Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

https://www.24chasa.bg/novini/article/10024314 Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка www.24chasa.bg
Част от обходния път на Габрово бе готов преди няколко години, но не бе довършен, така че да изведе напълно трафика извън градския център.
Част от обходния път на Габрово бе готов преди няколко години, но не бе довършен, така че да изведе напълно трафика извън градския център.

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой”

Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва

Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите, допуснати до последния етап от избора на фирма, която да прокопае станалия исторически тунел под Шипка.

Подаването на жалбата е станало в понеделник, научи “24 часа”. Това е само ден преди да изтече крайният срок за обжалване. Няма искане за налагане на временни мерки, например стопиране на процедурата, т.е. обединението обжалва класирането си и това означава, че

засега не може

да се сключи

договор

с избраната за изпълнител. По принцип процедурата спира поне докато КЗК не се произнесе по иска. Решението на комисията обаче може и да се обжалва, макар и само на една инстанция и на практика проектът се поставя на трупчета поне за няколко месеца.

Обжалваният акт е от 14 юли. На същата дата двама от тримата членове на тогавашния управителен съвет на пътната агенция - председателят Апостол Минчев и членът Ивайло Денчев, подписаха решението на вътрешноведомствената комисия, която е прегледала и класирала офертите.

В решението пише, че трябва да се сключи договор с класираната на първо място фирма - Консорциум ПСВТ, в който влизат “Хидрострой” АД, “Пътни строежи Велико Търново” АД и “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД, когато изтече срокът за обжалване.

Няколко дни по-късно регионалната министърка Виолета Комитова уволни Апостол Минчев и Ивайло Денчев по друг повод и с други мотиви.

Третият член на управителния съвет - Веселин Пейков, е в отпуск и все още заема поста. До вчера на местата на уволнените в АПИ не бе назначен официално никой.

“24 часа” вече разказа версията, че в дните около изготвянето и оформянето на протокола за класиране на офертите

върху ексшефа

на АПИ е

оказван натиск

да не подписва

решението и да намери начин да прекрати конкурса. Тази версия до момента не е отречена от никого.

Мотивите за внесената в понеделник жалба засега не се знаят, те ще бъдат публикувани на сайта на КЗК няколко дни по-късно, а от “Трейс” заявиха, че не желаят на този етап да коментират.

Най-вероятно фирмата обжалва само собственото си класиране. Нейната оферта, която е за 359 610 000 лв. с ДДС, е оценена със 71,38 точки. Офертата на победителя “Хидрострой”, която е за 358 020 000 лв., е оценена с 99,71 точки.

Разликата в оценяването обаче не идва от това, че “Хидрострой” е предложила да изгради обходния път на Габрово и тунела под Шипка с 1 милион лева по-евтино, а най-вече заради техническите предложения. В това отношение

офертата на

“Хидрострой”

е оценена с

40 точки,

а тази на

“Трейс”

- с 15 точки

От протокола от 14 юли обаче не става ясно откъде точно идва тази разлика. И двете фирми имат богат опит в изграждането на пътни обекти и се числят към големите в бранша.

В конкурса са участвали още две обединения, чиито оферти обаче са оценени значително по-ниско. Това са обединения около турската фирма “Доуш Иншаат Ве Тиджарет” АД и около “Геострой”. Ценовите им предложения са доста по-скъпи.

Други две фирми - турска и китайска, пък

направо са

отстранени

от надпреварата

Прогнозната стойност на поръчката беше 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна, т.е. нямаше опасност фирмите да бъдат отстранени, ако предлагат по-висока цена.

В протокола са отбелязани доста нередности в хода на прегледа и оценяването на офертите, които обаче са отстраними и се случват често при обществени поръчки. Валидността на някои оферти е изтекла, докато бъдат оценени и класирани, на други пък е изтекла валидността на банковите гаранции. На тези участници обаче е дадена възможност да удължат сроковете, те са го направили и са оставени в надпреварата.

Проектът за изграждане на обходен път на Габрово с тунел под Шипка

е единствената

голяма

обществена

поръчка в

пътното

строителство

за последните

месеци

и бе започната от предишното правителство.

Тунелът под Шипка ще е с дължина 3,2 километра, а обходният път на Габрово - 10 км. Тунелът ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Проектът предвижда още 4 по-малки тунела по пътя, които ще са дълги по 200-300 метра, плюс много съоръжения. Проектът за тунел под Шипка се финансира от Оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027” и според условията на обществената поръчка изграждането му трябва да стане в рамките на 3 години и половина от датата на подписване на договора.

Това е и най-брадясалият инфраструктурен проект в българската история. От идеята да се прокопае тунел под върха, вместо хората и превозните средства да лъкатушат през прохода, вече са минали 120 години. Досега няколко пъти се е стигало почти до реализирането ѝ, като всеки път начинанието се проваля от намесата на политическо-икономически интереси.

Преди няколко години бе направена само една част от обходния път на Габрово, който трябва да изведе трафика извън чертите на градския център.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес


НИКОЛАЙ ПАВЛОВ

Уволниха целия борд на "Булгаргаз" в петък в 17,30 ч

Родните оранжерийни зеленчуци станаха непродаваеми

Истерични цени на това, което ядем всеки ден. И на горивата (Графика)

Сградата на Българската народна банка

Плащаме над 100 000 лв. на ден през смартфони и часовници

Димитър Радев е магистър по “Финанси и кредит” от УНСС, специализирал е в университета в Джорджтаун и в Института по външни отношения във Вашингтон. Голяма част от кариерата му минава в МВФ. Бил е зам.-министър на финансите в 6 поредни правителства, заемал е различни експертни длъжности в министерствата на финансите и икономиката.

Потребителските заеми леко поскъпват, ипотеките остават евтини

Лазар Лазаров

Лазар Лазаров: Вдигането на осигурителния доход не е проблем за никой бизнес

 Бизнес организациите  - АИКБ, БСК, БТПП, КРИБ и ССИ. написаха отворено писмо до финансовия министър Асен Василев.

Работодателите искат извинение от Асен Василев, нарекъл ги "некадърни"

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber