Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

ЧЕЗ стартира кампанията по набиране на стажанти за 2019 година

Срокът за подаване на документи и събеседване е до края на месецюни ЧЕЗ стартира набирането на кандидати за стаж през лятото на 2019 година. До края на месец юни е срокът за подаване на документи и събеседване. Над 60 ученици, студенти и дипломанти ще получат възможност да станат част от екипите в компаниите от Групата на ЧЕЗ в България през

Дни на отворените врати в Техническия университет следващата седмица

Какво е усещането на управляваш кораб през фарватера на Варненското пристанище? Как новите технологии помагат на битката с най-коварните болести? Може ли да оцелее човек при силно земетресение? На тези и на много други въпроси, които провокират любопитството им, ще получат отговор посетителите на Техническия университет във Варна по време на Дните

Бизнес обучение в цял свят с Пощенска банка

MBA, EMBA и Advanced management са само част от програмите, които банката финансира Целеви потребителски кредит за бизнес обучения в цял свят, без аналог на пазара у нас, предлага Пощенска банка от този месец. С него могат да се финансират таксите по различни програми като Master of Business Administartion,

Музеят на Чудомир и Природонаучният музей в Пловдив с нов модерен и дигитален облик

Благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“, светът на науката и изкуството вече е много по-интерактивен и интересен Музеят на Чудомир в Казанлък и Регионалният природонаучен музей в Пловдив са с обновен дигитален облик и нови модерни технологии, благодарение на „Ти и Lidl за по-добър живот“ – най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл

Успешен предприемач стана отново студент в ТУ – Варна

Инженер Желязко Вълев завършва преди 20 години Технически университет – Варна със специалност „Технология на машиностроенето и металорежещи машини”. Днес инж. Вълев е собственик на изключително успешната конструкторска фирма „Вълев” ЕООД. За нейните сериозни изпълнителски и конкурентни възможности е показателен дори само фактът,

Шуменският университет с четири нови специалности

С четири нови специалности в ОКС „бакалавър“ ще стартира новата учебна година в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Специалността Педагогика на обучението по природни науки ще подготвя учители по учебните предмети Човекът и природата, Физика и астрономия, Химия и опазване на околната среда, Биология и здравно образование.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Проф. дтн инж. Цоло Вутов получи почетния знак на ХТМУ

Проф. дтн инж. Цоло Вутов, председател на Научно-техническия съюз по минно дело, геология и металургия, беше удостоен с почетния знак на Химико-технологичния и металургичен университет (ХТМУ). Той беше награден на специална церемония в университета от ректора проф. д-р инж. Митко Георгиев в присъствието на Съвета на ректорите и председателя му

За 8 години са изтеглени кредити за висше образование за 136 993 996 лева

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев внася за разглеждане проект на решение на Министерския съвет за одобряване на максималния размер на новите държавни гаранции за 2020 г. по Закона за кредитиране на студентите и докторантите /ЗКСД/, предава БТА. Предложеният проект на акт има за цел да осигури държавна гаранция за кредитите,

Студенти и докторанти от страната обменят идеи на научна сесия в ТУ - Варна

В Технически университет – Варна за 11 поредна година се провежда Студентска научна сесия. В осем научни секции са представени над 70 доклада и постерни сесии. Организатор е Студентският съвет на ТУ – Варна със съдействието на академичното ръководство и на Община Варна. Форумът се провежда традиционно през пролетта като в него могат да участват

ЧЕЗ даде 6 стипендии на най-успешните ученици от професионални гимназии в Западна България

Конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ се проведе за седма поредна година Шестима ученици от 12 клас на професионалните технически гимназии в Западна България получиха стипендии от ЧЕЗ за учебната 2018-2019 г. в седмото издание на конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“ за ученици. Състезанието се проведе на три етапа,

Бизнес образование на английски език в Барселона - презентация на EU Business School

EU Business School е сред водещите учебни заведения в Европа с кампуси в Испания, Швейцария и Германия. Университетът предлага програми с бизнес насоченост в области като: маркетинг, финанси, бизнес администрация, международен бизнес, предприемачество и др. На 2-ри април от 18.30 ч в хотел „Маринела” ще имате възможност да се запознаете в детайли

Проф. д-р инж. Венцислав Вълчев е новият ректор на ТУ- Варна

Общото събрание избра на свое заседание на 22 март т.г. проф. д-р инж. Венцислав Вълчев за ректор на Технически университет - Варна с мандат 2015-2019 година. Новият ректор спечели изборите с мнозинство от 95 гласа след второ гласуване. На балотажа 52-ма представители гласуваха за втория кандидат - проф. д-р Драгомир Пламенов.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber