Инфлуенсърите вече работят с брандовете, преди пиарки се правеха на майки

https://www.24chasa.bg/novini/article/6760018 Инфлуенсърите вече работят с брандовете, преди пиарки се правеха на майки Инфлуенсърите вече работят с брандовете, преди пиарки се правеха на майки www.24chasa.bg
Димитър Кожухаров докара глоба от малко над 47 хил. лв. на фирма, с която имал устна договорка. Кадърът е от едно от видеата, в което той напада техен конкурент.

Интернет звездите обаче не са длъжни да казват, че имат договори с марките

Млада пиарка в столична компания сяда на служебния компютър и влиза в най-популярния сайт за майки у нас - бгмама. Тя почва да пише във форума, общува с другите потребителки в работно време и никой не й прави забележка. Напротив - това е служебната й задача.

Действието се развива в началото на десетилетието, а момичето пише близо 2 месеца, за да спечели доверието на потребителите на сайта, които общуват по всякакви теми. След като си е изградила авторитет, пиарката пуска нова тема за обсъждане. Тя е за хранителна добавка за отслабване, а брандът производител е клиент на компанията, за която момичето работи.

По това време все още не е утвърдена практика в българските агенции да се работи с т.нар. инфлуенсъри - хора, които имат влияние върху определени общности във фейсбук, туитър, ютюб, инстаграм или са популярни блогъри. Те са различни от традиционните звезди, които се ползват от рекламодатели. При тях се разчита на славата им, така известната актриса например може да е лице на марка мобилни телефони. При инфлуенсърите подходът е по-различен -

те са специалисти в

определена област и хората

вярват на експертизата им

Затова и момичето отделя толкова време на бгмама, за да може, когато пусне рекламата, хората да я познават и да ѝ имат доверие, а не да я нападнат.

Днес в България много от агенциите и брандовете вече имат отношения с интернет звезди като Емил Конрад например. Голяма част от феновете на видеоблогъра обаче не знаят за тях. Преди време дори се стигна до много любопитен казус.

През ноември м.г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби фирма за продажба на лаптопи заради влогър, с когото имала отношения. Сумата е малко над 47 хил. лева, а случаят е заплетен. Потърпевши са “Лаптоп.БГ” заради договорка с Димитър Кожухаров, познат в ютюб като Noobcleaver. В два от клиповете си Кожухаров емоционално критикува конкурентен онлайн магазин със същата дейност – evarna.com, като в определен момент от видеата сравнява цените на продуктите в предлагана от тях конфигурация с такива на desktop.bg – един от сайтовете, притежание на “Лаптоп.БГ”.

Собственикът на evarna.com подава сигнал до КЗК заради съдържанието на видеоклиповете, което е довело и до проверката от страна на комисията. Оказва се, че Noobcleaver и “Лаптоп.БГ” имат крайно неформални отношения, базирани на устна договорка - давали му отстъпки, но не са му поръчвали клиповете, нито да напада конкуренцията. Компанията дори му се обажда да го пита за видеата, но влогърът отвърнал, че “съдържанието на нещата, които иска да споделя, си е само негова работа и никой не може да му се бърка, тъй като чувства ангажимент към хората, които го гледат”.

В момента от “Лаптоп.БГ” обжалват пред ВАС, така че глобата може да отпадне.

И докато Кожухаров и “Лаптоп.БГ” са имали устна договорка за отстъпка, то Емил Конрад например има и договори.

29-годишният младеж често се появява във видеата си с фланелки на “Кока-Кола”, показва напитката. “Емил е работлив и интелигентен, всеки път прави нещо интересно и различно и затова е толкова популярен”, казва Жюстин Томс, собственик на маркетинг агенция и преподавател по онлайн комуникации. 

Според нея, за да стане инфлуенсър, човек трябва да е работил поне 2 години по съдържанието си, без значение дали става дума за видео, текст или снимки.

“В момента страшно много хора решават, че ще стават инфлуенсъри, обаче не могат да издържат, защото това е много труд, трябва и дисциплина”, казва експертката.

И дава пример с Христо Блажев. Още като студент той започнал блога си за книги. “Всяка сутрин ставаше в 6 часа, за да напише за новата творба, която е прочел”, посочва тя. Обяснява, че макар почти от самото начало Блажев да е получавал книгите от издателите, не е бил длъжен да ги хвали. Ако днес в блога си той похвали някоя творба, тиражът ѝ непременно ще се вдигне, казва Томс и добавя, че от няколко години Блажев е и зам.-главен редактор на издателство “Сиела”.

Голямата аудитория обаче невинаги води и до отношения с брандове, тъй като не всеки има таланта да изкарва пари от славата си.

Дори Емил

Конрад внимавал много в

началото на кариерата си

да не се замесва с марки. Първия цикъл от славата си затваря с книгата “Нещата, на които не ни учат в училище”. Издадена през 2015 г., тя предизвика истинска истерия сред подрастващите фенове и фенки на влогъра, които се тълпяха на опашки, за да се сдобият с книгата и да се снимат с любимеца си. Днес той вече има издадени няколко заглавия. 

И докато Конрад има годишен договор, повечето инфлуенсъри у нас не са толкова напреднали, казва Томс.  Според платформата и типа на влияние те може да получават безплатно подаръци и/или суми от 50 до 500 лв. за публикация.

Най-често пък при т.нар. бюти блогърки, пишещи за козметични продукти например, отношенията са неформални. “Проблемът е, че голяма част от тях са тотално безкритични. Например днес пише за един крем, който е получила безплатно, утре за друг. Не я притеснява това, че те са с различен ценови клас и нямат база за сравнение”, казва Томс и пояснява, че говори за по-малко утвърдени блогърки, които нямат много опит. Имало дори парадокси, като момиче да напише “Ами аз не съм го пробвала този крем, но мисля, че е страхотен”.

И докато бюти блогърките описват козметиката, която ползват, популярните в инстаграм момичета качват снимки на тоалетите си. В описанието е посочено кой елемент от тоалета ѝ каква марка е. “Най-често момичето е получило безплатно дрехите и обувките. Ако е по-напреднала, ще вземе и пари за публикацията”, пояснява Жюстин. По думите ѝ цените за пост варират между 50 и 500 лв. според популярността на инфлуенсъра и са строго индивидуални. Често се случва и самите момичета да искат от марките дрехи, за да ги популяризират.

При мъжете фитнес инструктури също има няколко утвърдени и по-популярни инфлуенсъри. Те качват снимки на хранителни добавки, с които имат отношения. Ако пък използват не инстаграм и фейсбук, а основно блога си, то

често е сложен и линк към

сайта на производителя,

от който човек да може да си поръча суплемента.

Добавянето на хипервръзка обаче е въпрос на договорка. Някои брандове дори уточняват с инфлуенсърите си какви хаштагове да слагат, но всичко е индивидуално, пояснява преподавателката. Посочва, че почти всички ползват няколко канала, а един е основният им - например Емил Конрад се изявява най-вече в ютюб, но има профили и в инстаграм, фейсбук и други.

Няколко компании дори искали от блогърите да пращат предварително текстовете си за одобрение. Затова и инфлуенсърите не се съгласили и отказали да работят с тях.

Според мнозина е проблем, че инфлуенсърите у нас не казват директно, че имат рекламни отношения с марките. Социалните мрежи нямат такива изисквания, а казусът с КЗК и Кожухаров засега е единствен. В Германия обаче интернет звездите са длъжни да отбележат с хаштаг, че определен пост е рекламен, за да не подвеждат аудиторията си. Според Томс е по-добре, че в България няма такива изисквания. Случвало се и в традиционните медии, защо да се задължават блогърите, пита тя.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Разглеждат отделно финансовите отчети, облекчават фирмите при вписванията

През 2018 г. забавянето било преодоляно чак през октомври Годишните финансови отчети на фирмите ще се разглеждат отделно от другите заявления. Това предвиждат обявени за обществено обсъждане промени в закона за Търговския регистър. Това се отнася и за декларациите, които се подават от фирми без дейност. От 1 януари 2018 г.

Украйна и Израел се споразумяха за свободна търговия

Украйна и Израел подписаха междуправителствено споразумение за създаването на зона за свободна търговия. Официалната церемония се състоя днес в Ерусалим и бе предавана пряко по украинския "Канал 5", съобщи ТАСС. Президентът на Украйна Петро Порошенко заяви преди подписването, че споразумението ще доведе до подобряване на живота на народите на

България е трета в ЕС по нисък дълг и втора по излишък в бюджета

България запазва третата си позиция за най-ниско съотношение между държавен дълг и брутен вътрешен продукт (БВП) сред страните от Европейския съюз (ЕС). Това показват данните на Евростат за третото тримесечие на 2018 г. За месеците от юли до септември задълженията са 23,1% от брутния продукт. За сравнение за същия период на миналата година

Франция глоби "Гугъл" с 50 млн. евро заради неправомерна обработка на лични данни

Франция глоби "Гугъл" с 50 млн. евро заради нарушения на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR), предаде "Дневник". Според отговорния орган компанията обработва неправомерно данните на потребителите – тя не им дава достатъчна информация за целите си; когато има информация, тя е трудно достъпна и неразбираема; и полученото по този начин

При “Енерго-Про” електромерите са отчетени коректно

Потреблението на клиентите на “Електроразпределение Север”, част от групата “Енерго-Про Варна”, е отчетено коректно. Това констатираха проверяващите експерти на Комисията за енергийно и водно регулиране и Министерството на енергетиката по време на проверка през изминалата седмица, съобщават от компанията.

Международният валутен фонд: По-ниски цени на петрола през тази и следващата година

Международният валутен фонд понижи прогнозите си за цените на петрола през 2019 и 2020 година. Прогнозата е публикувана в доклада World Economic Outlook, предаде БНР. Според нея през 2019 година цените на суровината ще се понижат до $58,95 при средна цена за 2018 година $68,58. За 2020 година Фондът прогнозира цена от $58,74 за барел.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

3,8% ръст на рекламата през 2019 г., 6,9% - за България

Дигиталните медии отново най-важни за глобалните рекламни инвестиции Два пъти по-голям ръст на рекламата в България, отколкото по света - това предвиждат пазарни анализатори за 2019 г. Звучи оптимистично, макар че очакваната прогноза е, че растежът ще е по-малък, отколкото е бил през 2018 г. Рекламните инвестиции в световен мащаб се очаква да се

“Спящите акции” втора серия

Държавата прави нов опит да ги раздвижи Бонови книжки, собственост на над 2,5 милиона души за 2-3 млрд. лв. да излязат от регистрите на Централния депозитар, да започнат да носят доход на притежателите си и да раздвижат капиталовия пазар. Това е идеята, записана в Концепция за личните сметки, която финансовото министерство обяви за обществено

Показват дрон пръскачка на агроизложение в Пловдив

Комплексни решения за селското стопанство предлага международната изложба "Агра 2019", която ще се проведе от 20 до 24 февруари в Пловдив. Тя ще бъде по-мащабна от миналогодишната, тъй като изложителите ангажират по-големи площи, за да представят повече новости в бранша. Компаниите от света на агробизнеса променят тренда на предлаганите изделия.

Как се купува реклама с програматик

Не просто реклама за всички, а само за онези, които имат нужда от нея в точно определен момент - това е един от най-новите начини за дигитално и автоматизирано купуване на реклама, наречен програматик. И тъй като все още е нещо ново и недобре познато, “Диджитъл маркетинг груп” организира втора конференция с български и чужди специалисти - The

Фитнес център подготвя шампиони по културизъм

Треньорите изготвят хранителни и тренировъчни режими Фитнес в Добрич подготвя шампиони по културизъм на световно ниво. За това разказва Деян Роев, който е един от собствениците на спортните зали My fitness. Със съдружника му Станимир Стоянов отварят първата зала през 2011 г. Роев споделя, че в основата на успеха им е екипът от хора,

Канадска компания щяла да сее коноп у нас. Министерство на здравеопазването: Не са ни искали разрешение

Kанадската компания International Cannabis Corp (ICC) обяви в края на 2018 г., че е сключила обвързващо споразумение за придобиване на фирмата Balkan Cannabis Corp., която твърди, че контролира в България терени от общо 15 хиляди хектара (150 000 декара) за производство и преработка на канабис, включително за медицински цели.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber