При българското
председателство
на ЕС решават за
два регламента
Ръководителите на полети да се разписват индивидуално, че ще участват в стачка.
За спирането на работа на авиодиспечерите да се уведомява 14 дни предварително. Да бъдат осигурени прелитанията над държавите членки, засегнати от стачки.
Да се избягва
стачкуването в
пиковите периоди
на въздушен трафик
Това предложи Европейската комисия на Европарламента в пакет от мерки, наречени “Отворена и свързана Европа”.
Битката за тези промени ще се водят по време на българското председателство.
Мотивите на комисията са, че от 2005 до 2016 г. са били анулирани 243 660 полета и са засегнати 27 млн. пътници заради стачки на ръководители на полети. Разходите за авиокомпаниите са били над 1 милиард евро заради забавяне на полетите.
Комисията има подкрепата на асоциацията “Авиокомпании за Европа”. Реакцията на Европейската конфедерация на профсъюзите и на Европейската транспортна федерация обаче е силно против. Те
виждат в тези
предложения
ограничаване на
правото на стачка
Турбулентните времена за авиацията през последните години принудиха и ЕК да се погрижи за интересите на авиокомпаниите и за правилата за конкуренция с превозвачи от трети страни.
Възловият момент е дали компаниите от трети страни са субсидирани и подпомагани от държавата си, дали имат привилегии по местните летища.
Еврокомисията заявява, че в европейското небе и по европейските летища има еднакви и недискриминиращи правила за всички авиокомпании независимо кой откъде лети. Тя изисква и такива правила към европейсктите авиопревозвачи.
Според нея няма международни стандарти в рамките на Световната търговска организация и Международната организация за гражданска авиация, която обхваща достъпа до авиопазарите.
Затова тя предлага да се промени еврорегламентът за защита на конкуренцията във въздушния транспорт. Предлага ЕК да има право на разследване за нарушаване на правилата на конкуренцията при жалба от авиокомпании от Евросъюза. След това при установено неконкурентно ценово предимство да има право
да налага финансови
санкции на
авиопревозвача
от трета страна
Те да са адекватни на щетите, претърпени от европейския превозвач, и да са временни, докато се премахне нечестното поведение.
Предложеният регламент ще има предимства за пътниците, промишлеността и икономиката на ЕС като цяло.
ПО ТЕМАТА: