Народът спря да купува

https://www.24chasa.bg/novini/article/6172744 Народът спря да купува Народът спря да купува www.24chasa.bg

Стресът от поскъпване на парно и газ сваля оборота на веригите за Великден

Потребителските разходи са скочили с 20-30% за година, казват експерти

Пролетните поскъпвания на парно, вода, газ и ток се отразяват и на пазара на веригите и магазините за храни и потребителски стоки. Възможно е хората да свият коланите за Великден, коментира Едуард Стойчев, бивш шеф на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Много българи вече се стресирали от очакваните по-високи битови сметки и почнали да харчат по-малко пари за храна. Още повече че тази зима бе съсипваща за семейните бюджети със студеното време и по-високите разходи за отопление. Стресът от поскъпването вероятно ще доведе и до

по-малки приходи за бюджета

от ДДС

заради спада при оборотите. Така решенията на КЕВР ще имат и индиректен ефект върху фиска на държавата.

Все пак не очаквам българинът да се дръпне сериозно от великденското пазаруване, но е факт, че тези поскъпвания създават психологически стрес, заяви още Стойчев. Според него проблемът у нас е, че няма силна статистика, която да отчете подобни тенденции. Също и че държавните институции не успяват да засекат реалното увеличаване на цените. Според представителите на веригите обаче ефектът от стреса заради поскъпването на битовите услуги все още е рано да бъде оценен.

“Възможно е клиентите да станат по-чувствителни и по-интензивно да търсят най-доброто съотношение между цена и качество”, коментира Димитър Спасов, председател на УС на “Кауфланд България”. И допълни, че с предлания асортимент от качествени храни в Kaufland всеки ще намери предложения според възможностите си.

“Ще се въздържа от прогноза за оборота на търговските вериги и пазара като цяло, защото компанията ни няма такава практика. Но що се отнася до оборотите на “Билла”, мога да кажа, че първите 10 дни на април са значително по- добри от съпоставимия период преди миналогодишния Великден.

Това ни дава основание да очакваме ръст и в дните около самите празници”, коментира директорът на “Билла България” Бойко Сачански. Според него причината за това са изгодните цени, които “Билла” предлага на типичните за Великден продукти.

С 20-30% са

скочили

разходите ни

за пазаруване през последната година, всеки го усеща от парите, които дава в магазините, но официалната статистика почти не отчита промяна в цените, коментира пък Едуард Стойчев. Но ако за едни и същи стоки в количката миналата зима потребителят е плащал 100 лв., сега сумата е 120-130 лв.

“Тук не става дума само за храни и сезонни плодове и зеленчуци, а за всички потребителски стоки”, твърди Стойчев.

Той обаче няма обяснение как това се случва, без да се отчита.

“Не е вярно, цените се преекспонират, те са почти постоянни през последните 6 години”, твърди обаче сегашният шеф на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов. Според него поскъпването на парно, газ и вода не би следвало да се отрази на другите стоки и храни.

“Предлагането е по-високо от търсенето, просто у нас няма пазар”, твърди Иванов.

Той очаква, че веднага след Великден на магазините ще се наложи да разпродават много стока, която ще остане заради липсата на достатъчно клиенти.

Затова очаквам и дефлационни процеси след празниците, цените ще започнат да падат, особено на бързо развалящи се храни и зеленчуци, казва Иванов. Според него хубавото на българския пазар е, че има реална конкуренция, която води до стабилност.

Като цяло маржовете са много ниски, но сигурно ще има и някои дребни търговци, които

ще опитат

спекулативно

поскъпване

за Великден, прогнозира Иванов. Според него обаче това ще продължи само в следващите 1-2 дни преди Възкресение. Още повече че ако например търговците решат да оскъпят необосновано агнешкото, много хора ще се пренасочат към рекордно евтиното свинско или рибата.

Ясно е, че поскъпването на ресурсите ще се използва и за опипване на почвата за повишаване на цените на някои храни, но това просто няма как да стане, твърди Иванов. Например изказванията, че хлябът трябвало да поскъпне заради повишението на природния газ, били чиста спекулация. Брашното си стояло на постоянна цена от 77-81 лв./кг през последните 6 години. Цените на газа вече са били и по-високи през 2014 г. от сегашното поскъпване, но тогава хлябът е запазил себестойността си. Това показвало, че и в тази ситуация имало резерви.

Хубавият козунак за Великден с яйца и мляко ще е около 10 лв./кг, колкото беше и миналата година, твърдят експертите от Държавната комисия по стоковите борси и тържища. Цялото агне било 13,16-13,77 лв./кг.

Като цяло цените на храните от 2013 г. насам са постоянни - между 103 и 106 лв. за 28 продукта.

Цените на храните след 2012 г. са с низходяща тенденция от началото на май до края на септември. Нямало причина това да не се случи и тази година.

Разбира се, че повишаване на цените може да има при някои нишови и по-качествени продукти, коментира Иванов. Това обаче било нормално и не можело да се смята за спекула.

Миналата година с 25% повече са били площите с оранжерийно производство. Това означавало, че с всеки ден ще се увеличават българските плодове и зеленчуци на пазара.

48 лв. за великденска трапеза, с 5,4% по-скъпа от миналата година

47,88 лв. излиза великденската трапеза, показват изчисления на експертите от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Въпреки че почти всички продукти, които включва, са поскъпнали спрямо 2016 г., общото увеличение е едва 5,4 на сто. (Виж таблицата - б.р.) Според данните сега великденската трапеза дори е малко по-евтина от тази през 2013 г., когато същите стоки са стрували 48,23 лв. Иначе ако се разглеждат поотделно продуктите, има и доста значителни поскъпвания. Например връзката репички е скочила с цели 55%. Зелената салата и краставиците са с 21 на сто по-високи цени, а кората яйца - с 18 процента. При картофите увеличението е с 13%, на пакетчето масло - с 12%, на захарта - с 11 на сто.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Всеки месец износът на България е за 2,2 млрд. евро

Стоки за 2,2 млрд. евро средно изнася България всеки месец през 2018 г. Това обяви зам.-министърът на икономиката Александър Манолев при връчването на наградите “Експортьор на годината”. В топ 10 на нашите пазари има само една държава, която е извън ЕС - Турция. Китай все по-бързо се доближава до първите 10 дестинации за износ на българския

Превозвачи готвят протест в Брюксел

Българските превозвачи ще излязат на протест пред сградата на Европейския парламент в Брюксел заради т. нар. пакет “Мобилност”. Това заявиха представители на бранша на среща с транспортния министър Росен Желязков. Той обеща, че ще присъства на протеста, и ги увери, че са подготвени законодателни промени, които българските евродепутати да внесат.

В пет града ще се търсят нови работници през 2019 г.

Очакванията за ръст на заетостта обаче са най-слаби от 4 г. насам През следващата година работодателите ще търсят нови служители във всички големи региони в страната, като основно те са съсредоточени в пет града. Това показва изследване на заетостта на “Менпауър груп”, което обхваща данни от 620 работодатели в пет региона в България.

Банско за втори път с годишната награда за туризъм (Обновена, снимки)

Община Банско е победител в категорията община за планински туризъм. Наградата бе връчена тази вечер от председателя на парламентарната сомисия по икономическа политика Петър Кънев на зам.-кмета на Банско Асен Христов. Община Банско получава тази награда за втора поредна година. Христов благодари на гласувалите за Банско на сайта на туристическото

В БДЖ не са получавани допълнителни материални възнаграждения

В БДЖ не са получавани допълнителни материални възнаграждения, съобщават от пресцентъра на дружеството. По повод твърдения на народния представител от БСП Драгомир Стойнев, че "Холдинг БДЖ" ЕАД не е предоставил информация за допълнителни трудови възнаграждения, изплатени на служителите, от дружеството посочват,

Питайте какво включват туристическите пакети, за да не плащате допълнително

Имате две седмици за рекламация, ако получената услуга се размине с договорената Пътешествията по празниците зареждат с нови преживявания и енергия, когато избраният туроператор е изпълнил всичко, което е предложил в офертата си. Ако се окаже недобросъвестен, може така да развали почивката, че дълго да я помните.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Мисия “Безопасност за потребителите”

Комисията за защита на потребителите започва масирани проверки за фалшиви намаления Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще проведе масирани проверки по търговските обекти за нелоялни търговски практики, фалшиви намаления и дали потребителите са в безопасност, докато пазаруват или пътуват. Върху това акцентира дейността си комисията.

"Дисни" събра над 7 милиарда долара приходи през 2018 г.

Компанията "Дисни" събра над 7 милиарда долара приходи през 2018 г. въз основа на анимационни ленти, супергерои на "Марвел" и филми от сагата "Междузвездни войни", предаде Франс прес. Едва за втори път в историята приходите на кинокомпания надхвърлят границата от 7 милиарда долара след рекорда на "Дисни" от 2016 г.

А1 избра APRA Porter Novelli за своя комуникационна агенция

А1 избра APRA Porter Novelli за своя комуникационна агенция. Двете компании ще работят заедно по всички проекти, свързани с външните и вътрешните комуникации на телекома. APRA Porter Novelli ще подкрепя усилията на А1 да комуникира успешно с всички свои публики за изграждане на позитивен имидж, промотиране на продуктовото портфолио на компанията,

Рекорди в туризма на Балканите

Независимо от информациите за политически сътресения и протести, Балканите изпращат 2018 г. като поредна година на рекорди в сферата на туризма, предава БТА. ТУРЦИЯ Турция постигна нов исторически рекорд в сферата на туризма, като тази година посрещна около 40 милиона туристи, заяви в края на миналия месец турският президент Реджеп Тайип Ердоган.

Предпазливост трябва и на онлайн пазара

Пазаруването по интернет е удобно - не губите време за обикаляне по магазините, има голям избор, често и по-изгодни цени. Затова онлайн търговията непрекъснато расте. За съжаление, не са рядкост и сайтове на некоректни търговци. Затова най-важното е, преди да направите плащане е да се убедите, че действително отсреща съществува търговец и той е

Петя Аврамова представи приоритетите на регионалното министерство пред ЕБВР

„Подкрепата на Европейската банка за възстановяване и развитие, както с финансови инструменти, така и с техническа помощ, е важна за реализирането на политиките в сферите на работа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.“ Това подчерта министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на среща с

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber