Откриха антитяло, неутрализиращо всички щамове, включително Омикрон

https://www.24chasa.bg/novini/article/10458088 Откриха антитяло, неутрализиращо всички щамове, включително Омикрон Откриха антитяло, неутрализиращо всички щамове, включително Омикрон www.24chasa.bg
Новият вариант на коронавирус - Омикрон
Новият вариант на коронавирус - Омикрон Снимка: Пиксабей

Молекулярни биолози в Китай са открили антитялото 35B5, което може да се свърже с S-протеина на коронавируса и да неутрализира всички негови щамове, включително най-новият Омикрон. Първите резултати от експериментите с тези молекули бяха разкрити в статия в електронната библиотека bioRxiv, съобщава ТАСС.

„Изображенията, които получихме показаха, че молекулата 35B5 се свързва с тази част от S-протеина, която всъщност не се променя с развитието на SARS-CoV-2.

Това позволява тези данни да се използват не само за създаване на антитела, но и за разработване на универсална ваксина срещу всички щамове на коронавируса“, пишат учените.

Екип от китайски изследователи, ръководен от професор Ден Кай от университета „Сун Ят-сен“ в Гуанчжоу, Китай, е идентифицирал уникално антитяло в кръвна проба от преболедувал коронавируса китайски жител, което е еднакво ефективно при неутрализирането на всички разпространени щамове на SARS-CoV-2.

Тази молекула, наречена 35В5, е открита при мащабно проучване, насочено към изследване на голям брой кръвни проби на жители на Китай, страдали от тежък COVID-19. Учените изолират от тях култури от В-клетки, произвеждащи антитела, и наблюдават кои вирусни частици могат да атакуват.

Универсалното антитяло

Тези търсения помогнали на лекарите да идентифицират две молекули – 35B5 и 32C7, чиито дори малки концентрации активно неутрализират частиците на първата разновидност на SARS-CoV-2. Последвалите експерименти показват, че антитялото 35В5 е също толкова ефективно срещу щамовете Бета и Делта на коронавируса, докато силата на действието на втората молекула намалява драстично.

Учените са получили подобни резултати при експерименти с мишки, заразени с всички разпространени щамове на коронавируса.

Антитялото 35В5 предпазва всички гризачи от смърт и тежки белодробни увреждания, докато ефективността на втората молекула значително намалява в борбата с новите варианти на SARS-CoV-2.

Универсалният характер на действието на антитяло 35В5, както показват снимките от криоелектронния микроскоп, се дължи на факта, че тази молекула се свързва с частта от S-протеина на коронавируса, която почти не се променя при еволюцията на SARS-CoV-2. Структурата му е еднаква за всички разновидности на коронавируса, включително и за наскоро идентифицирания щам Омикрон.

Според професор Ден Кай и колегите му, същият този участък може да се използва като „мишена“ за създаване на универсални ваксини, способни да потискат всички съществуващи щамове на коронавируса, както и бъдещите разновидности на SARS-CoV-2, които могат да се появят през следващите месеци и години.

Други от Коронавирус

9871 нови случая на COVID-19 - 23,52% от тестваните

Опасни ли са наночастиците във ваксините срещу COVID?

Тодор Кантарджиев. Кадър Би Ти Ви

Проф. Кантарджиев: До седмица ще намалеят хората с COVID в София

Предпазни маски тип N95

Предпазните маски N95 може да се използват по няколко пъти

Проф. Ива Христова в "Още от деня". Кадър БНТ

Проф. Ива Христова: Засякохме случай на грип в комбинация с COVID

Новият вариант на коронавируса Омикрон.

Експериментално лекарство за COVID на "Мерк" е ефективно срещу Омикрон