Красимир Вълчев: 2800 лева средно вземат университетските преподаватели, но младите са ощетени

https://www.24chasa.bg/novini/article/6789749 Красимир Вълчев: 2800 лева средно вземат университетските преподаватели, но младите са ощетени Красимир Вълчев: 2800 лева средно вземат университетските преподаватели, но младите са ощетени www.24chasa.bg
Министърът на образованието Красимир Вълчев говори пред академичната общност на Тракийския университет в Стара Загора. СНИМКА: Ваньо Стоилов

В Стара Загора той призова за профилно преструктуриране на системата на висшето образование

В момента средната брутна заплата на педагогическия персонал във висшето ни образование е 2800 лева, а в училищата - около 1090 лева. Тук влизат както парите за прослужено време, така и за научните звания. Но на практика младите университетски преподаватели са ощетени, тъй като разликата между техните възнаграждения и парите на възрастните им колеги е 2,3 пъти, докато в училищата тази разлика е 45 процента. Тези факти изнесе днес министърът на образованието Красимир Вълчев пред преподаватели и студенти от Тракийския университет в Стара Загора, пред които изнесе лекция на тема "Значение и перспективи на висшето образование като фактор за развитието на плановите райони".

Асистентите и докторантите трябва да получават повече от учителите, бяха категорични от университета в Стара Загора, при тях разликата в заплащането между младите и преподавателите с дълъг стаж била 1,4 пъти. Министърът обясни, че висшите училища са автономни и сами решават за заплатите, при него идвали само обобщените резултати от дейността им.

До тази автономност се стигнало веднала след промените от 1989 г. заради страха да не се върне отново тоталитарната държава. През 1990 г. студентите от държавните висши училища в България са обучавани по 200 професионални направления, днес те вече са 300, но това разрастване нямало връзка с пазара на труда. Тогава във ВУЗ-овете са приемани 30 процента от завършващите гимназии, днес при пълната либерализация на приема студенти стават до 80 процента от завършилите средно образование, посочи министърът.

Заради това екстензивно развитие на висшите училища и отдръпването на държавата сме изправени пред необходимостта да преструктурираме профилно системата, защото се разминават пазарът на образованието и пазарът на труда, обясни още министър Вълчев. И даде пример, че сега 20 висши училища обучават студенти по икономически специалности, а не тези специалности са най-нужни на бизнеса. "Нямаме нужда от толкова широк достъп до висше образование - въпросът е как да оптимизираме този прием, защото половината от вишистите ни след това се реализират на позиции, за които не се изисква висше образование", допълни министърът.

Според него, всички университети не могат да бъдат широкопрофилни, всяко висше училище трябва да има своето водещо направление, което да го прави разпознаваемо. По думите му, концентрацията в образованието носи повече положителни елементи, отколкото конкуренцията, затова и бъдещето на ВУЗ-овете е в обединяването им в общи европейски университетски мрежи.

Министър Красимир Вълчев отговори на въпроси от залата. От тях стана ясно, че аграрното образование очаква целеви средства от държавата, за да се реформира, субсидията за студентите-задочници трябва да бъде поне 1/2 от тази за редовните студенти, а не 1/3, както е сега, а студентите по медицина не са дискриминирани с това, че нямат право да получават европейски стипендии, защото тези пари са за специалностите, в които няма достатъчно кандидати, докато интересът към медицината е голям.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Церемония по завършване на Международния факултет на University of Sheffield, се проведе в Солун

Кметът на Солун, Янис Бутарис, и писателката Виктория Хислъп, получиха почетни дипломи Стотици завършили University of Sheffield от целия регион получиха своите дипломи на тържествена церемония на международния факултет CITY College. Церемонията се проведе в Солунската концертна зала, следвайки същата академична процесия както церемониите на

197 абсолвенти от Електротехническия факултет получиха дипломите си за висше образование

В навечерието на студентския празник на тържествена церемония в Община Варна бяха връчени дипломите на 117 бакалаври и 80 магистри от випуск 2018 на Електротехническия факултет на ТУ – Варна. Сребърни значки на ТУ – Варна за отличен общ успех от следването и държавните изпити получиха 12 абсолвенти - десет от ОКС „бакалавър“ и двама от ОКС

ТУ – Варна отличи изявени студенти и преподаватели в навечерието на студентския празник

В навечерието на 8 декември беше спазена традицията в Технически университет – Варна всяка година преди студентския празник академичната общност да се събере в зала 114 за тържественото награждаване на студенти с отличен успех и постижения на национални олимпиади, конкурси и състезания в различни области на науката, изкуството, предприемачеството,

В Джулюница решават задачи на таблети и пазят в клас ковчеже на приятелството

Училището в лясковското село е единственото иновативно в област Велико Търново - в него няма отпадащи ученици Има класове “Изследователи”, “Всезнайковци”, “Пазители на историята” Министерството на образованието и науката събра в понеделник повече от 800 представители на училищата, университетите, бизнеса и родителски организации на първия

С 3D образи на Земята и Луната физиката става забавна в час

С 3D изображения на планетите и спътниците уроците по физика стават интересни и забавни за децата в пернишкото ОУ "Св. Иван Рилски". В него дигиталните иновациите са заменили скучните учебници. Децата имат комбинирани уроци по химия, физика и биология, за да могат по-лесно да усвояват материала чрез иновациите - тоест микро и макро космоса- от

Платформа оценява дигитализацията на училищата

Учители и ученици могат да си направят оценка на дигиталните си умения чрез платформата SELFIE. Тя е разработена от Европейската комисия и бе тествана пилотно от министъра на образованието Красимир Вълчев и заместничката му Деница Сачева в столичното 137-о СУ “Ангел Кънчев”. Платформата оценява дали учителите преподават дигитални умения,

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Един от най-предпочитаните университети в Италия за бизнес, мениджмънт и международни отношения - Universita Cattolica del Sacro Cuorе, кани българските кандидат-студенти на своята презентация в София на 21 ноември от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ (бивш „Кемпински“). БЕЗПЛАТНА РЕГИСТРАЦИЯ! Елитната школа заема челна позиция за професионална реализация

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Възражение на доклада на комисията по академична етика към Министъра на образованието и науката

С промените в Закона за развитие на академичния състав в Р България от месец май т.г. бяха въведени редица законови норми, касаещи констатирането и санкционирането на плагиатството в научните трудове на преподавателите. На тяхна база бившият Ректор на ТУ-Варна – проф. Фархи и бившият Ръководител на Центъра за развитие на академичния състав в

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber