НА ЖИВО: Пленарно заседание на депутатите от 49-ото НС

Видео Подкаст image/svg+xml

Зорница Миткова: От “Тийноватор” учениците излизат с идеи и умения за успешен бизнес

20 истории, подкрепени от Фондация “Америка за България” и разказани от “24 часа”

В този проект ви разказваме 20 истории на българи от Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи.

Този път представяме програма “Тийноватор”, която помага на ученици в 10-и и 11-и клас да открият страстта си и да я превърнат в печеливш бизнес проект, като развива тяхното творческо мислене и предприемчивост и ги свързва с ментори предприемачи. “Тийноватор” вече е на 4 години и има представители в 30 града в България. Общият брой на менторите през тази година е 60, а учениците са 420. Ако искате да се запишете в програмата, може да го направите на https://www.teenovator.bg/.

- Г-жо Миткова, от 2018 г. “Тийноватор” запознава учениците с предприемачеството. Какво представлява и как помага?

- “Тийноватор” стартира през учебната 2018-2019 г. в 4 софийски училища с 50 ученици и 8 ментори. Целта е да стигнем до всички населени места и училища в България, за да може учениците в 10-и и 11-и клас да получат равен достъп до предприемачеството като култура и бизнес мислене. Програмата е уникална за България, защото обхваща цялата учебна година и завършва с финално състезание през май. Не работим с учебник, а със специално разработена учебна програма, която е базирана на техники от Станфордския университет. Състои се от 30 теми, които се разглеждат по време на курса. Менторите са предприемачи, хора от стартъп и бизнес средите, както и участници в инвестиционни фондове. Те разговарят с учениците онлайн или на живо в стартъп клубове. Срещат се веднъж седмично по 2 учебни часа.

“Тийноватор” е одобрена от МОН и училищата ни дават площ, на която се осъществяват срещите. Пандемията обаче промени това, както знаете, няма позволение за извънкласни дейности в рамките на училищната територия. Заради това отчасти минахме към онлайн срещи, а когато сме на живо, си партнираме за пространства в градовете. Промени се и нашият модел, вече достигаме до учениците не само чрез училища, а и чрез онлайн канали и дигитална кампания. Така ученик, чието училище не е включено официално в програмата, може също да се запише.

- Защо стартирахте тази програма?

- Започнахме, подбудени от тревожни данни, които показваха в онзи момент, че предприемаческата активност на българските младежи от 18 до 24 г. е била само 4,4%. Това е много нисък процент. Освен това според Глобалния предприемачески мониторинг за 2018-2019 г. България е на 42-о място по предприемаческа активност от 48 страни, участвали в изследването. И близо 3% от младежите са изучавали предприемачество в училище тогава. Ние бяхме силно мотивирани от тези данни и тъй като предприемачеството и иновациите са

основен

фактор в

развитието на

икономическия

растеж на всяка

държава

създадохме “Тийноватор”. Програмата е дело на фондация “Прознание” и Лари Бийл, основател на Българския център по предприемачество. “Тийноватор” се реализира и с подкрепата на фондация “Америка за България” и още няколко партньори.

Миналата година работихме в 6 града с общо 150 ученици. В тазгодишната кампания се включиха 420 ученици и 60 ментори в 30 български града. Това е растеж, с който много се гордеем. Искаме следващата година да стигнем до 1000 ученици. Една от амбициите ни е да се разраснем в международен мащаб и да обхванем съседни държави. Желаем също и проект, който е създаден в “Тийноватор”, да получи финансиране, за да стане “еднорог” (от англ. unicorn, нова частна стартъп компания, която се оценява на голяма сума) и да има международна популярност.

- Кой може да се запише?

- В програмата могат да участват всички младежи от 10-и и 11-и клас. Ние стимулираме участието на ученици от всякакъв социален слой. Програмата

е безплатна и за

нея няма кастинг

Успешно е преминаването през нея, когато ученикът е минал целия курс с участие на финалното състезание.

За разлика от учениците, които се записват директно, менторите кандидатстват. Правим интервюта с предприемачи до 40-45 г., за да са по-близо до възрастта на участниците. Те са от всички сфери на бизнеса. Идеята е да имаме специалисти, които са създавали бизнес от А до Я.

Целим да засилим и работата си с компаниите в България, защото те са бъдещите работодатели на тези ученици. Фирмите имат интерес “Тийноватор” да се разраства, защото това реално подготвя повече кадри за тях. Една от функциите на програмата е да показва на младите, че в България могат да успеят и да не губим, като отиват в чужбина. Даваме възможност на компаниите да набират стажанти през нас.

- Какво се случва с младежите, след като завършат програмата, и имат ли те успешно реализиран проект?

- През май учениците имат презентация пред жури от инвеститори, които избират първо, второ и трето място. Ако някоя идея им се стори перспективна, те могат да я финансират. Имаме такъв случай с младежи от Софийската математическа гимназия. Те реализираха план за стартови пакети за създаване на роботи от ученици. И бизнесът им работи близо 2 г. Като цяло една от амбициите ни е да имаме компания, която да успее да устои в бъдещето. Важно за нас обаче е да покажем на учениците през какъв процес се минава за създаване на компания. Идеята е те да не се отказват от мечтата си, но и не ги притискаме да останат до края на програмата, защото тя е изцяло доброволна. Просто да се впуснат в приключението и да видят докъде може да стигнат.

- В края на януари организирахте “Тийноватор Уикенд на идеите”. Върху какво се фокусира събитието?

- Това е първото голямо събитие за нашите ученици. За него те се готвят от октомври до януари. Там за пръв път представят своите бизнес идеи. В рамките на “Уикенда на идеите” тези 400 ученици, които имаме тази година, и 60 ментори работиха по 76 идеи. В края на събитието се презентира пред жури, което оценява в 9 категории. Имахме предложения за иновативни решения за социалната изолация по време на пандемията. Други идеи бяха за климатичните промени, образованието и една много интересна тенденция се наблюдаваше - връщане към изконните български традиции и култура, което нас само ни радва. 

Някои от младежите работиха върху финансово аналитичен софтуер и

крайпътни

вятърни турбини,

които ще генерират електричество от движещите се по магистралите коли. Учениците опитват да намерят и нови начини за образование, вече като не са изцяло затворени в класните стаи. Те започват да мислят как ще им е по-интересно да приемат учебното съдържание. В тази връзка имаме идея, в която учениците с видеа и ефектни рисунки предават учебния материал на своите връстници.

Имаме и идея за сайт, в който български производители си позиционират производството. Приложение, което улеснява пазаруването, като взема мерките на клиента и напасва дрехите върху виртуален образ, е друга идея. 

В “Тийноватор” търсим две неща - каква е страстта и хобито на ученика. И след това менторите им помагат как това може да се развие в успешен бизнес, за да разбере ученикът, и в бъдеще, когато навлезе в живота, да превръща интересите си в бизнес.

Автор на статията

Стоян Илков Стоян Илков


Споделете статията

Четете още