Фирмата доста се продъни, след като попадна в ръцете на синовете му
Старият патриарх на най-цветната компания в света се връща на бойния фронт. На 82 години Лучано Бенетон слиза от яхтата, с която доскоро обикаляше света, за да се наслаждава на парите и пенсията си, и поема отново управлението на фирмената лодка.
Както се оказа, тя е доста продънена, след като попадна в ръцете на синовете му. И не само – от години марката, станала прословута в света с колорита от ярки цветове, изглеждаше като потънала в прах и сивота. Тя
губеше все
повече пазари,
тъй като се мъчеше да им пласира продукти, които нямаха нищо общо с имиджа на United Colors - “Обединените цветове”.
Ядосаният от ситуацията основател на марката сега взема отново кормилото в ръце заедно с 2 години по-малкaта си сестра Джулиана.
“През 2008 г. оставих компанията с печалба от 155 млн. евро. Сега я поемам с пасиви от 88 млн. евро за 2016 г.”, изплака Лучано Бенетон в интервю за в. “Република”.
“Докато другите по света ни имитираха, United Colors гасяха цветовете си. Магазините ни, които бяха пълни със светлина, сега са тъмни и тъжни като в комунистическа Полша. Спряха да правят пуловери. Това е все едно да спрете водата на един акведукт. Видях в магазините ни
палта, наподобяващи
руски военни балтони
с широки рамене и мръсносиви на цвят.”
За новия ренесанс, за който се готви в “Бенетон”, Лучано е извикал отново своя гуру – 75-годишния Оливиеро Тоскани. Това е фотографът, който с ефектните си кампании за комуникация беше превърнал в миналото “Бенетон” от фабрика за пуловери в свят с хиляди лица. Скандалните и предизвикващи полемики кампании на Тоскани направиха от “Бенетон” модел, който да се следва, калейдоскоп от цветове, вкусове, култури и хора с различни цветове на кожата.
Всичко това, градено с години, беше обаче обилно посипано с патина и прах, след като възрастният Лучано предаде компанията на наследниците си. Те се концентрираха в страничен доходоносен бизнес, включващ инвестиции в летища, магистрали, ресторантьорство, финанси, и
зарязаха основния
бизнес – веселите
пуловери
Фамилният холдинг под ръководството на втория син на Лучано – Алесандро, се превърна в империя с 12 млрд. евро годишен оборот и с 64 000 служители по света. Това стана, след като Алесандро Бенетон си даде сметка накъде духа вятърът на финансите. Той остави кормилото на “Бенетон” в ръцете на външни мениджъри, които нямат нищо общо с фамилията, и обърна поглед към други хоризонти. За патриарха Лучано обаче всичко това беше като удар по шестото му дете, за каквото смята създадената от него компания. Затова, след като раздаде шамари наляво и надясно и уволни доста от хората по върховете, той сграбчи здраво волана на марката и натисна газта.
Оливиеро Тоскани също изрита всичко загнило, натрупало се около “Бенетон”, и освободи място за новата си кампания за пролет-лято 2018. За да я направи, отиде в “Джамбелино”, народен квартал в Милано, и снима в едно училище 28 деца от 13 националности и 4 континента. “Това не е бъдещето, а настоящето”. Така Тоскани
залага на
революцията на
днешния ден,
свързана с
голямата миграция
към Италия и ЕС.
“Тръгваме от интеграцията. Това са хилядите, които са рискували живота си и този на децата си за по-добро бъдеще. Между тях може да има и престъпници, но има и идеи, страст и много смелост. “Бенетон” има нужда от това”, казва Тоскани.
Започва като
продавач в магазин
за платове
Лучано Бенетон се ражда преди 82 г. в Тревизо, Северна Италия. Въпреки че фамилната компания “Бенетон” е основана заедно с братята му Джилберто и Карло и със сестра му Джулиана, именно Лучано е човекът с нюх, на когото се дължи успехът ѝ.
Лучано е големият син на Роза и Леоне Бенетон, който навремето печели от отдаването на автомобили и велосипеди под наем. Когато баща му почива, Лучано е едва на 10 г. Оставя училището и започва работа в магазин за платове. Няколко години по-късно сестра му Джулиана му поръчва да изработи пуловер по мярка, като единственото условие е да е жълт. За онези времена това е нещо необичайно, тъй като родителите не обличат децата си с ярки цветове. Въпреки това обаче много познати на семейството започват също да си поръчват жълти пуловери. Младият Лучано си дава сметка, че може да
инвестира в ярките
цветове, които да
станат отличителен
белег
на търговския продукт.
През 1965 г. четиримата братя и сестра Бенетон отварят първия магазин на фамилната марка в Понцано Венето, малко италианско градче в област Венето. Идеята на Лучано е да отворят магазини в центровете и в най-елегантните части на градовете. За да разшири мрежата си, фамилията Бенетон за пръв път в Италия въвежда и модела на франчайзинг. През 1971 г. Бенетон отваря магазин и в столицата на модата – Париж.
Моделите на пуловерите са семпли, направени са обикновено от вълна, но цветовете им винаги са ярки. През 1974 г. Лучано Бенетон купува марката Sisley, която става част от компанията майка. През 1980 г. “Бенетон” дебютира с магазин и в Ню Йорк. Малко след това патриархът Лучано, президент на групата, си дава сметка, че спортът може да се окаже чудесен метод за интернационализирането на марката.
“Бенетон” влиза
и във Формула 1
– ражда се тимът “Бенетон Формула Лимитед”, чийто шеф е Флавио Бриаторе.
Именно Бенетон лансира кариерата на Михаел Шумахер. Скудерията на “Бенетон” е спечелила 27 гранпри в 260 състезания. Групата се лансира и в сферата на ръгбито и баскетбола, където също купува клубове.
Години по-късно се ражда и “Фабрика” - центърът за изследвания в сферата на комуникациите, графиката, фотографията, киното. През 1999 г. групата прави друга успешна стъпка – влиза в компанията за магистралите в Италия, а после в “Оливети” и “Телеком”. През 2000 г. обаче напуска Формула 1.
След серията успехи идва 2006 г., когато по случай 40-годишнината от основаването на марката Лучано Бенетон решава да я предаде в ръцете на сина си Алесандро. Днес марката присъства в над 120 страни.
Лучано Бенетон има и политическа биография – той е бил сенатор от Републиканската партия. Баща е на четири деца, родени между 1962 и 1969 г. от съпругата му, както и на син от връзката си с италианска бизнесдама.