Проф. Олег Асенов: Въпреки коронакризата събираме повече пари от винетки за леките коли

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8906771 Проф. Олег Асенов: Въпреки коронакризата събираме повече пари от винетки за леките коли Проф. Олег Асенов: Въпреки коронакризата събираме повече пари от винетки за леките коли www.24chasa.bg
Проф. Олег Асенов
Проф. Олег Асенов

Ниските държавни заплати гонят IT експертите от толсистемата, казва членът на управителния съвет на АПИ

- Проф. Асенов, кое наложи да се дават нови 117 млн. лв. на “Капш” – фирмата, която изгради толсистемата, този път, за да я поддържа в продължение на 5 години? Когато започна изграждането ѝ, неколкократно бе съобщавано, че тя ще се оперира и поддържа от български специалисти.

- Нашата стратегическа цел остава държавата да оперира системата самостоятелно. Но се налагат някои практически стъпки до достигането на тази цел. Националното толуправление оперира системата.

Тя има много страни – търговска, която изисква обслужване на клиенти, плащания, пререгистрация, винетки. Има и контрол по прилагането – при него също се използват елементи на толсистемата.

Администратор на системата продължава да е държавата. Но предизвикателството да направиш достатъчно опитен IT екип, който да върши цялата тази работа в рамките на държавната администрация с нейните ограничения в заплащането, е доста голямо.

Още със старта на системата почнахме да се борим с този проблем. С дирекция “Модернизация на администрацията” към Министерския съвет успяхме да осигурим по-високи нива на заплащане, макар и не тези, които желаехме. За да можем да направим такъв екип, който да е конкурентен по заплащане за този сектор от пазара на труда.

Постигнахме заплати, много по-високи от тези в държавната администрация, които принципно са до 1500-1800 лв. за този клас експерти. Бяхме говорили с много IT специалисти, опитвахме се да ги привлечем да работят при нас, само че хората с нужния опит за определени позиции направо отказаха да работят за такива заплати.

- Доколкото знам от статистиката, последното тримесечие средната заплата в IT е стигнала 3800 лева, така че вероятно постигнатата сума е по-ниска от тази.

- Така или иначе проблемът ни накара да направим крачка назад – да работим с хора с по-малко опит, които да обучаваме. Когато на втората година направим преглед на постигнатото, ще видим дали ще удължим договора с “Капш”.

- Доколкото разбрах обаче, се каните да сключите 5-годишен договор с “Капш”, а не 2-годишен.

- 5 години е максималният срок на договора, но условията му позволяват на втората година да направим преглед и да преразгледаме обхвата на договора и дори да го прекратим.

Освен това сумата от 117 млн. лв. без ДДС е за 5 години, т.е. тя трябва да се раздели на пет, за да видите колко ще плащаме на година – по около 23 млн. лв.

- Като няма IT експерти, които да обслужват толсистемата, тя как така успява да работи? Не съм чувал за някакви големи сривове.

- Успяхме да изградим едно ядро от специалисти в IT отдела, които да са достатъчно адекватни. И в момента правим допълнителен подбор на хора. Паралелно с това тече преструктуриране на самото Национално толуправление и ще продължим този процес.

Чувам често критика, че държавата е създала нещо много тежко, една администрация от 900 човека. Но е важно колко хора с какви функции се занимават. Щатът му може да се оптимизира до 800 човека, като основно ще бъдат съкратени незаетите щатове за компютърни специалисти.

- Това са щатове, колко човека работят реално?

- В момента работят 787 души, от които 684 са по контрола и правоприлагането, в това число влизат и хората, които са в центъра по верификация на нарушенията.

По-малко от 100 човека са всичко останало. Имам предвид колцентъра, който работи 12 часа в денонощието. В тази бройка е и центърът по плащанията – знаете, че Националното толуправление не използва банка за картовите плащания, ние си ги обработваме.

И имаме 28 IT специалисти, което представлява едва 40% от щата за тях.

- Не можеше ли още при създаването на толсистемата да се предвиди, че ще се появи този проблем?

- Разбира се, че можеше и е предвидено. Щатът е предвиден за този брой хора и се опитахме да привлечем специалисти с много по-високо заплащане, отколкото е нормално за държавната администрация.

Но постигнахме частичен успех. Очевидно възможностите ни на конкурент на този пазар на труда не са големи.

Толсистемата е сложно нещо. Ние постигнахме на финала нещо, което го няма в целия ЕС. Никъде няма толсистема, която да обслужва едновременно с това и електронните винетки в една и съща инфраструктура.

Няма друга система, която да работи едновременно с три контролни органа: Пътна полиция, митниците и ние. Всяко едно нарушение на пътя се отразява в реално време и това се осигурява от толсистемата. Това впечатлява всички, които ни посещават.

Заедно с това тя е и гъвкава и пътища могат да се добавят и изключват от нея. На едни и същи пътища ние следим и винетки, и толтакси, като можем да си позволим да вадим и слагаме участъци от пътната мрежа. Ние имаме контролни точки дори по пътища, за които не се събира нито толтакса, нито се искат винетки. Засега ги използваме за броене на трафика, но не знаем дали утре-вдруги ден този участък няма да влезе в обхвата на толсистемата.

- Да се абстрахираме от разходите по толсистемата, нека погледнем приходите от нея. Колко изкарва тя – било за месец, било от март насам, когато заработи пълноценно?

- Ще ви дам няколко примера. За последния месец например почти 300 хиляди лева са събрани само от глоби за претоварване на камионите. Това се дължи на данни от кантарите на толсистемата, функция, която вкарва пари в бюджета.

През юли само през ПОС-терминалите са събрани 1,480 млн. лв., без да смятаме всички останали приходи.

- Но ако правилно си спомням, очакванията бяха за една година толсистемата да събира към 450 млн. лв., за да докаже своята ефективност, което разделено на 12 месеца, прави над 30 млн. лв. месечно.

- В момента ние събираме около 40% от тази сума. Но имайте предвид, че в пълния си обем системата тръгна през март, точно тогава, когато започна извънредното положение и трафикът много пострада от това.

През юли направихме едно едноседмично заснемане на цялата система и я сравнихме с миналия юли. Оказа се, че броят на пътуванията е намалял с 25% в сравнение с година по-рано.

А средното превозно разстояние, т.е. средната дължина на едно пътуване, от 230 километра миналата година сега е 100 километра. Такова е и съотношението между приходите, които събираме, и онези, които би трябвало да се събират.

- Т.е. няма да се преразглеждат тарифите?

- За да се направи това, трябва да имаме референтен месец, който да е близък по натоварване със съответния месец на миналата година.

Надяваме се, че през септември или октомври ще имаме такъв месец. За да може да имаме първите данни, с които да седнем на масата за преговори с превозвачите, да ги анализираме и да обсъждаме тарифите и обхватите на толсистемата. Транспортът е силно свързан с икономиката и няма как да спекулираме в преговорите. Не сме се отказали да разглеждаме данни, но нека тези данни да са реални.

- Значи до Нова година няма да има промени на тарифите за толтаксите?

- По принцип отнема към три месеца да се промени една тарифа. Трябва да преговаряме, да изчисляваме, да се пусне за обществено обсъждане.

- Но има един елемент, който е еднакъв с миналата година – винетките за леките коли. При тях също ли има спад на трафика и съответно на постъпленията?

- Приходите от винетките за леките коли започнаха да се изравняват и дори вече да надминават миналогодишните по същото време.

Тенденцията, от една страна, идва от това, че миналата година хората пътуваха предимно с годишни винетки или поне с такива за по-дълъг срок. Сега – след извънредното положение и контролните пунктове между областите през март и април, те се притесняват и купуват по-краткосрочни продукти, които са по-скъпи.

През уикендите например приходите от винетки вече са 1,5 пъти по-високи от тези през останалите дни в седмицата. През един ден от последния уикенд приходите от винетки бяха 833 хил. лв., докато във вчерашния делничен ден (вторник, 11 август 2020 г. - б.а.) бяха 631 хил.

По принцип и в други години тенденцията е била такава, но разликата никога не е била толкова голяма. Това е около 30% разлика.

Като цяло приходите от винетки за леките автомобили този юли са с 2-3% по-високи от миналогодишните за същия месец. И за цялата година, въпреки коронавируса, очакваме да постигнем не само същия приход от винетки, както през 2019 г., а по-голям, и то с поне 10%. Миналата година този приход беше 270 млн. лв., тази година ще бъде над 300 млн. лв.

- Кога разходите по изграждането на толсистемата ще бъдат изплатени напълно?

- Ако предвидим средно по 50 млн. лв. разход на година по самото изграждане, 5 години след нейното пускане тя ще бъде изплатена напълно.

CV

 Роден е на 16 октомври 1966 г.

Доктор на науките по информатика и компютърни науки, Великотърновски университет “Св.Св. Кирил и Методий”

Доктор по компютърни мрежи и комплекси, Технически университет, София

Магистър инженер по автоматизация и изчислителна техника, Технически университет, Габрово

Преди да стане член на управителния съвет на АПИ заема длъжността директор на Националното толуправление

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

ПАВЛИН ПАВЛОВ

Павлин Павлов: По-евтин ток - от доказана компания, опитът има значение

Съветът ми е да се коментират и обсъдят внимателно условията по договора Павлин Павлов е енергиен експерт с дългогодишен опит. В момента Павлов е мениджър "Клиенти" в една от най-големите компании, която се занимава с търговия на електрическа енергия, „Гранд Енерджи Дистрибюшън“. Павлин Павлов ще ни разясни какво означава свободен пазар на

Проф. Васил Николов

Проф. Васил Николов: Разкрихме обреден комплекс за прераждане на душите до неолитното селище в "Слатина"

Есента продължаваме проучванията на двуетажна къща, в която са живели първите софиянци, казва зам.-председателят на БАН и ръководител на разкопките - Проф. Николов, какви нови открития направи вашият екип при проучването на неолитното селище в “Слатина” този сезон? - През юни направихме спасителни разкопки на един участък, на който ще се строи

Яна Якимова, ИКЕА

Яна Якимова: Онлайн покупките в ИКЕА са 4 пъти повече

Броят на посетителите в магазина в София леко намаля, но средната стойност на 1 касова бележка е по-висока от преди, казва управителят на магазина Яна Якимова - Г-жо Якимова, с какво новият магазин на ИКЕА във Варна е по-различен от този в София, намират ли се там абсолютно всички стоки, които има и в софийския магазин

Димитър Димитров - член на ЦИК и изборен експерт

Димитър Димитров: Машините за гласуване ще са като атомния реактор в Белене - гордост, че го имаме, за нищо не го ползваме

За следващите избори ще ни е нужен бюджет колкото за построяването на детската болница ОЩЕ АКЦЕНТИ: Съществува огромният проблем с т.нар. дигитално деление между поколенията Ще закупим 10 000 машини, защото няма да намерим производител, който да ни ги заеме Една партия иска да управлява, но е парадоксално, че не може да излъчи 11 хил

Елена Каназирева: Акаунт мениджърът в OLX помага за повече успешни сделки

Елена Каназирева: Акаунт мениджърът в OLX помага за повече успешни сделки

Много е важно къде се позиционират обявите, това осигурява преднина пред конкурентите В следствие на пандемията от COVID-19 на много бизнеси им се наложи да затворят търговските си обекти и да се преориентират към онлайн продажби. ВИЖ ТУК Някой сектори като туристическите услуги и ресторантите бяха блокирани за дълъг период от време

Проф. Анастас Герджиков

Проф. Анастас Герджиков: Ще има 30-40% ръст на заплатите на преподавателите във ВУЗ

За първи път път от 30 г. се отпускат толкова много пари за висше образование Почти всички факултети са решили, че първи курс трябва да се учи присъствено, казва ректорът на Софийския университет - Проф. Герджиков, разкажете за успеха, който постигнахте като председател на Съвета на ректорите за парите на преподавателите в университетите

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Филип Димитров

Филип Димитров: В интерес на външни сили се води яростна кампания, че у нас не се прилага върховенството на правото

Да се твърди, че последните 10 г. са изгубени, е не просто лъжа - обидно е, казва бившият премиер, сега конституционен съдия и зам.-председател на Венецианската комисия Препечатваме интервюто с Филип Димитров от сайта на проекта “Истории от прехода”. - Къде бяхте на 10 ноември 1989 г.? - В този следобед седях на машината и пишех нещо

Проф. д-р Веселин Янчев
СНИМКА: БНТ

Проф. д-р Веселин Янчев: България сега е по-независима от всякога

Да си част от цивилизования свят, не е зависимост - напротив Турция предлага сделка: независимост срещу територия - Какво още не знаем или знаем малко за обявяването на Независимостта на България, проф. Янчев? - Не бих казал, че има неща, които не знаем. Независимостта отдавна е обект на изследвания - и преди 1989 г., и след това

Асенка Христова

Асенка Христова: Само 1/3 от учениците учат запалено и с разбиране

В едни училища се концентрират предимно отличници, а в други - деца с ниски резултати, казва изпълнителният директор на Института за изследвания в образованието   На национална конференция по проекта на “24 часа” и VIVACOM “Образование 4.0” , с която стартира вторият кръг от инициативата за дигитализация на българското образование

Димитър Рачков

Димитър Рачков: Да не прозвучи нескромно, но съм бил безпроблемно дете. И много злоядо

Талантливият актьор тръгва на турне с моноспектакъла си “Забраненото шоу на Рачков”. След края му май ще прави собствено шоу и по телевизията Той е явление в българския театър и телевизия. Актьорският му талант е огромен, комедийният - също. В живота си обаче Димитър Рачков е доста скромен и много добър човек

Александър Чеферин СНИМКА: РОЙТЕРС

Президентът на УЕФА пред "24 часа": Ще е интересно, ако Бербатов се кандидатира за шеф на БФС

Президентът на УЕФА Александър Чеферин говори ексклузивно за "24 часа". Ето го първото му лично интервю за българска медиа: - Господин Чеферин, на 14 септември се навършиха 4 г., откакто бяхте избран за президент на УЕФА. Кое е най-доброто и най-важното нещо за европейския футбол, което се случи, откакто оглавихте организацията

Емил Хърсев: Eмисията по новия дълг бе направена професионално

Емил Хърсев: Eмисията по новия дълг бе направена професионално

А можехме да сме при условията, при които емитира Аржентина. Или дори да седим на опашката пред МВФ Това не е проект на правителството, а на експерти от международни банки, които това работят България през тази криза засега минава с минимални загуби - както общо за икономиката, така и за държавата Подписвам се

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber