕМАНЕ НА НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ЕЛИМИНАЦИЯ НА МОРБИЛИ И РУБЕОЛА 2019-2022. Внася: министърът на здравеопазването 2. ПРОЕКТ НА ПОСТАНОВЛЕНИЕ ЗА ОДОБРЯВАНЕ НА ВЪТРЕШНОКОМПЕНСИРАНИ ПРОМЕНИ НА УТВЪРДЕНИТЕ РАЗХОДИ ПО ОБЛАСТИ НА ПОЛИТИКИ/БЮДЖЕТНИ ПРОГРАМИ ПО БЮДЖЕТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ ЗА 2018 Г.

Мъжът, катастрофирал с училищния автобус в Кюстендилско, е получил инфаркт

Мъжът, катастрофирал в понеделник с училищния автобус в Кюстендилско, е получил инфаркт, но е положил усилия да спре машината, съобщиха от прокуратурата. Вчера, около 15.00 ч., в с. Слокощица, община Кюстендил, стана пътнотранспортно произшествие с училищен автобус, превозващ деца. По първоначални данни, по време на движение на автобуса,

66-годишен турист почина край езерото Бъбрека в Рила

66-годишен турист е починал в Рила по време на излет, съобщиха от ПСС-Дупница. Мъжът, който е от София е бил на разходка заедно със съпругата си. Около 13,30 ч му е прилошало. Жена му се обадила за помощ на сина им, а той е позвънил на тел. 112. Инцидентът станал преди петото езеро Бъбрека, уточни ръководителят на отряда на ПСС в Дупница Кирил

Почина бащата на детското кино Димитър Петров

На 93-годишна възраст почина големият български режисьор и сценарист Димитър Петров, съобщи БНТ. Той остави на българската публика някои от най-любимите детски филми, като "Васко да Гама от село Рупча", "Куче в чекмедже", "Таралежите се раждат без бодли", "С деца на море". Димитър Петров е роден на 22 октомври 1924 г. в с. Рила, Благоевградско.

Цвети редува медали по лингвистика, математика и руски

На стажа в ЦЕРН ѝ се пада опит със сблъсък на частици Цветелина Стефанова от Русе има над 24 медала по математика, лингвистика и руски, а през малкото си свободно време пише стихове и танцува. Тя е в XI клас в СУЕЕ “Св. Константин-Кирил Философ” в Русе и е пълна отличничка.  Последното състезание, на което се явява момичето,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber