https://www.24chasa.bg/novini/article/10242626 Яхтите свършиха заради COVID-19 Яхтите свършиха заради COVID-19 www.24chasa.bg
Яхтите свършиха заради COVID-19

  • Милионери на опашка за суперлодки, всичко е изкупено до 2024 г. - даже и в България
  • В пандемията мнозина предпочитат ваканции със самостоятелни съдове

Всички, които са живели в годините на соца, помнят как средният българин чакаше години, за да се сдобие с “Лада” или “Жигули”. Същото се повтаря и сега с богаташите в света.

Няма значение дали сте руски, арабски или български милионер. Ако искате да притежавате нова суперлуксозна яхта, ще трябва да чакате най-малко до 2024 г., за да си я поръчате. Желаещите да си купят плаващи ферарита днес са повече от всякога и производителите не смогват да отговорят на търсенето.

COVID ерата превърна големите луксозни яхти в най-желаните “острови” за притежаване. Много милионери ги смятат за местата, в които при бъдещи епидемии могат хем да се уединят, хем да си живеят в луксозни условия, без да се отказват от пътешествия.

“Ако заможен българин иска да си купи яхта сега, дилърът му казва, че срокът на доставката е юни догодина. Докато той се посъветва с жена си, минава седмица и когато направи офертата си, доставката вече се премества за септември. И става въпрос за малък, към среден клас лодки, а за високия се чака до 2024 г.”, казва Лъчезар Братоев, собственик на една от първите фирми вносители. Той е сред основателите и първи председател на Асоциацията на производителите и вносителите на яхти в България.

“За нас ситуацията на пазара не е добра, защото има интерес, но няма лодки, няма какво да продаваме”, казва той.

И у нас по-голямото търсене е заради пандемията от COVID-19, която е показала, че не може да се събират много хора на едно място. Дори яхтите, които струват по 5-10 млн. евро , не събират повече от 10 човека, докато в хотелите на закуски, шведски маси това са стотици туристи. Освен това е инвестиция, купуваш я, защото не знаеш какво ще стане с парите, казва Братоев.

Според него почти всеки български олигарх има яхта, но техните съдове не влизат у нас, купени са в чужбина и обикновено ги държали на Ривиерата, в Малта, на Карибите имало много български яхти.

Ако българин купи

такъв плавателен

съд и го регистрира у

нас, това означавало,

че парите му са чисти

Обикновено след такива сделки веднага следвала проверка от данъчните. Братоев знаел, че и политически лица имат лодки, но се водят на фирми.

В България, както и по света, най-много се купуват лодки с цени между 20 000 и 100 000 евро. Купувачите са хора, които обичат морето, но нямат големи възможности. Тези съдове са да излезеш сутрин в морето и вечерта да се прибереш вкъщи или в хотела.

Втората група са средни яхти, в които има баня, тоалетна, една-две стаички. Цените им са от 100 000 до 1 млн. евро, те са от тези, с които можеш да се придвижиш от едно място на друго за ден, два, три.

Големите лодки на по-крупните бизнесмени са с цени от 1 до 5 млн. евро и луксозният тип са на много богатите хора, с цени от по 20, 30, 50 млн. евро.

Яхти от най-високия клас не се поръчват от България.

Имало е покупки на средния и високия клас, през годините са били няколко десетки, някои са продадени. Бумът е бил през 2007-2008 г., когато една фирма е продавала по 43 лодки на година, а броят на фирмите е към 37. Сега се продават между 2 и 5 плавателни съда.

Всички производители са спрели да произвеждат яхти, които не са поръчани, казва Юлияна Дончева, управител на “Венид Яхт Чартър”. Компанията наскоро получи приза за лидер в яхтения туризъм за 2021г.

Преди кризата по-големите компании правели лодки, които чакат клиенти, сега е обратно - без предварителна заявка няма производство. И в същото време за следващите години нямало сериозен производител, който да поеме поръчка, защото целият му капацитет е запълнен.

“Реално във високия клас яхти никога не е имало криза. Там, ако някой има милиарди, и половината да загуби, няма да обеднее. Пак би могъл да даде няколко милиона, за да купи скъпа яхта”, обяснява ситуацията на пазара в пандемията Дончева. По-скоро кризата била в малкия и средния клас.

В България се купуват най-различни - от 4-метрови лодки до много големи яхти и са във всякакъв диапазон и като цени. След бума през първото десетилетие на века, когато е имало изключителен интерес, с годините хората започнали да правят разлика междумежду яхта и лодка, и правели информиран избор.

Кризата през 2008-2009 е нанесла първия удар на пазара, след това той се стабилизирал. Пандемията стресна всички, но тази се наблюдава много засилен интерес, но

той е по-скоро към

наемането на яхта за

ваканция и почивка

Хората реално наемат самостоятелно жилище, в което са абсолютно необезпокоявани и имат възможността да не се съобразяват с никого.

За разлика от апартаментите, хотелите и всякакви ваканционни имоти, на яхтата си сам и нямаш съседи. Имаш една лична територия, която е неприкосновена, и в нея се чувстваш спокоен и защитен, казва упавителката на яхтената фирма.

И да поканиш гости, те са желани, за разлика от хотела, в който искаш, не искаш, си с всички останали.

В един курорт не е възможно да останеш напълно сам, докато на яхтата е. Просто влизаш в морето и не ти идват гости, най-малкото за да дойдат, на тях също им трябва лодка. Затова хората започнаха да предпочитат да наемат плавателни съдове вместо апартаменти или стаи в хотели”, казва Дончева.

На българския пазар, който е малък, има засилен интерес да се наемат яхти, и то в сравнение с 2019 г., тъй като 2020г. е била нулева. При още неприключен сезон поне 50% е ръстът спрямо 2019 г.

Подобно на яхтите, се забелязвал засилен интерес към купуване или наемане на каравани.

Наемането на яхта не е трудно начинание, тъй като по цял свят има чартърни компании с лицензи. Може да се наеме от 9-метрова моторница за разходка до яхта, с която може да се плава със седмици.

В Турция и Гърция, където хората имат традиции, това начинание е изключително лесно като рент а-кар. Давате си кредитната карта, показвате капитанско свидетелство за лодка и плавате.

В България има законово ограничение, яхта не може да се отдаде под наем без капитан. Правени са

опити да се иска промяна

на законодателството,

но тъй като яхтсмените са нов вид туристи, това не е толкова голям приоритет за законодателя.

Според хора от този бизнес яхтеният турист, който купува или ползва под наем плавателен съд, хипотетично е по-платежоспособен, плаща повече данъци, дава много повече пари, за да изкара почивката си.

Една яхта 11 м, която е среден клас, тя гори 80 л на час и с нея стигате от Несебър до Созопол. По - добре е да дойдат 100 човека с яхти, отколкото стотици ол инклузив.

Инфаструктурата у нас е започнала да се променя, държавата е започнала да действа в тази посока. Правят се нови пристанища, реновират се стари, частната инициатива вижда ниша.

Завършилият наскоро 61-и световен салон за яхти в Генуа показа, че богатите търсят отчаяно как да си купят големи и скъпи яхти, а производителите им търсят трескаво как и къде да ги произвеждат.

Това е така, защото сега съществуващите корабни площадки и специализиран персонал просто не стигат, за да се задоволи развихрилото се търсене.

Времената на COVID-19 се оказаха златна епоха за луксозната

индустрия, която завърта

25 млрд. евро годишно

Става въпрос само за строителството и продажбата на нови съдове с дължина над 24 метра. Италия е абсолютният лидер в тази сфера, тъй като произвежда половината от всички суперлуксозни яхти в света, както и цялата гама от компоненти за тях. В момента в италианските корабостроителници се строят 407 големи яхти от общо 821 поръчки в света. Това е най-големият рекорд за страната от 2009 г. насам. Италия е следвана в класацията от Турция и Нидерландия, където изпълняват в момента съответно 76 и 74 поръчки.

Бумът в производството на големи яхти означава обаче не само печалби за милиарди евро, а и много нови работни места.

24 000 са

специализираните

италиански работници,

строящи яхти

Ако се вземат предвид и онези, които работят в секторите, свързани с производството на компоненти за яхти като двигатели и аксесоари, броят работещи става 180 000. Според фондация Symbola Италия е лидер в света с 2 млрд. евро що се отнася до търговско салдо в производството на луксозни яхти. Иначе като износител е втора в света след Нидерландия.

За 40 на сто от италианските фирми, произвеждащи луксозни лодки, прирастът в производството им е поне от 20% според в. “Кориере дела сера”.

Истински полет в развитието си през изминалия сезон регистрира и секторът, свързан с чартърните яхти. Все повече чужденци, най-вече от Европа, наемат италиански яхти за ваканциите си.

Не само перфектният дизайн и функциониране на италианските яхти са обаче притегателният елемент в тях. Те привличат клиенти и заради силната си ангажираност с екологията и опазването на околната среда. Една от всеки три италиански фирми от сферата на яхтите в периода 2015-2019 г. е инвестирала в зелени технологии и продукти.

Епидемията от COVID-19 подтикна хиляди да търсят ваканции на сигурно и уединено място. A какво по-добро разрешение от това, да се затвориш със семейството или приятелите си в една луксозна и просторна яхта. Именно там може да си осигуриш дистанциране от тълпите туристи и да пребродиш непознати и интересни места.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Мястото на катастрофата на магистрала "Струма"

Скопие увеличи парите в помощ на семействата на жертвите от катастрофата на "Струма"

От 1 юли до 31 декември  минималната пенсия  да е 392,57 лв
СНИМКА: ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА

Минималната пенсия да е 370 лв. от 1 януари, а от 1 юли - 392,57 лв., предлага служебното правителство

Новите правила в парламента: без говорене по телефона и “сричане” на законопроекти

Новите правила в парламента: без говорене по телефона и “сричане” на законопроекти

Мария Габриел: Повече инвестиции в образование ще предопределят успешното изпълнение на целите ни за следващото десетилетие

Мария Габриел: Повече инвестиции в образование ще предопределят успешното изпълнение на целите ни за следващото десетилетие

Росина Станиславова

"Красно село" излиза на протест в петък срещу Росина Станиславова

От утре до неделя - дъжд и сняг в планините

От утре до неделя - дъжд и сняг в планините

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber