Само 2 млн. лв. повече към бюджета на Националната здравна каса, които ще влязат в резерва, прие финансовата комисия на днешното си заседание. Те са по предложение на съпредседателката на ИБГНИ Мая Манолова и целта им е да отидат за зъбни протези.
Днес се наложи трета извънредна финансова комисия да изчиства текстовете от бюджета за здравето. Причината е, че на вчерашното заседание на парламента, което продължи над 13 часа, се приеха текстове, предложени от БСП и "Демократична България", които си противоречат помежду си и не са изчислени в първоначалните разчети. Така бюджетът се оказа на дефицит.
Преди да се приемат тези текстове пък на извънредно заседание на финансовата комисия вчера се прие актуализацията на бюджета да бъде с близо 105 млн. лв. допълнително. Те трябваше да бъдат близо 135 млн. лв,. но 29 млн. лв. се изгубиха в сметките, след като се прие индексацията на пенсиите да започне на 25-и декември, вместо от 1 октомври. Причината е, че в 135-те млн. лв. бяха сметнати парите от социални плащания върху пенсиите. След като обаче се прие те да се индексират от 25 декември на 370 лв., то социалните плащания не излязоха в сметките, защото дотогава ще се плаща 300 лв. минимална пенсия, а върху 120-те лв., които ще получават пенсионерите допълнително до края на годината, не се плащат такива вноски.
Сега комисията прие да се върви към приемането на доклада, с който допълнителните пари за касата са само 105 млн. лв, без да се гледат предложенията на БСП и "Демократична България", които го оставяха на дефицит, но да се приеме и добави предложението на Манолова за 2-та милиона лева за зъбни протези, като тези пари се сложат като перо в резерва.
Както "24 часа" писа по-рано, от парламентарната група на ГЕРБ-СДС напуснаха днешното заседание на комисията по свое желание. Причината бе, че според тях така по-бързо щяло да се приключи с промените, а освен това и депутатите не се вслушвали в предложенията на коалицията.
Имаме общо три варианта, които трябва да разгледаме. Изключвам този на ИБГНИ за 2-та милиона, защото е отделно и не е толкова сложно при него. В момента двете предложения на ДПС и ДБ са почти идентични и затова искам да кажа, че при тях имаме увеличения в следните пера основно - в т.нар. първична помощ с 3,6 млн., специализираната - 3,9, за лекарства - 3,2 млн. лв. и 32,5 млн. за болничната помощ, обясни шефът на финансовата комисия Любомир Каримански в началото на заседанието.
Общото намаление преди намалението в денталната помощ с 13,8 млн. и медико-диагностичните дейности, имаме с 1 млн. нетирано за двете групи, 28 млн. е допълнителната сума. Каква е ситуацията за БСП? Разходи за издръжка се намаляват с 10 млн., след което имаме ръст 8 млн. на първичната извънболнична с 8 млн, на специализираната намаление с 13 млн., за денталната помощ, имаме увеличение с 8 млн. на медико-диагностичната помощ, 5 млн. на лекарствата, 10 млн. за медицински изделия и 5,5 млн. за болнична помощ, както и 24 млн. увеличение за лекуването на хора в чужбина. Общо увеличението е 42,6 млн. лв., обясни Каримански.
Длъжен съм да кажа, че нито едно от предложенията не е ясно аргументирано с изчисления и разчети. Мотивите са се едно ги е писал журналист, а не специалисти са работили по тях. В административните разходи за НЗОК се намаляват тези 10 млн., но не знам дали знаете, че в тях се включват съдебните дела в размер на 3,873 хил., които трябва да се платят, и общо допълнително 6,626 млн. лв. Тоест намаляването на административната издръжка не знам какво ще реши, посочи Каримански.
Трябва да вземем решение, защото няма как и трите предложения едновременно да се приложат. За да могат да бъдат покрити дефицитите, единственият приходоизточник са осигурителните вноски. Това означава само едно - че трябва да вдигнем осигурителните вноски като приход. От страна на разходите трябва да вземем решение кой от трите варианта ще предложим за гласуване. Не можем и трите, защото ще поставим НЗОК пред свършен факт да се чудят какво да изпълняват. За мен най-добрият вариант е да приложим там, където има увеличения, както е на ДБ, каза още той.
Финансирането откъде ще дойде?, попита Йордан Цонев от ДПС.
Само от осигурителни вноски, а дефицитът трябва да бъде покрит от държавния бюджет, няма друг начин, посочи Каримански.
Първо коментирахме тези 10 млн. за административни разходи и причината да искаме да се ползват за медицински цели е, защото не беше обяснено за какви административни разходи става дума. В последствие разбрахме целта им и смятаме, че е логично и на практика оттегляме това предложение. Сега разбирам, че от тях има над 3 млн. съдебни разходи, коментира Румен Гечев от БСП.
Това не е държавата, а отделните болници, прекъсна го Каримански.
Започват да се хвърлят сметки от отделни институции на държавата. Хората, които са осъдени, трябва да си понесат отговорност. Какво правим, ако започнем да подписваме празни чекове?, запита Гечев.
В момента нямало нужда от допълнителни пари, за да се плаща на чуждите здравноосигурителни каси, категоричен бе управителят на НЗОК проф. Петко Салчев.
20, 465 млн. лв. са допълнителните пари по трансграничните плащания. Тези пари не се плащат на момента, в които пристигат при нас, така че този раздел е балансиран и до края на годината нямаме нужда, защото сме в рамките на бюджета. Освен това те са от здравноосигурителните вноски, те не са трансферни, обясни шефът на НЗОК проф. Петко Салчев. Подчерта обаче, че парите за възрастните и децата за лечение в чужбина са трансферни. Тоест те не се включват в бюджета на касата, а са в този на Министерството на здравеопазването и при нужда се дават на НЗОК.
Няколко деца са изпратени вече в чужбина. Намаляло е лечението на деца в чужбина за тази година, защото много чуждестранни болници не искали да приемат наши пациенти, заради коронавируса, обясни Салчев.
Предлагам бюджетната комисия да излезе с решение в пленарна зала, че подкрепя балансираната таблица в допълнителния доклад на бюджетната комисия и с двата милиона в резерва за протезите, предложи Каримнаски.
Това се прие с 16 гласа "за". Нито един депутат в комисията не гласува "против" или "въздържал се".