Коя е родината на Мустафа Карадайъ

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9872171 Коя е родината на Мустафа Карадайъ Коя е родината на Мустафа Карадайъ www.24chasa.bg
Карадайъ приема дар от ДПС от Мустафа Шентоп, който е председател на Народното събрание в Турция.
СНИМКА: ДПС
Карадайъ приема дар от ДПС от Мустафа Шентоп, който е председател на Народното събрание в Турция. СНИМКА: ДПС

l ДПС за първи път получи официална подкрепа от властта в Анкара и опозиционните партии за предстоящите избори

l Националистите у нас ще активизират страха на мюсюлманите от Възродителния процес

Защо Карадайъ говори, че родината му е Турция, при среща с турския президент Ердоган и председателя на парламента?

Това изказване донесе на ДПС повече вреди, отколкото ползи - президентът Радев го порица, порицават го и ВМРО, както и практически всички български партии. Това е своеобразно преминаване на червена линия в българската политика, която ДПС винаги е спазвала и подчертавала - че те са българска партия, България е тяхната родина, спазват българските закони и не са ничия пета колона.

Спорен е въпросът

може ли да

бъдат наричани

турци

наследниците

на някогашните

османци,

които не живеят в Република Турция. Защото думата “турчин” е създадена от Мустафа Кемал, за да разграничи модерните жители на републиката с калпаци и каскети от османците с фесове.

Българските турци са по-скоро османци, защото повечето от тях никога не са живели в Република Турция. Думата “родина” означава едно нещо - мястото, където си се родил. Селото, градът, държавата, а не мястото, където живеят хора, които говорят твоя майчин език и ти чувстваш като сънародници. Разбира се, насилствената смяна на имената на българските турци е огромна травма, която сплотява ДПС от години. Затова няма друга такава партия, която да има толкова верни избиратели. Това не е заради “порциите на Доган”, а само и единствено заради страха от рестартиране на преименуването.

Та вероятно един от мотивите на Карадайъ да говори такива работи е сплотяване на избирателите. Защото националистическите български партии не успяха да влязат в парламента и угрозата от ново преименуване не изглежда толкова голяма. Но след тази изцепка българският президент и други националисти реагираха и българските турци започнаха отново да чувстват заплаха. Всъщност ДПС имат проблем, че избирателите им вече не ги възприемат толкова като партия защитник на българските турци, а като нещо друго, някакъв клуб по интереси. Заради дългогодишната политика да се издигат етнически българи на ръководни позиции.

Подобни изказвания имат и вътрешнотурски аспект. Самият Ердоган има нужда да се позиционира като защитник на т. нар. външни турци, защото има проблеми в собствената си страна и по света, защото е възприеман като корумпиран диктатор. Даже дежурните конспиратолози направиха връзка с морализаторската политика на Джо Байдън и тази среща. Както и напрежението в Черно море.

“Думите на лидера на ДПС Мустафа Карадайъ: “Турция е нашата родина”, казани при официалната му визита в южната ни съседка,

постигнаха двете

си основни цели:

ДПС за първи път от години получи официална подкрепа от турската държава за изборите през юли. От 6 юни насам “нашата партия” ще има пълното съдействие на Анкара - и на официаната власт, и на опозиционните партии, за създаването на секции и организация на изборния процес. Вероятно дни преди изборите българските изселници ще бъдат помолени официално да отидат да гласуват за българските депутати, много вероятно дори да им бъде посочено за кого.

Лидерът на ДПС постигна още една много важна цел. Думите му за родината възпламениха националистите, които ще активизират страх и спомените за възродителния процес на мюсюлманите и те ще се консолидират около ДПС.

Това разказа български изселник в Турция, пожелал анонимност. Според него, след като партията на Касим Дал вече няма подкрепата на Турция, а Лютви Местан напусна председателското място на харесваната доскоро ДОСТ, ДПС може само да спечели от визитата на лидера си в Турция.

Така темата за родината наистина ще остане само за българска употреба, с която и ДПС, и националистите ще обединяват своите, а президентът Румен Радев ще покаже, че е на всички българи.

“Мисля, че лидерът на ДПС следва да преосмисли понятието “родина” и в какъв контекст го употребява”, заяви президентът Румен Радев по повод срещата на председателя на движението Мустафа Карадайъ с президента Реджеп Ердоган в Анкара.

В неделя само “24 часа” написа думите на Карадайъ пред председателя на Великото национално събрание на Турция Мустафа Шентоп, цитирани от Анадолската агенция: “Тази земя (Турция - б.р.) е нашата земя. Не сме имигранти тук.

Турция е

нашата родина

Останахме там (в България - б.р.) след Османската империя, нашата битка е в защита на нашата турска идентичност, в защита на нашите език, религия и обичаи.”

Благодарение на публикацията на “24 часа” думите на Карадайъ станаха публично известни в България.

Президентът призова председателя на ДПС “да си припомни клетвата, която е положил пред българското Народно събрание”,

а също така и

какво пише в

конституцията

- че не може да има партии на етническа и верска основа. “Имаме една от най-демократичните конституции, която гарантира равни права и не разделя по етнос, следва и политическите партии да не го правят”, заяви още Радев.

“Турция е добър съсед, важен партньор и съюзник, но тези отношения трябва да се крепят на равнопоставеност, уважение и ненамеса във вътрешните дела”, добави по темата държавният глава.

Логично националистите започнаха протести.

“Не съм подразнена, а бясна. Не ми подменяйте родината, защото ставам зла. И не ми пука кой лидер на коя партия на коя държава се нагъзва, предателствата не прощавам!" Това написа във фейсбук Вилдан Байрямова, водач на листата на “Демократична България” в Кърджали.

“Всъщност, пука

ми. Продадохте

я! Хора, обидно е

Ядосан на провокацията на Карадайъ е експертът по етническите малцинства Михаил Иванов: “Всички български партии, включително и ДПС, както и всички български правителства, включително и тези, в които ДПС е участвало през последните 32 години, са длъжници към турското и другите малцинства в България. Направеното в защита на тяхната идентичност, култура, език и религия е недопустимо недостатъчно. В това отношение ние сме на последно място в Европейския съюз. В същото време нямам думи на одобрение на думите на гражданина на Република България Мустафа Карадайъ, че Турция е неговата земя и че Турция е неговата родина, присвоявайки си правото да говори от името на всички турци в България.

На първия митинг на СДС, проведен на 10 декември 1989 г. на площад “Александър Невски”, заявих: “Справедливостта изисква всеки български гражданин, независимо от своята етническа и религиозна принадлежност да получи правото на свободно избрано име. Нека също така да се осигуряват условия за реализиране правото на етнокултурна и религиозно-културна идентичност с произтичащите от това свободи на език, религия, обичаи и традиции.

На всички ни тази страна е наша родина. Нека заедно да сме сигурни за бъдещето на децата си, че ще живеят в мир и разбирателство.”

С това аз изразих позицията на демократичната опозиция в началото на промените. Тази позиция остава валидна и днес.

Думите на Карадайъ са провокация към демокрацията в страната ни. Те целят в навечерието на изборите да се надигне вълна на български национализъм, който от своя страна да предизвика

напрежение

и страх у

мюсюлманите

и на тази

основа те да се

консолидират

около ДПС

Думите на Карадайъ е редно да бъдат осъдени от всички партии, включително и от самото ДПС. В същото време трябва ясно да се разбира, че етнонационализмите взаимно се усилват и не бива да се допусне противопоставяне по оста турци-българи в предизборната борба.”

А журналистът Петър Пунчев написа:

“На фона на незначителните селски дрязги в общественото пространство днес едно изказване, това на Карадайъ в Турция, събуди истински и съвсем оправдани емоции. Признавам, в началото си помислих, че става дума за фалшива или силно преувеличена новина. До такава степен неадекватно ми се видя действието на лидера на ДПС!

Докато четях и препрочитах публикации по тази тема, попаднах на мнението на човек, когото не познавам: Ахмед Кодак. Без да знам турски, възприемам разликата между двете думи като разликата между “прародина” и “родина” в българския език. Думите Vatan и Anavatan не са еднозначни, имат два различни смисъла за нас. За нас България е Vatan, а Турция Anavatan, както на един българин, роден в Цариброд, Сърбия му е Vatan, а България му е Anavatan.

От 20 години не гласувам за нито една партия, но не виждам нищо осъдително в думите на Карадайъ."

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Видеопортрет: Цар Симеон II на 84 г. - вижте живота му в 24 кадъра

Видеопортрет: Цар Симеон II на 84 г. - вижте живота му в 24 кадъра

Накъде след училище: Череши в родния двор или ягоди в Англия?

Накъде след училище: Череши в родния двор или ягоди в Англия?

Защо българите не се ваксинират

Защо българите не се ваксинират

Футболистът Кристиан Ериксен на носилка малко след като получи сърдечен арест на мача Дания - Финландия от европейското първенство. СНИМКА: Ройтерс

Смъртта ли е новата перспектива пред футбола

Слави Василев, Геновева Петрова и Димитър Ганев на дебата в “Клуб “24 часа”. СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Видео: Политолози разкриват кой ще отврати или омагьоса едни 18%, които ще гласуват, но не знаят за кого

Доц. Татяна Буруджиева

Доц. Буруджиева: Отиваме към кабинет на малцинството. Поеха риск пред избирателите - добре

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber