Пътните фирми не приемат офертата на министъра на финансите Асен Василев в частта за разсрочване на плащанията към тях, които са 1,3 млрд. лв., на два транша - през 2022 и 2023 г. Това заявиха на пресконференция от браншовата камара "Пътища". Протестите ще продължат, но още не е решено дали в София, както днес, или да блокират пътища и магистрали в страната.
Председателят на УС на камарата Стефан Чайков обясни, че тези 1,3 млрд. лв. са неразплатени средства по текущ ремонт и поддържане на пътищата и нямат нищо общо с авансовите плащания към фирмите, които строят магистрала "Хемус". "Няма нито "Хемус", нито няма ново строителство", поясни той, тъй като двете неща се смесвали.
Финансовият министър е направил офертата си по време на заседание на комисията по бюджет и финанси в парламента, която е обсъждала на второ четене актуализацията на държавния бюджет. Той предлага с актуализацията на бюджета, в преходните е заключителните разпоредби на закона да се позволи на АПИ да подпише с пътно-строителните фирми анекси към договорите, с които да се узакони възлагането на дейности по действащите договори. Така това плащане се признава, но то се разсрочва за следващите 2 години, до края на 2023-а. Становището на регионалното и на финансовото министерство е, че стойността на тези договори е надвишена неправомерно.
От тези 1,3 млрд. лв., които АПИ дължи на пътните фирми, 220 млн. са фактурирани, над 600 млн. лв. са сертифицирани, признати са от възложителя за извършени, но не са фактурирани, и около 500 млн. лв. са за завършване на вече започнати обекти, за да се приведе републиканската пътна мрежа към зимните условия, а и въобще към пътната безопасност, поясни Чайков.
От камарата се надяват депутатите да коригират това разсрочване на над две години в пленарна зала. "За нас единственият работещ вариант е да се осигурят средства в държавния бюджет още в рамките на годината, във всеки случай да са много повече от тези 220 млн. лв., и средствата, които ни се дължат и така и така се признати от държавата, да ни се изплатят до края на следващата година, каза Чайков.
Той даде пример, за да илюстрира парадоксалността на предложението за разсрочване. Фактурираните дейности са 220 млн. лв., остават 1,1 млрд. лв., които до края на годината трябва да са фактурират, за да се подпишат анексите към договорите. Само ДДС-то, което пътно-строителните фирми трябва да платят незабавно, е над 220 млн. лв. "На нас ни се обещават едни пари (плащане на 220 млн. лв. тази година), които ще платим незабавно на бюджета. Ще продължим протестните действия, докато се стигне до приемливо решение", каза Чайков. За фирмите разумният вариант бил 60% да се платят до края на годината, останалите да се предвидят в бюджета за 2021 г.
Имало тотално неразплащане към строителите на пътища по всички направления - по трангранично сътрудничество, по линия на капитално строителство с поръчки, има обекти, съвместно финансирани и от републиканския бюджет. "И постоянният коментар е "Хемус" едни пари, "Хемус" едни аванси. Републиканската пътна мрежа в България е 20 000 км, общинската е още 20 000 км, да не се вторачваме само в това, което се прави по "Хемус", каза пък зам.-председателят на камарата Живко Илиев. След месец и половина ще влезем в ситуацията на зимното поддържане, а на фирмите не им е разплатено за февруари и март, казва пътният строител и допълна, че няма никакви дейности по подготовката на републиканската пътна мрежа. През ноември щяла да започне атаката към фирмите, че не са готови за зимата.
Илиев казва, че на държавната фирма "Автомагистрали" да платени 20 млн. лв. за дейности по "Хемус" и 16 млн. лв. за участъците, които са със строително разрешение и по които се работи. На фирмите, които работят по тези участъци не им се плаща, защото е "Хемус". Нямам коментар.
И шефът на браншова камара "Пътища" Лазар Лазаров коментира, че фирмите, които са с договори за доставки на машини и на материали са магистрала "Хемус" са броят на пръсти, докато членовете на камарата са над 100 и това са фирми, които поддържат пътната мрежа. Лазаров припомни, че лятото е времето, когато трябва да се извършват основните дейности по пътната мрежа. "Последните три месеца са нулеви. Пътната мрежа реално остава без поддръжка;"