Колко незаконна е комисията, която ще разглежда проекта за нова конституция - така звучи питането на държавния, отправено към Конституционния съд.
Според аргументите на Румен Радев промени във вече внесения проект можело да прави само Велико народно събрание. Следователно по тази логика временната парламентарна комисия е незаконна. А и “конституционната компетентност на Народното събрание” била надхвърлена, от което пък следвало, че се нарушавали принципите на правовата държава.
Силни думи, но тук теренът (включително и юридическият) вече става доста хлъзгав. Първо, защото парламентът може да си създава каквито иска комисии, включително и тази за проекта за конституция. Това е негово право по закон.
Второ, защото по силата на подобни “аргументи” депутатите може да попитат конституционните съдии легитимни ли са били срещите, които държавният глава провеждаше със съдии, магистрати, юристи, граждански организации за евентуални промени в основния закон.
И трето - абсолютно ясно е, че ГЕРБ предлагат проект, а не окончателен вариант за нова конституция. Която ще се приеме от Велико народно събрание, но след много обсъждания, дискусии, промени.
Има и четвърто в случая - а то е, че подобно питане към Конституционния съд носи голям процедурен патос, но всъщност е заяждане на дребно, което е много далече от голямата политика.