Тъмните бири са по-полезни, имат повече антиоксиданти

https://www.24chasa.bg/novini/article/6165533 Тъмните бири са по-полезни, имат повече антиоксиданти Тъмните бири са по-полезни, имат повече антиоксиданти www.24chasa.bg
Най-много антиоксиданти са открити в тъмните бири.

Не всичкото крафт пиво е “живо” предупреждава изследване

СЕРГЕЙ ИВАНОВ

Тъмните бири имат повече антиоксиданти, което ги прави по-полезни. Това обясни за “24 часа” д-р Сергей Иванов, управител на Центъра по биология на храните и съавтор на изследване за качествата и показателите на пивото.

Например при тъмните бири антиоксидантите са средно 0,213 милимола на 100 милилитра. При традиционното светло лагер (виж речника по-долу - б. р.) пиво стойността е 0,096 милимола, а при нефилтрираните и непастьоризираните бири долна ферментация е 0,152-0,162 милимола.

Още повече са антиоксидантите в тъмните ейл и стаут бири, които са произведени с горна ферментация по крафт технологията - 0,225-0,240 милимола на 100 мл.

Явно специалните малцове, които се ползват най-вече при тъмното пиво, увеличават съдържанието на полезните полифеноли, флавоноиди и антоцианогени, коментира Иванов. Антиоксидантната активност на пивото зависела от използваните суровини и пивоварна технология.

Микробиологичната чистота е определяща за качеството на бирата, е изводът на изследването на научния колектив от Центъра по биология на храните и Института по криобиология и хранителни технологии. Целта му е да се проследи съставът предимно на нефилтрираните бири у нас.

Изследвани са

12 марки местни

и вносни бири,

произвеждани от микропивоварни, които варят т.нар. крафт, или занаятчийско пиво с предимно горна ферментация, и от 4 големи пивоварни, които правят непастьоризирани и нефилтрирани бири с долна ферментация.

Това, което обединявало цялата категория е, че основните суровини за производство на пивото са малц, хмел, пивни дрожди и вода. Тези естествени съставки съдържали ценни биологично активни съединения - антиоксиданти, вторични метаболити с антибактериално, антивирусно и противовъзпалително действие, фитоестрогени, минерали и др.

Научният проект за първи път включва сравнителен анализ върху микробиологичните характеристики, чистота и антиоксидантния капацитет на непастьоризираните, нефилтрирани и крафт бири, които набират все по-голяма популярност сред българите.

“Напоследък често се твърди, че присъствието на живи дрожди в бирите е фактор за натуралност и здравословност, защото в тях има повече антиоксиданти и витамини, които се отделят от дрождите”, коментира д-р Сергей Иванов.

“Проведените у нас изследвания обаче показват, че не всички занаятчийски бири са “живи”, а в други има нежелани за органолептиката на пивото дрожди”, каза ученият. Причината била, че често процесът протича неконтролируемо, а и хигиената в някои крафт пивоварни не била на нужното високо ниво.

Целта ни не е да громим крафт бирата, но да обърнем внимание на хората, че невинаги тя непременно е по-полезна и качествена, каза Иванов. Той посъветва потребителите да бъдат много внимателни откъде и каква е занаятчийската бира, за която плащат 3-4 пъти по-висока цена от фабричната. Имало дори такава, която се

правела на

ишлеме извън

България

Крафт пиво се предлагало със срок на годност от 6 месеца, което го правело много съмнително.

В две от изследваните марки е установено наличие на млечнокисели бактерии, а в други три - на диви дрожди. Ацеталдехидът, който заедно с метиловия алкохол води до махмурлук, е около 3-4 пъти (около 30 мг/л) повече при “живото” пиво в сравнение с традиционното. В 4 от изследваните марки бира с живи дрожди ацеталдехидите достигат 27,4-29,5 милиграма на литър, докато при произведените във фабрични условия непастьоризирани бири с долна ферментация тези стойности били между 4 и 7 мг/л.

При произведените с долна ферментация у нас 4 марки непастьоризирани и нефилтрирани лагер бири резултатите от изследванията показват, че те са микробиологично чисти. В тези проби не се установяват бактерии, диви дрожди или други микроорганизми, които могат да се развиват в бирата и да предизвикат утайка, помътняване или да образуват нежелани метаболитни продукти.

РЕЧНИК:

Лагер бирите се произвеждат чрез долна ферментация, изискваща специално оборудване и технология, контролирани ниски температури за дълъг процес на ферментация и отлежаване. Това е най-масовият тип светла бира, който се предлага у нас.

При бирите с горна ферментация дрождите постепенно се отделят на повърхността в горната част на съда, ферментацията протича при по-висока температура (над 15°C), което води до по-активно размножение на дрождените клетки и повече метаболитни продукти в сравнение с традиционните лагер бири.

Антиоксидантният капацитет е експериментално определян количествен показател, изразяващ способността на всеки биологичен обект да обезврежда свободни радикали. Антиоксидантната способност е в пряка връзка със съдържанието на полифеноли, флавоноиди, пролин, глутатион и др. Антиоксидантите са важни за здравето, защото намаляват риска от редица заболявания и могат да имат благотворно влияние върху човешкия организъм.

Други от Бизнес

5,433 млн. кредита взели 2,47 млн. българи

79% от тях в левове - хората вече спазват правилото да теглят заеми във валутата, в която получават заплата 2,47 милиона българи имат заеми, а повечето от тях изплащат по повече от един. Това показва статистиката на БНБ, според която към декември 2018 г. в Централния кредитен регистър има 2,475 млн. кредитополучатели.

Фонд на фондовете предлага и гаранционни продукти

Те позволяват предприемачите да получат по-лесно финансиране, за да осъществяват смели идеи Новите гаранционни продукти ще се предлагат на пазара чрез кредитни и финансови институции, а средствата са от Европейски социален фонд (ЕСФ). Основната цел е създаването и запазването на работни места и предприемаческата активност чрез финансиране,

Забраняват фермерски пазари

Фермерски пазари, на които производители предлагат храни от животински произход, се спират. Кашкавал, кайма, месо, сирене и т.н. ще може да се купуват само от магазини. Това са нови мерки, които се предприемат за ограничаване на африканската чума по свинете. Вирусът се предава лесно - чрез опаковки, оборудване, дрехи и други.

Ревизоро: Никой легален производител няма да рискува с контрабанда на цигари

НПО-та да мерят черния пазар и с разбитите незаконни фабрики “Когато правите анализите си, бъдете обективни, не стигайте без доказателства до заключения, че този или онзи е контрабандист, защото оклеветеният губи репутация и авторитет без да има никакви основания за това”. Тази препоръка отправи към представители на УНСС и на неправителствени

Борисов: Офисът на Световната банка ни вдига имиджа пред инвеститорите (Обзор)

Той бе открит в "София Тех парк" от премиера и финансовия министър Присъствието на авторитетна институция като Световната банка вдига имиджа на България пред инвеститорите. Да избереш София за център за споделени услуги, не е много лесна работа. С тези думи премиерът Бойко Борисов откри новия офис на банката в “София Тех парк”.

Над 1500 консултации за българи в чужбина предоставили трудовите аташета за 3 месеца

Службите по трудовите и социалните въпроси на министерството на труда и социалната политика към посолствата на България в Австрия, Швейцария, Гърция, Кипър, Обединеното Кралство, Ирландия, Испания и Германия са предоставили общо над 1500 консултации на български граждани и компании през първото полугодие на 2019 г.

Още от Бизнес

Доклад: Зависимостта ни от един доставчик на газ е риск за енергийната ни сигурност

Рисковете и потенциалните заплахи за енергийната сигурност на България са породени от високата степен на зависимост на страната от един доставчик на природен газ. Затова трябва да продължава да се реализират проекти, позволяващи диверсификация на източниците и трасетата на енергийните ресурси. Това е записано в приетия днес от Комисията по

Румънската компания "Трансгаз" е завършила 215 км от тръбопровода БРУА

Държавната компания дистрибутор на газ в Румъния "Трансгаз" съобщи, че е завършила 215 км от газопровода БРУА (България, Румъния, Унгария, Австрия), съобщава агенция Медиафакс. Компанията информира, че е завършила половината от газопровода към България и Унгария, който преминава през 11 окръга на Румъния.

Масов отстрел на глигани, но без ловци