Защо Ирландия успява рязко да намали жертвите на пътя, а ние – не

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8786409 Защо Ирландия успява рязко да намали жертвите на пътя, а ние – не Защо Ирландия успява рязко да намали жертвите на пътя, а ние – не www.24chasa.bg
Защо Ирландия успява рязко да намали жертвите на пътя, а ние – не

Дъблин проверява шофьорите за алкохол дори рано сутрин

От убийството на популярния телевизионен водещ Милен Цветков са минали по-малко от три месеца. Сравнително кратко време, за да заличи

мощния гняв,

който нелепата

му смърт

предизвика

Той бе помлян, докато чака с колата си на червен светофар в София, от 21-годишен дрогиран младеж, каращ мощния джип на майка си. В първите дни след катастрофата се появиха хиляди призиви този път нещо да се случи и касапницата по пътищата да спре. За загубата на Милен се говореше като за еманация на всички наши проблеми като общество и имаше надежда, че нещо все пак ще се промени. Уви, към днешна дата всичко си върви постарому. Убиецът Кристиан Николов пледира да бъде освободен от ареста, а безчинствата по пътищата си продължават със същата сила.

На 2 юли двама души загинаха в катастрофа на пътя Кюстендил - Дупница, ден по-рано друг човешки живот бе отнет на шосето Плевен - Бяла. Междувременно мъртвопиян шофьор се блъсна в Карнобат, а други двама бяха арестувани да карат след запой в Разград и Първомай. И всичко това само за два дни, и то в състояние на епидемия от коронавирус, при която се предполага, че трябва да се пътува по-малко и да ценим живота си повече.

Затова и съобщението на Европейската комисия, че сме в челото на класацията по най-много жертви на пътя в ЕС, дори не ни докосна. Явно вече сме обръгнали да сме черните овце на съюза и дори когато става въпрос за преждевременно изгубен човешки живот, пак не успяваме да мобилизираме обществен ресурс за промяна.

А огласените данни наистина са стряскащи. Жертвите на войната по пътищата у нас през миналата година са били 89 на милион жители, или общо 511 души по информация на МВР. По-зле от нас е само Румъния с 96 загинали на милион. Северната ни съседка обаче е успяла да намали починалите в катастрофи с 22% през последните девет години, докато за нашата страна процентът е 19.

На другия полюс са държави като Швеция и Ирландия, които имат съответно по 22 и 29 загинали на милион жители, като Дъблин

е успял да

намали броя

на жертвите

на пътя с 33%

през последните 10 г., което кара много специалисти по пътна безопасност да говорят за ирландско чудо. Ако обаче питате самите ирландци, те не смятат, че правят нищо толкова извънредно, което да не е познато и в другите европейски страни. Просто гледат на проблема с катастрофите по-комплексно. При разрешаването му участват редица министерства, което дава възможност въпросът да бъде изследван и решаван задълбочено, а не само чрез репресивни полицейски мерки.

“Направихме равносметка и решихме да приложим логичен подход. Спряхме се върху четирите най-важни причини за смърт по пътищата – превишена скорост, каране в пияно състояние, употреба на мобилни телефони и шофиране без предпазни колани”, казва ирландският транспортен министър Шейн Рос през миналата година, когато страната му получава европейския приз за пътна безопасност. За всички тях са въведени солидни наказания през 2002 г., които лесно могат да доведат до отнемане на шофьорската книжка за определен период, но и чувствително бъркане в джоба на нарушителите. Това става не само под формата на глоби, а и чрез увеличаване на пътната застраховка.

Например за едно от най-честите нарушения - превишаване на скоростта с до 20 км, което е засечено от камера, наказанието е 80 евро и отнемане на три точки от свидетелството за управление. Водачът има 28 дни да плати, след като е получил съобщение по пощата за наказанието. Ако не го стори, глобата се увеличава на 120 евро и започва да тече нов 28-дневен срок. Ако и след него няма плащане, нарушителят се предава на съд, където вече санкцията е 1000 евро и 5 наказателни точки.

За шофиране без предпазен колан или за разговаряне по мобилен телефон процедурата за санкциониране е същата. Първоначалната глоба за тези нарушения е 60 евро, ако не бъде платена до месец, скача на 90 евро, а стигне ли се до съд, става 2000 евро и 5 наказателни точки. При 12 наказателни точки свидетелството за управление трябва да се върне за 6-месечен срок в националната служба за шофьорски книжки. С това обаче проблемите на престъпниците на пътя в Ирландия не свършват. Застрахователните компании имат достъп до информационната система за издадените наказателни постановления и автоматично на водача се начислява по-висока пътна застраховка. Ако пък се опита да кара без такава, глобата е 5000 евро или до 6 месеца лишаване от свобода. Същата санкция е предвидена и за небрежно шофиране, а ако това доведе до

раняване на хора

или смърт,

глобата скача

до 10 000 евро

и 2 г. затвор

През 2018 г. Ирландия значително увеличава и наказанията за шофиране в нетрезво състояние, като най-малкото става 200 евро глоба и три месеца без шофьорска книжка, а най-голямото - 5000 евро и 6 месеца затвор. Успоредно с това въвеждат масови проверки за пияни водачи, които се правят дори рано сутрин.

Целта е да се

хванат и тези

с махмурлук,

тъй като е установено, че той също влияе на безопасното шофиране. Подобен подход не е изненадващ, защото ирландците също като нас редовно си пийват. Приликите обаче свършват дотук. Властите в Дъблин не разчитат единствено на глоби, за да се справят с алкохолната зависимост, а и на други мерки. Преди две години те

приеха закон за

минимални цени

на алкохола, за да

го направят

по-малко

достъпен

Той все още не е влязъл в сила заради спор със съседната Северна Ирландия, която се опасява, че ще бъде залята от търсещи евтино пиене граждани на Република Ирландия. Дъблин обаче е решен да продължи напред по този въпрос, още повече че Шотландия, която първа въведе минимални цени, вече отчита по-малка консумация на алкохол.

За разлика от други европейски страни Ирландия непрекъснато увеличава през последните години финансирането за подобряване на инфраструктурата и за пътната полиция. Всички основни пътища вече са снабдени с камери за проследяване на трафика. Има строг контрол върху техническата изправност на автомобилите и физическата годност на шофьорите. Освен това много се работи върху повишаване на съзнанието у хората за безопасно поведение на пътя чрез образователни програми още в училище и различни обществени кампании.

У нас също се правят подобни усилия, но засега не дават толкова големи резултати.

България е успяла

да намали

с 19% жертвите

по пътищата през последните 10 г., което е под средния процент за ЕС от 23. От Брюксел признават, че поставената цел за наполовина по-малко убити в катастрофи през 2020 г. спрямо 2010 г. в съюза няма да бъде изпълнена, дори да има значително редуциране на бройката през тази година заради намаления трафик вследствие на епидемията от коронавирус. Зад този провал се крие и статистическа причина – излизането на Великобритания от ЕС, която е с добър показател за пътна безопасност. Ако нямаше Брекзит, смъртните случаи в катастрофи по европейските пътища щяха да са 48 на милион жители за миналата година, а не отчетените сега 51. Прави впечатление обаче, че Швейцария и Норвегия, които са извън съюза, са с най-добра статистика за пътна безопасност в Европа, което само потвърждава, че това е въпрос по-скоро на национални усилия, а не на европейски разпоредби и финансиране.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Въздухът трепери, братя и сестри, но без пари няма да стане

Въздухът трепери, братя и сестри, но без пари няма да стане

Как спестяванията на населението може да задвижат потреблението Без пари няма да стане, който и да ни управлява. Затова правителството (което и да е то), трябва да изтегли голям облигационен заем от населението. Тоест за част от парите на хората и фирмите, стоящи сега в банките с нулеви лихви, да предложи облигации с отложено 10-годишно плащане с

Политологът Румяна Коларова СНИМКА: Архив

Румяна Коларова, политолог: Много силен ход на Борисов, дава му шест предимства

Няколко са важните пунктове в изявлението на премиера Бойко Борисов от МС. Ако той внесе в НС проект за промяна на Конституцията в НС, свързана със съдебната система и в частност с прокуратурата, това означава, че отговаря на най-основното искане на протеста. Така решава въпроса, който остана нерешен от второто му правителство

Как ще се развие кризата и кои от раздадените милиони са важни

Как ще се развие кризата и кои от раздадените милиони са важни

Може да има втори срив на потребителските  разходи дори без ново затягане на мерките Светът продължава да живее в изключително непредвидима и напрегната обстановка. Пандемията от COVID-19 стои неотстъпчиво, а икономическите щети стават все по-отчетливи. Това не е поредният залп за внасяне на притеснение и страх

Прекалено затегнахме колана в кризата

Прекалено затегнахме колана в кризата

Всички спестяват, включително държавата, така икономиката се свива и всички ще обеднеем “Бели пари за черни дни” е казал българският народ и с тези думи изключително точно е уловил логиката на макроикономическата стабилизация. Идеята е проста: в добрите времена да се спестява, за да се харчи в лошите времена

Илюстрация: Евростат

Младите у нас живеят с родителите до по-късно и се женят по-рано от повечето в ЕС (Обзор)

Банкират сравнително малко през интернет, използват го много за разговори и видео комуникация Как живеят младите европейци? Евростат разпространи специално проучване, посветено на Световния ден на младежта - 12 август. От него става ясно, че повече млади българи живеят при родителите си от средния процент в Европа

Димитър Ганев

Димитър Ганев: Борисов е в оставка на полусъединител

Следващото Народно събрание няма да е революционно различно, прогнозира политологът Много хора одобряват и подкрепят този протест, макар да си стоят вкъщи, но да не си представяме, че той ще прелее в някаква огромна политическа енергия, която ще премаже цялата политическа и партийна система и ще промени всичко революционно

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Мечът на чиновника

Мечът на чиновника

Защо увеличението на заплатите в държавната администрация няма да въздейства на високомерието и мързела Чудесно е, че на чиновници им увеличават заплатите с 30 процента, честити да са им! Не е много, нито е малко, но допълнителните пари по принцип винаги са добре дошли. Ако не дебнеше ковидова опасност

СНИМКА: Ройтерс

Катастрофата "Курск": 20-ата годишнина на една руска трагедия

На 12 август 2000 г. случайната експлозия на торпедо предизвиква авария на ядрената подводница "Курск", гордостта на руския флот. Съдбата на 118-те мъже, попаднали в капан на 108 метра дълбочина в Баренцово море, държи в напрежение цяла Русия до трагичната развръзка девет дни по-късно на тази катастрофа, която остава най-тежката

Джо Байдън СНИМКА: Ройтерс

Защо изборът на кандидат за вицепрезидент на САЩ тази година има по-голямо значение

Въпреки цялата потайност и спекулации, които обикновено съпровождат търсенето на кандидат за вицепрезидент, това решение рядко оказва влияние върху изборите. Но тази година ситуацията може да е различна в момент, когато предстои Джо Байдън да обяви своя кандидат. Решението най-малкото ще измести фокуса на кампанията поне временно от бурното

Борисов още държи карето аса

Борисов още държи карето аса

Ако не му стиска – да пише три плика* Бойко Борисов попадна в капан – хем не може да позволи на Румен Радев да прави нови избори, хем патриотите не му дават да се оттегли зад друг премиер от ГЕРБ и така да изчака редовните избори в сянка. А протестите ще продължат да го варят на бавен огън, докато съвсем го сготвят

Христо Иванов искал МАДЖОритарни избори

Христо Иванов искал МАДЖОритарни избори

Гафът на Христо Иванов, който несръчно се опитва да прикрие, че е в контакт с Младен Михалев - Маджо роди вицове и други шеги. Единият популярен виц е, че Христо Иванов искал МАДЖОритарни избори. Появи се и смешен

Милена Фучеджиева

Милена Фучеджиева: Ако имах амбиции да изчистя България от мутри не бих се снимала с човек, който преди минути е разговарял с Маджо

Това написа Милена Фучеджиева във фейсбук. Ето пълният и пост посветен на актуалното развитие на ситуацията с протестите. Публикуваме го заради неговата полемичност. "Ако съм на мястото на правителството няма да пипна палатките. Нека да си стоят по кръстовищата. Нека и да си правят шествията. Така или иначе са шепа хора в контекста на един народ

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber