Учени наблюдаваха за първи път как се образува северно сияние

https://www.24chasa.bg/novini/article/6720322 Учени наблюдаваха за първи път как се образува северно сияние Учени наблюдаваха за първи път как се образува северно сияние www.24chasa.bg

Учени наблюдаваха за първи път пряко как се образува пулсиращо северно сияние, при което се виждат ярки петна, а не удължени дъги на небосклона на зазоряване, съобщи в. "Индипендънт".

Това сияние се вижда от десетки стотици километри и се оформя на около 100 км над земната повърхност. Макар и механизмите зад него да са относително познати на специалистите, поредицата събития, които го предизвикват, досега бяха демонстрирани само теоретично, предаде БТА.

Екипът на проф. Сатоши Касахара от университета на Токио за първи път наблюдава пряко разпръскването на електроните от хоровите вълни, което насочва частиците в земната атмосфера. Този поток от електрони е достатъчно силен, за да генерира пулсиращо сияние.

Специалистите отдавна мислят, че пулсиращите полярни сияния са резултат от електрони в магнитосферата, които взаимодействат с т.нар. "хорови вълни". Прекъсващите хорови вълни - естествени осцилации във външната магнитосфера, предизвикват пулсиране в потока от електрони и ги разпръскват. Според моделите заради разпръскването електроните "валят" в горната атмосфера и резултатът е сиянията, които се наблюдават от земната повърхност.

Преди работата на проф. Касахара и колегите му не беше известно дали тези теории са верни. По-специално учените не знаеха дали хоровите вълни са достатъчно мощни, за да възбудят електроните и да ги насочат към атмосферата. Явлението беше трудно за измерване, защото традиционните сензори не можеха да разграничат навлизащите в атмосферата електрони от реещите се наоколо.

За да преодолеят този проблем, японските учени разработиха специален сензор и го монтираха на спътника ERG "Exploration of Energisation and Radiation in Geospace", който може да наблюдава точното движение на електроните в полярното сияние.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Астронавти на НАСА включиха електрозахранването на нов модул за скачване на МКС

Астронавтите от НАСА Ник Хейг и Андрю Морган, които днес излязоха от Международната космическа станция /МКС/ в открития космос, включиха кабелите за електрозахранване към новия модул за скачване към американския отсек "Хармъни", съобщиха световните агенции. Работата на Хейг и Морган по време на "космическата им разходка" продължи 2 часа и 15

Британски палеонтолози откриха в Мароко нов род стегозаври

Палеонтолози от лондонския природонаучен музей са разкрили при разкопки в Мароко най-древните от някога намираните досега останки от представителите на подотряда на стегозаврите, съобщава ТАСС, цитирана от БТА. Агенцията цитира информация на телевизия "Скай нюз". По думите на палеонтолозите откритите фрагменти от древния гущер принадлежат към

Румъния обмисля изключване на "Huawei" от своята 5G мрежа

Румъния би могла да изключи китайския гигант Huawei от бъдещата си 5G мрежа, става ясно от съвместно изявление на президентите на САЩ и Румъния. В документа, подписан от Клаус Йоханис и Доналд Тръмп, се казва, че двете страни ще се стремят да избягват рисковете за сигурността, съпътстващи китайските инвестиции в изграждането на 5G

Астронавтите от НАСА излязоха в открития космос за монтажа на нов модул (Видео)

Астронавтите от НАСА Ник Хейг и Андрю Морган излязоха в открития космос от Международната космическа станция /МКС/ за монтажа на новия модул за скачване на американския сегмент "Хармъни", съобщиха световните агенции. Операцията се предава на живо от орбиталната станция и от Центъра за космически полети "Джонсън" в гр

Потребителите на Douyin и Tik Tok са похарчили рекордните 11,7 млн. долара през юли

Китайското приложение за кратки видеа и задграничната му версия Tik Tok поставиха нов рекорд за юли. Разходите на потребителите в тези платформи са достигнали 11,7 милиона долара, с 290% ръст спрямо същия период на миналата година, съобщава "Радио Китай". Статистка на платформата за анализ на данни Sensor Tower показва

Рекордно топене на ледовете в Гренландия

Освен в международните отношения, Гренландия предизвиква тревоги и в научните среди. Изследователи търсят причините за бързото топене на ледовете на огромния остров, предава Нова тв. Това лято са отчетени рекордни жеги и невиждано досега топене на гигантската ледена покривка. Само за 5 дни са изчезнали над 58 милиарда тона лед.

Черна дупка погълна неутронна звезда и предизвика вълни във време-пространството

Астрономи станаха свидетели на космическо събитие, което не са наблюдавали досега. Миналата седмица уреди на Земята засякоха огромни гравитационни вълни във време-пространството, които сочат, че черна дупка на милиони километри от нашата планета е погълнала неутронна звезда, съобщи bTV. Неутронната звезда, както и черната дупка

Световното първенство по електронни спортове DotA2 2019 стартира в Шанхай

Световното първенство по електронни спортове „The International DotA2 Championships 2019", известно още като „TI9", стартира в Шанхай този вторник, съобщава "Радио Китай". Като един от най-големите шампионати в сферата, неговият награден фонд възлиза на 33 милиона долара, 45,5% от които ще бъдат връчени на крайния победител

Учени: Климатична катастрофа може да доведе до гибелта на много хора

Повишаването на средните глобални температури с 2 градуса Целзий в сравнение с тези през доиндустриалната епоха ще доведе до опасни и продължителни горещини, суша и проливни дъждове, съобщи сайтът "Физ.орг", цитиран от БТА. Продължителните екстремни климатични условия могат да предизвикат масова гибел на хора

Учени хранят коали в Австралия с капсули с фекалии, за да ги спасят от изчезване

Как да бъдат спасени гладни коали, които са застрашени от изчезването на естествения им хабитат и любимата им храна? Отговорът на този въпрос е като привикнат да се хранят с фекалии, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Австралийски учени накарали коали да се хранят с фекалии под формата на капсули, за да променят микробната флора в червата им.

Хора са пътешествали из евроазиатските степи преди 45 000 години