Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

В МУ-Варна над 1600 чужденци намират отлични условия за обучение, наука и професионална реализация

Д-р Екатерина Бомерт – специализант и докторант във Варна, участва в екипа, разработил първия биопродукт у нас за лечение на роговица. Д-р Щефан Баарфус - асистент в катедрата по психиатрия на Медицински университет – Варна и практикуващ специалист в клиниката по психиатрия в Университетската болница „Св. Марина“ във Варна.

Студентите от специалност ”Социален мениджмънт” – с широки възможности за професионална реализация

Хуманната специалност на ТУ-Варна с обучаваща катедра „Социални и правни науки” е класирана в челната тройка на рейтинга на висшите учебни заведения в България за направлението „Социални дейности”. От създаването й през 2007 година до сега с тази специалност са дипломирани над 500 социални работници.

ТУ - Варна и нанотехнологиите - новата индустриална революция

Катедра „Електротехника и електротехнологии” спечели отличие по време на традиционния Месец на науката в Технически университет – Варна за проекта „Подобряване на характеристиките на тоководещи шини на комплектни комутационни устройства, чрез нанасяне на многослойни покрития“. Каква практическа същност и усилия на перподаватели и студенти се крият

Бъдещи дизайнери от ТУ – Варна майсторски съчетават естетика и функционалност в силикатни форми

Третокурсниците от специалност „Индустриален дизайн“* подредиха представителна изложба „Дизайн на силикатни форми“ в арт галерията на ТУ – Варна. В експозицията са показани графики и скици като етапи от работата и завършени проекти – витражи, декорация върху фаянс и обемни изделия от стъкло с декоративен елемент,

МОН готви 17 национални програми за развитие на образованието за 76 млн. лева

За 2019 г. Министерството на образованието и науката подготви 17 национални програми за развитието на образованието за около 76 милиона лева. Четири от програмите са изцяло нови, но в някои от програмите има нови модули и дейности, съобщи на пресконференция заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова и добави,

ТУ – Варна във времето на автомобилното технологично надграждане

Високите технологии - не само белязаните със знака IT, станаха основна характеристика на последните десетилетия. Автомобилната промишленост също е сред секторите, които често минават в скоростната лента на технологичната надпревара. Но техниката, колкото и да е съвършена, си остава терен с много рискове за неподготвените и неспазващите

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Родители: Училището става интересно с видеоуроци (Видео)

В България дигитални учебници няма, програмата пък не е от 21-и век Видеоуроците ще направят училището интересно и полезно за децата. Около това мнение се обединиха родителите от над 20 училища, които участваха в третата дискусия от инициативата „Образование 4.0“ на „24 часа“ и „Виваком“. Преди разговора на родителите такива се проведоха и с

Заниманията по интереси на учениците ще се предлагат в електронна платформа до 28 януари

Въвеждат се нови регламенти, свързани със заниманията по интереси и финансирането им в държавните и общинските училища със средства от бюджета. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката. Промените в наредбите за приобщаващото образование и за финансирането на институциите предвиждат заниманията да се организират в

Махат модулите от малката матура след 7-и клас

920 лв. става стартовата заплата на начинаещ учител Изпитът след 7-и клас вече няма да се провежда на два модула - задължителен и по желание, а ще е цялостен. Първата част беше задължителна заради националното външно оценяване, а на втората се отговаряше по желание за кандидатстване в елитна гимназия.

Обучението в Технически университет – София – гаранция за успешна професионална реализация

В наши дни висшето образование не е просто достатъчно условие, а една от многото задължителни предпоставки за успешна професионална реализация. Това е ясно очертана тенденция, не само в България, но и в световен мащаб. Все по-лесният достъп до висше образование, наличието на широк избор от специалности,

Георги Апостолов, координатор на Центъра за безопасен интернет: Деца помагат на деца да се пазят в интернет с програмата „Киберскаут”

Мрежа от над 1200 деца в цялата страна е на разположение на техните връстници при проблем в интернет благодарение на обучителната програма на Националния център за безопасен интернет и Теленор - Какво представлява програмата „Киберскаут“ на Националния център за безопасен интернет и Теленор? - За вече 13-те години работа на Центъра за безопасен

Проф. Веселин Благоев заместник-ректор на Висшето училище по мениджмънт, Варна: Обучението при нас и във Великобритания е с еднакво качество имаме

Най-висок индекс на намиране на работа на завършилите „Администрация и мениджмънт“ студенти за 2017 - Проф. Благоев, висшето училище по мениджмънт заема челни места в различни класации по показатели за качество на учебния материал, международна ориентация, студентска мобилност и т.н., как постигате тези успехи?

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber