Банка ДСК прави първа крачка към това да се превърне във финтех компания в своята нова дигитална фабрика. Тя ще произвежда нови продуктикато се води изцяло от желанията на клиентите.
В четвъртък банката представи своята фабрика, която ще се разположи в новата им сграда на “Александър Стамболийски”.
"Около пандемията имаше голяма дискусия къде и как да работим. Но според мен по-важно е какво точно работим. В повечето големи компании като Банка ДСК работата е да дойдеш, да гледаш в големия екран, да ходиш по срещи. Тук във фабриката искаме да променим възприятието и да създаваме нещо за клиента", каза изпълнителният директор на банката Тамаш Хак-Ковач.
“В края на миналата година прочетох статия на “Файненшъл таймс” за финтех компания. На въпрос дали се притеснява от традиционните банки, директорът отговори: “Не, защото те са просто банкери и не могат да създават големи продукти”, разказа изпълнителният директор на Банка ДСК Тамаш Хак-Ковач. Това го провокирало да се замисли къде всъщност е състезанието - дали банките да създават финтех продукти, или финтех компаниите да станат банкери. “Моят опит показва, че ние сме много добри банкери, а те се затрудняват. А тази фабрика е първата стъпка в разработването на нови продукти”, допълни Хак-Ковач.
Това е един нов начин на работа, развитие и култура, допълни и Петко Рангелов - ръководителят на сектор "Дигитализации и технологии", който е един от основните двигатели на фабриката. Затова и тя ще дава нови възможности не само на клиентите, но и на всички желаещи да се развиват в сектора не по-зле отколкото във всяка друга технологична компания.
Това е първата дигитална фабрика, която отваря врати в България. В процеса по създаване на нови продукти ще могат да се включат експерти от всяко звено на банката, но и не само - фабриката е отворена за външни партньори, финтех компании, както и идеите на самите клиенти.
"Преди се смяташе, че финтех и банковият сектор са конкуренти, но вече не е така и според мен те могат да работят заедно", смята Петко Рангелов.
Пример за някои от продуктите, вече създадени във фабриката, са потребителски кредит с индивидуални условия, който може да се заяви изцяло онлайн. Всички документи се подписват със SMS код. За търговците пък се предлага виртуален ПОС, чрез който онлайн магазина може да приема плащания 24/7.
Бизнес клиентите скоро могат да очакват и онбординг с изцяло онлайн процес за регистрация, както и онлайн приложение за бизнес кредит овърдрафт.
Петко Рангелов, ръководител “Дигитализации и технологии”:
Кредитирането може да е изцяло онлайн
- Г-н Рангелов, как се роди идеята за дигиталната фабрика на Банка ДСК?
- Обсъждахме как да създаваме продукти, които са ценни за клиентите от тяхната гледна точка. Осъзнахме, че това не е нещо, което може да се направи лесно в съществуващия начин на работа на банката. Затова решихме да отделим тези хора, които искат да създават такива продукти, в отделно място и структура, за да може хората от различни звена да работят заедно, да работят по-добре с клиенти и да създадем усещане за една обща цел. Самото място е направено, за да стимулира креативността и работата заедно, да се споделят идеи, да си помагат и да решават проблеми и да създават нещо, което да го чувстват като свое.
- България ли е първата държава, в която се отваря такава дигитална фабрика?
- Да, идеята е наистина да е нещо мащабно. Вече имаме близо 100 колеги, които работят тук, и ще продължим да ги разширяваме в близките месеци.
- Стремите се да съчетаете финтех компания и банка?
- Да, защото начинът на работа, който се опитваме да направим тук, много наподобява на технологичните компании. Аз вярвам в партньорството между банките и финтех компаниите, защото едните имат клиенти, а другите - идеи. В началото банките се страхуваха какво ще стане, дали финтех компаниите ще им откраднат клиентите, но това не се случва. Мисля, че и двете страни са разбрали, че най-добрият начин на работа е сътрудничеството, което е в полза на клиентите.
- Представихте някои от продуктите, които ще се разработят във фабриката. Какво друго ще правите?
- Освен стандартните ни дигитални продукти като плащания и трансакции, включително през мобилен телефон, искаме да се съсредоточим върху продукти, които са по-сложни. Например потребителско кредитиране, консултации за жилищни заеми, кредитни карти. Така че фокусът ще бъде върху такъв тип продукти и индивидуалните клиенти. Вече показахме потребителско кредитиране изцяло през мобилно приложение. Съвсем скоро ще пуснем и продуктите за бизнес клиенти. Онбординг за бизнес клиенти дори ще бъде първо в България. До края на годината искаме още 3-4 съществени неща да се появят на пазара.
Концепцията е един продукт постоянно да се развива, да има нови функции, които да помагат на повече хора.