В следващите 2 години събират тази дейност на чиновниците в 10 центъра
Реформа на администрацията, която може да намали чиновниците с 1/3, ще представят днес вицепремиерът Томислав Дончев и шефът на Световната банка за България Тони Томпсън.
Намаляването на чиновниците ще стане чрез въвеждането на т.нар. споделени услуги в администрацията. Това означава, че не всяко ведомство ще има свои счетоводители и специалисти човешки ресурси, а ще се ползват централизирани структури за тази цел.
Именно със счетоводителите и управлението на човешките ресурси в администрацията ще започне реформата според изработен от Световната банка план.
След това ще
се прехвърли
и върху IT-тата на
администрацията
Идеята е да се намали общата администрация и съответно разходите за издръжката ѝ, обясниха от Министерския съвет пред “24 часа”.
В момента всяка една структура, дори най-малките поделения в страната, имат свои счетоводители и специалисти човешки ресурси. Те получават заплата за цял месец работа, а всъщност не са достатъчно натоварени. Заради това тези звена ще бъдат закрити, а част от чиновниците в тях ще бъдат включени в новите центрове за споделени услуги. В тях счетоводителите и специалистите по човешки ресурси ще бъдат по-натоварени, тъй като ще отговарят за повече хора.
В момента например Министерството на здравеопазването има структури във всичките 28 области на страната. И всяка от тези регионални здравни инспекции си има свои счетоводители, свои специалисти по човешки ресурси, свои компютърни специалисти. Подобно е и при образователното министерство, което има 28 регионални управления, Агенцията за социално подпомагане, бюрата по труда и Главната инспекция по труда също имат поделения в цялата страна. Всяка от 28-те служби по земеделие също поддържа собствено счетоводство, собствени чиновници за личния състав и собствени IT-та, обясниха запознати с плана за въвеждане на споделените услуги. По-евтино щяло да излезе управлението на тези регионални структури да е на едно място.
В момента
България е
единствената
държава в ЕС,
която прилага
този скъп модел
всяко ведомство да си има собствено счетоводство и управление на персонала, показва проучване на Световната банка. В Германия например има специална агенция, която предоставя споделени услуги на отделните ведомства. В Австрия са обединени наемането и обучението на персонала и обществените поръчки.
Планът на правителството и Световната банка е до края на 2018 г. да заработят поне 2 централизирани звена за споделени ресурси, а реформата да приключи през 2020 г., когато ще са вече 10.
Идеята е звената за счетоводство и управление на човешките ресурси в териториалните поделения и агенциите да бъдат закрити, а тяхната работа да се върши от чиновниците в ресорното министерство.
Според анализа на банката това ще доведе до спестяване на средства за заплати, но и до по-добра работа, защото
чиновниците в
София били
по-добре
подготвени
В момента общата администрация, по-голямата част от които са именно счетоводителите и специалистите по управление на персонала, стига 25-30% от общия състав на чиновниците, или 1/3.
Едва ли всички ще бъдат съкратени, но от свиването на тези бройки ще има чувствително намаление на общия брой на чиновниците, коментираха запознати с плана за въвеждане на споделените услуги.
98 342 са били
чиновниците в
България в края
на миналата
година
по данни от доклада за състоянието на администрацията, който прави Министерският съвет.
56 823 пък са работили в структури на изпълнителната власт - министерства, агенции и техните териториални структури. Именно от тях ще започне внедряването на споделените услуги. Ще бъдат засегнати и работещите в териториалните структури 6821 души.
Все още не е ясно точно колко хора ще бъдат съкратени от тези 30%, които в момента представлява общата администрация.
Със сигурност обаче териториалните звена ще бъдат намалени с тези бройки.
Все пак при счетоводителите във всяко малко ведомство ще трябва да остане по един човек на място. Това се налага заради системата на двойния подпис, която предвижда българското законодателство. При управлението на човешките ресурси обаче системата ще бъде изцяло централизирана.
65% от
чиновниците
работят в
териториалните
звена
според концепцията за въвеждането на споделените услуги, която бе подготвена още при второто правителство на Бойко Борисов от тогавашната вицепремиерка Румяна Бъчварова.
Впоследствие нейният проект бе продължен и от служебния кабинет на Огнян Герджиков, който сключи договор за 2,5 млн. лв. със Световната банка, за консултантски услуги.
Общо териториалните звена на администрацията надхвърлят 2000 структури.
На втори етап ще бъдат закрити и отделите, които в момента има всяко ведомство за компютърно обслужване. Предложението е то
да бъде поето
от Държавната
агенция
“Електронно
управление”
В последните години IT специалистите са най-бързо растящите като бройка в администрацията. Броят на държавните компютърни специалисти варира между 2600 и 3600 души.
Според данните от доклада за състоянието на администрацията през миналата година 20 ведомства са поддържали цели компютърни дирекции, още 36 имат отдели, а 274 административни структури имат поне по един IT специалист на заплата.
198 ведомства пък са дали компютърните си системи на абонаментна поддръжка.
8 млн. лв. на година губят станциите на властта, мислят как да ги изкарат на печалба
8 млн. лв. на година е загубата от поддържането на ведомствени почивни станции и бази. Общо държавата разполага с над 100 обекта, в които почиват чиновниците. Това показва доклад на Министерския съвет.
Как почивните станции на властта да излязат на печалба и в същото време да останат като социален бонус за чиновниците, ще трябва да измисли Световната банка. Това също е включено в консултантския договор.
Засега експерти на банката са обиколили почивните бази, повечето пъти като “тайни клиенти”, научи “24 часа”. Целта на тези проверки е да се види къде има проблем в обслужването, за да може да се подобри и те да станат по-привлекателни за чиновниците, но да привличат и туристи, които не работят в администрацията. Ведомствените станции бяха отворени за граждани още през 2009 г. по нареждане на премиера Бойко Борисов. Повечето от тях обаче не са атрактивни за обикновените туристи. Чиновниците също ги избягват, като според проучване на правителството само 7% от чиновниците ползват ведомствените станции.
Световната банка трябва да предложи и модел на общо управление на почивните бази. В момента те са отговорност на различните ведомства. Министерският съвет например отговаря за резиденциите и почивните станции. Управлението им обаче е поверено на чиновници от администрацията, които не са заинтересовани да ги направят печеливши.
Засега експертите на банката работят по три варианта за реформа на почивните бази на властта. Първият е да бъдат отделени в търговски дружества, които да се самоиздържат. Вторият е да се аутсорсват към туристически компании, а третият е приватизация.
Анализът ще обхване както резиденциите с представителни функции като “Бояна” и двореца “Евксиноград”, така и малки и порутени бази.