Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Церемония по завършване на Международния факултет на University of Sheffield, се проведе в Солун

Кметът на Солун, Янис Бутарис, и писателката Виктория Хислъп, получиха почетни дипломи Стотици завършили University of Sheffield от целия регион получиха своите дипломи на тържествена церемония на международния факултет CITY College. Церемонията се проведе в Солунската концертна зала, следвайки същата академична процесия както церемониите на

197 абсолвенти от Електротехническия факултет получиха дипломите си за висше образование

В навечерието на студентския празник на тържествена церемония в Община Варна бяха връчени дипломите на 117 бакалаври и 80 магистри от випуск 2018 на Електротехническия факултет на ТУ – Варна. Сребърни значки на ТУ – Варна за отличен общ успех от следването и държавните изпити получиха 12 абсолвенти - десет от ОКС „бакалавър“ и двама от ОКС

ТУ – Варна отличи изявени студенти и преподаватели в навечерието на студентския празник

В навечерието на 8 декември беше спазена традицията в Технически университет – Варна всяка година преди студентския празник академичната общност да се събере в зала 114 за тържественото награждаване на студенти с отличен успех и постижения на национални олимпиади, конкурси и състезания в различни области на науката, изкуството, предприемачеството,

В Джулюница решават задачи на таблети и пазят в клас ковчеже на приятелството

Училището в лясковското село е единственото иновативно в област Велико Търново - в него няма отпадащи ученици Има класове “Изследователи”, “Всезнайковци”, “Пазители на историята” Министерството на образованието и науката събра в понеделник повече от 800 представители на училищата, университетите, бизнеса и родителски организации на първия

С 3D образи на Земята и Луната физиката става забавна в час

С 3D изображения на планетите и спътниците уроците по физика стават интересни и забавни за децата в пернишкото ОУ "Св. Иван Рилски". В него дигиталните иновациите са заменили скучните учебници. Децата имат комбинирани уроци по химия, физика и биология, за да могат по-лесно да усвояват материала чрез иновациите - тоест микро и макро космоса- от

Платформа оценява дигитализацията на училищата

Учители и ученици могат да си направят оценка на дигиталните си умения чрез платформата SELFIE. Тя е разработена от Европейската комисия и бе тествана пилотно от министъра на образованието Красимир Вълчев и заместничката му Деница Сачева в столичното 137-о СУ “Ангел Кънчев”. Платформата оценява дали учителите преподават дигитални умения,

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Един от най-предпочитаните университети в Италия за бизнес, мениджмънт и международни отношения - Universita Cattolica del Sacro Cuorе, кани българските кандидат-студенти на своята презентация в София на 21 ноември от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ (бивш „Кемпински“). БЕЗПЛАТНА РЕГИСТРАЦИЯ! Елитната школа заема челна позиция за професионална реализация

Стипендии за обучение в по хотелиерство и туризъм в Швейцария

Четири от най-добрите колежа по туризъм и хотелски мениджмънт в Швейцария, обединени в Swiss Education Group, организират серия от семинари на тема: „Обучение в Швейцария – път към успешна кариера в хотелиерството и туризма“. Събитието е организирано съвместно с агенция за образование „Скай Лайнс“ и ще се проведе в следния график: - 15.

Деница Сачева: 294 училища у нас са със статут на иновативни, 100 повече от 2019 г.

Иновациите са задължителна част за българското образование, защото очакванията от страна на бизнеса, родителите и децата са огромни. За целта са нужни хора като вас, отворени към новото, които не се страхуват да експериментират. Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева при откриването на майсторския клас "Иновации в

Депутатът Станислава Стоянова: 9 100 ученици са върнати обратно в клас

Заради натрупани отсъствия са спрени помощите за деца на повече от сто хиляди семейства 1 239 екипа у нас са ангажирани със съвместната работа по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. На територията на страната това са общо 10 030 учители, директори, социални работници,

МОН въвежда асистиращи технологии за приобщаващо образование до 2 години

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование,

Възражение на доклада на комисията по академична етика към Министъра на образованието и науката

С промените в Закона за развитие на академичния състав в Р България от месец май т.г. бяха въведени редица законови норми, касаещи констатирането и санкционирането на плагиатството в научните трудове на преподавателите. На тяхна база бившият Ректор на ТУ-Варна – проф. Фархи и бившият Ръководител на Центъра за развитие на академичния състав в

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber