Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“,  Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Бизнес и международни отношения на английски език в Италия

Universita Cattolica del Sacro Cuore (UCSC) е най-големият частен университет в Европа и един от най-престижните за обучение по икономика, бизнес науки и международни отношения в Италия. На 27 февруари от 18:30 ч. в х-л „Маринела“ – София, представители на елитната школа ще направят презентация с фокус върху разнообразието от бакалавърски и

СНИМКА: Архив

Работата на педагозите ще се проверява на всеки 4 години

Изпити за учителите на всеки 4 години - това се въвежда с новия Закон за образованието, a проверката ще се случи за първи път тази есен, предаде "Нова тв". Целта е да се подобри качеството на обучението. В системата на предучилищното и училищно образование работят малко над 90 000 педагогически специалисти

"Радио Китай": Китай може, защо САЩ не могат?

"Радио Китай": Китай може, защо САЩ не могат?

Международната общност дава висока оценка на положените огромни усилия от Китай в борбата с епидемията от новия коронавирус. Някои американски политици продължават да критикуват китайските усилия и политическата система и атакуват свободата на словото в страната… На 18-и т.м. китайският посланик в Южна Африка Лин Сунтиен даде пресконференция

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров връчи статуетка “Проф. Стефан Бобчев – основател и първи ректор на УНСС” на катедрата за изключително високи постижения.

УНСС отбеляза 100 г. катедра “Счетоводство”

Катедра “Счетоводство и анализ” учи своите възпитаници да вземат смели решения и да се справят с предизвикателствата, пред които е поставена българската икономика. Това каза председателят на Сметната палата Цветан Цветков, възпитаник на катедрата в УНСС, на тържество по случай 100-годишнината от създаването ѝ

"Кандидатстудентски наръчник" - изтегли от тук безплатно приложението

"Кандидатстудентски наръчник" - изтегли от тук безплатно приложението

Изтегли от тук безплатно приложението "Кандидатстудентски

Когато избирате университет, избирате перспектива!100 години Икономически университет – Варна

Когато избирате университет, избирате перспектива!100 години Икономически университет – Варна

ИУ – Варна е място, където всеки може да намери своята лична причина да придобива мъдрост, смелост и воля за успех Той е модерен, стабилен, проактивен и иновативен университет, който през 2020 г. чества своята 100-годишнина. Девизът му е „С академични традиции в бъдещето!“. Съвременното му развитие се базира върху опита и традициите

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Образование

Медицинският университет в Плевен обяви ранен прием

Медицинският университет в Плевен обяви ранен прием

ВУЗ-ът провежда изнесени кандидатстудентски изпити За първа година Медицинският университет в Плевен (МУ-Плевен) обявява ранен прием в четири бакалавърски специалности – акушерка, медицинска сестра, медицински лаборант, опазване и контрол на общественото здраве. До 21 март кандидатите могат да заявят желанието си за участие в ранния прием

Среща–дискусия в Лесотехническия университет с президента Румен Радев

Среща–дискусия в Лесотехническия университет с президента Румен Радев

Участваха студентите, докторантите, преподавателите и служителите На 12 февруари 2020 г. в Аулата на Лесотехническия университет, се проведе среща – дискусия на студентите, докторантите, преподавателите и служителите от Университета с Президента на Република България г-н Румен Радев. Разисквани бяха въпроси, свързани с климатичните промени

СНИМКА: Архив

Ограничиха възрастта за ръководна длъжност във вузовете до 65 г.

Депутатите ограничиха възрастта за заемане на ръководна длъжност във висшите училища до 65 години с приетите на второ четене промени в Закона за висшето образование, предаде БТА. Според текстовете "на ръководна длъжност не може да бъдат избирани лица, чиято възраст към датата на избора не позволява да изпълнят поне половината от законоустановения

Учи мода, дизайн и визуални изкуства в Италия

Учи мода, дизайн и визуални изкуства в Италия

От 15 до 17 февруари един от най-значимите колежи за мода, изкуство и дизайн в Европа – Istituto Europeo di Design (IED) ще проведе презентации в три български града, а именно: • София – 15 февруари, х-л „Маринела“ /бивш „Кемпински“/, 16:30 часа • Пловдив – 16 февруари, х-л „Тримонциум“ , 16:30 часа • Варна – 17 февруари

Две нови специалности открива МУ-Варна тази година

Две нови специалности открива МУ-Варна тази година

Варненският медицински университет предлага обучение в над 20 различни специалности. Интересът към всички тях е устойчиво висок, а конкуренцията продължава да държи челни позиции, като за едно място се борят 5-6 кандидати. Традиционно най-желаните специалности са „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“

Диана Ковачева СНИМКА: Архив

Омбудсманът към МОН: Отложете с една година промените в "малките матури"

Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев да бъдат отложени за следващата 2020/2021 учебна година предвидените от просветното ведомство промени в Националното външно оценяване (НВО) за учениците след 4-ти клас, съобщиха от пресцентъра на омбудсмана. Омбудсманът мотивира искането си с възникналото

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber