Широко отворени врати за гласуване в чужбина, тотална доминация на машините, прехвърляне на контрола върху ЦИК на президента... Как този водопад от нововъведения ще се отрази на качеството на изборния процес - може само да гадаем. Ако механично преместиш двигател на мерцедес в жигули, това няма да направи колата по-добра.
На масата са и предложенията за гласуване онлайн и по пощата.
Във всичко това има нещо общо - партиите шумно се нахвърлиха да човъркат по формата, да настройват опциите на изборния процес. Но за съдържанието нищо не се чува. Нито звук.
Общият знаменател на повечето промени е, че партиите казват: ние ще ви улесним технически да дадете гласа си. Да не губите време, да не чакате по досадни опашки и т.н. Това е маркетингов подход и е прицелен в типичния забързан градски човек.
Но защо не казват: ние ще ви вдъхновим да дадете гласа си. Защо не чуваме 10 алтернативни, интелигентни и увлекателни разказа какво ще направят, че да си оптимист за бъдещето - своето и на децата си в България. Не се чуват никакви идеи от кандидат-управленците как ще подобрят образованието, здравеопазването, доходите ни. Чуе ли ги, хареса ли ги, завладеят ли въображението му, избирателят ще даде гласа си - дори ако трябва да пътува и да чака на опашка за хартиена бюлетина.
Така се строи качествена, зряла демокрация. Другото са технически характеристики.